• LiBe

Gå ur facket???

Jag är inne på att gå ur facket då jag betalat 345:- tidigare men avgiften är ökad till 612:- månaden.
    Detta känns inte rimligt och jag har varit fackmedlem i 10 år, men aldrig behövt dem, däremot behöver jag pengarna dem drar varje månad, och jag känner ingen oro för att bli arbetslös.
    Är detta ett dåligt argument?
    Bör man vara med eller räcker det med A-Kassa???
    Känner någon för att informera mig bättre så varsågod, alla råd mottages gladeligen.

• Svar på tråden Gå ur facket???
  • LilaStar

det är ju alltid bra att vara med i facket.
    det kan ju inte vändas till en nackdel.

men det är klart drygt 7000 om året... det är en stor utgift det!

• Kanelflicka

det som du ska fundera på är ifall du får någon försäkring genom facket. Själv är jag inte med i facket av ideologiska själ.

• Fragglerock

Jag har faktiskt haft samma diskussion i dag med mina kollegor. Varför egentligen?

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • lisalove

Jag har funderat på att gå ur facket, men ha kvar akassan. Det strular förfullt. Jag är med i svenska livsmedelsförbundet och om jag ska gå ur facket tar det 6 mån! + att jag förlorar mina försäkringar som jag har genom dem. Vet inte om jag kan få en ny sjukförsäkring på egenhand eftersom jag är kraftigt överviktig.

Nu studerar jag och min avgift är höjd från 190 kr till 479 kr i mån så då känns det som att det blir en för stor summa, men hade jag jobbat hade jag nog velat stanna med tanlke på tryggheten om det händer ngt.

Kinetik, vad är det?
  • Marvinna

Det är inte alla fackförbund som tillåter att du bara är med i A-kassan.

• Mickis74

Jag brukar se mitt fackliga medlemsskap som en försäkring som jag förhoppningsvis aldrig behöver använda mig av....med tanke på att de sällan är av positiva anledningar man vänder sig dit.

Dessutom har jag en arbetsskada som jag fått mycket hjälp av min sektion med.

Är man inte med så får man heller ingen hjälp om det händer något...skador, konflikter osv.

Jag tycker också det är hemskt mycket pengar...jag och min man kommer att få betala 13-1400 i månaden tillsammans, men då får vi väl dra in på nåt annat istället. Så anser vi.

o ju fler som går ur desto svagare blir dom fackliga organisationerna gentemot arbetsgivarna, i avtalsförhandlingar osv.

• Cindra

Jag gick ur facket för länge sedan, drygt 12 år sedan nu. Jobbade kvar i min branch i nästan 10 år efter det. När jag var föräldraledig för 14-15 år sedan så betalade jag 60 kr i minimiavgift. Jag var hemma i 6 år med barnen och under den tiden höjde de minimiavgiften till det tre-fyrdubbla...
    Jag blev för-b... och gick ur facket. Vågar knappt tänka på vad en "normal" fackavgift i SKAF kostar nu...
    Det var aldrig några problem med min löneförhandling eller så, jag följde avtalet hela tiden... På slutet skötte man ju sin egen löneförhandling, när vi fick individuell lönesättning.
    Åhhhh, MYCKET pengar jag tjänat på att gå ur facket!!! Dessutom stöder man ju soc. demokraterna med sin fackavgift, vilket jag tycker är så fel.
    Nu har jag sagt upp mig och jobbar som jourhem.Då är man inte anställd utan kontrakterad och då kan man i vilket fall som helst inte vara med i facket....

• LiBe

Jag har hemförsäkring i folksam som ingår i min avgift men jag betalar även hemförsäkring i IF och där även en allriskförsäkring.
    Allriskförsäkringen fick jag inte i folksam av någon anledning.
    Men hemförsäkringen bryr jag mig inte om.
    Jag är inte heller rädd för att bli uppsagd då jag är utbildad undersköterska och har 10 års erfarenhet, så jag känner att jobb finns det för mig om något skulle gå snett.
    Jag vill helt enkelt inte betala dessa pengar varje månad.
    Varför???
    Det borde ju räcka med a.kassan.

• Axxa

Min mamma har tipsat mig om samma sak som flera av er här är inne på.... stanna kvar i A-kassan men gå ur facket då det ändå inte ger ngt att vara med där... ska ringa LR imorgon och avsäga mig medlemskapet....

• Marvinna

Det är inte medlemsavgiften till facket som höjs utan avgiften till a-kassan.

• lilla mej

man kan faktiskt gå med i facket när man har behov av det, så varför betala när man inte har bebov av det? bättre att bara vara med i a-kassan

• Hannah76

JAg är med i facket av flera orsaker. Ett av dem är att jag har superbra försäkringar som ingår i min avgift.

• getingmidja

Jag har gått ur facket, men är dock med i a-kassan.

Städa kan man göra nån annan dag
  • timberhochmandie

Axxa: Ja LR ser jag ingen anledning att vara medlem i. (Min man är det.) De företräder ju i princip ALLA utom sina medlemmar! Lärarförbunden måste vara en skam för fackföreningsrörelsen...

• sandra1984

Jag känner flera som nyligen sagt upp facket..medlemskapet.
    3 stycken i min närvaro har gjort det hittills.En av dem sa även upp akassan med.

Jag kommer inte säga upp nåt än...få se vad höjningen/summan blir o så...

• Tant Green

Jag har gått ur facket eftersom jag tycker att de gjort mer skada än nytta. Men jag är med i A-kassan och det är väl den avgiften som höjs? Eller fackavgiften kanske också höjs förstås... Men A-kassan kommer jag aldrig lämna oavsett vad det kostar, den känns för viktig.

• Novus

Min man anser att facket bara är någon som talar för en när något händer. Och som han säger, de får ju inte bryta mot lagar bara för att man inte är med i facket

• lisalove

Mavinna: Jo det är akasse avgiften som har höjts rejält, men många fack har även höjt sin avgift.

Kinetik, vad är det?
Svar på tråden Gå ur facket???