• piixelslyna

Hur göra torskblock i ugnen?

Ja, min fråga står i rubriken.

Jag är sugen på torsk. Jag har frysta torskblock i frysen. Men hur gör man sen då?

Jag är ingen kokerska. Makaroner och korv är min specialité!

Hjälp mig nu, jag vet att ni kan!

• Svar på tråden Hur göra torskblock i ugnen?
  • ejda

hmmm... ett smidigt sätt som jag iaf gör när jag gör fiskgratäng är att koka hela blocket först.. räcker med nån minut.. Sen bara in i ugnen.. Det funkar iaf.. sen kan man säkert köra in hela skiten i ugnen direkt.. :)

• ejda

Du tar väl bort pappret och plasten?? :D

• etanol

I en stooor kastrull på spisen ihop med creme fraiche lite salt och peppar. Vispa ihop det till en gojig röra och hey, dinner is served.

Går att göra lyxigare med skaldjur i också och en skvätt vitt vin.

..jaja, jag ska byta text här snart...
  • mammamia1979

Vi har alltid en påse gratängmix hemma. Det finns lite olika smaker, men jag gillar den franska bäst. Det är bara att blanda med lite mjölk och vatten och "hälla" över torskblocket (fortfarande fryst) och sen in i ugnen. Supersmidigt och supergott!

• Savannah73

Jag brukar lägga fiskblocket i en smörad form, in i ugnen på 225 grader. Efter en kvart häller jag över en "sås" gjord av matlagningsgrädde blandat med ketchup och kryddor och sedan lägga över skivor av gullök och tomater. Fisken är färdig när den är vit och börjar dela på sig. Jättegott till antingen kokt potatis eller mos!

• Bettiz

Jag har ett recept som är jättelätt att göra!

♦Tina torskblock, lägg i ugnsform.
    ♦Bred på någon "bredost" typ Cantadou Vitlök & örter.
    ♦Klipp baconbitar och lägg ovanpå.
    ♦Skär tomater i skivor och lägg högst upp.
    ♦Salta och peppra.

In i ugnen 225° ca 25-30 minuter. Servera gärna potatismos till.

• Lussekatten87

här är ett recept på en gratäng som min mor brukar göra

lägg i blocket i ugnen på typ 175 C.fryst i en form,( häll i pyttelite vatten i botten så den inte bränns fast).

låt det ligga där inne i typ 20 minuter.'

medans den är där inne gör bechamelsås:
    (och koka ris)

1dl grädde(helst typ 30 %)
    4 dl mjölk
    1 msk smör/margarin
    2 msk mjöl
    salt,peppar,pepparrot och 2 tsk torkad dragon.
    1 buljongtärning(fisk)

smält smöret ,vispa ner mjölet tills det blir en smet och sedan mjölkblandningen,lite i tagen för att inte klumpa.häll sedan i kryddor och buljongtärning, koka på svag värma i ca 10 min.
    koka så att den blir ganska tjock sås.rör om ofta.

ta ut fisken oh dra isär blocket så att det blir många utspridda bitar i formen,häll över såsen ställ in igen och låt vara ytterligare 20 min. tills ytan blivit gyllen brun

servera med kokt ris och lite pepparrot.

• piixelslyna

Åh, tack för alla förslag! Ska ju inte laga det förrens imorgon så jag hinner grunna lite på hur jag ska göra.

Btw, jag tar bort både papper och plast innan

• piixelslyna

Hur gör man med potatis mos i ugnen?

För så kan man väl göra?

• ejda

hehe.. först potatismos som vanligt.. sen blandar du i äggula.. Sen lägger du ut i formen typ.. :)

• Rebecca

Har en gratäng som jag fått under min uppväxt.. supergod!! Vågade lämna ut receptet till min kollega, och hennes man brukar be henne göra den ibland (trots att det låter lite konstigt att använda färdig mayonäs i)

Mayonäs
    Mjölk
    Pepparrot (t.ex Riven på burk/tub)
    Dill (Fryst går jättebra..)

Rör ihop , salta peppra kör i ugnen 20-30 min på 225grader

Servera med kokt potatis

Min 8-åring gjorde den igår helt själv Alla i familjen åt MASSOR!

• 2småskruttisar

jag brukar göra 2 olika varianter

1: lägg i smord form, pressa på lite citron, sen slat och peppar...skiva tomater och bred över och en skivad purjolök...in i ugnen 225 grader tills klart

2: blanda creme fraiche salt peppar och en skivad purjo...salta o peppra fisken lite..bred sen p kletet..in i ugnen 225 grader..kletet blir som en rinnig sås och purjon blir mild och god..
    lärde mig det på ett dagis där jag jobbade ungarna älskade den fisken

lycka till

• Millenium

Man brukar kunna köpa påsar man blandar ut i smält smör i affären och häller över fiskblocket i ungsfastform.

• Rebecca

åååh de är ju faktiskt jättegoda, mix för fransk fiskgratäng t.ex den gjorde min pappa ofta när vi bodde hemma ...!

• M C Catta

Jag brukar skiva blocket i cm-skivor (tinar alltså liiite först). Steker dem på ytan o sen typ "hackar sönder" fisken. Har på ca 2 st mila mini mat så det får puttra med. Klipper i massa dill o pressar i massa lime. Servera till ris eller potatis. Sååå gott.

Man kan tillreda fisken p åsamma sätt. Alltså bara steka lite o sen hälla på kokosmjölk istället för grädde. Låt fisken koka sönder o ha i böngroddar, minimajs och vattenkastanjer. Skiva lök o vitlök o ha i. Vill du han du krydda med curry och chilisås. Sååååååååå gott! Serveras med äggnudlar.

• ejda

åh.. det lät gött, m c catta.. båda två..

• NoE

Lägg ett halvtinat block i smord form.
    Salta och peppra. Gärna citronpeppar.
    Ha på en hackad gul lök.
    Slå på en burk krossade tomater.
    In i ugnen typ 200 grader i en kvart.
    Ut och ha på en frp matlagningsgrädde.
    In i ugnen ytterligare en kvart.
    Käka med ris till.
    Gôtt

Svar på tråden Hur göra torskblock i ugnen?