• CowboyGirl

Utomkvedshavandeskap, en fråga..?

Jag undrar om det är någon som vet hur långt ett utomkvedshavandeskap kan gå innan fostret stöts ut? För vid de tillfallen ägget fastnar i äggledaren är det väl vid den smalaste passagen, så det borde ju inte hinna växa till sig så mycket.

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap, en fråga..?
  • Pyret 78

om du får en utomkveds så fastnar ägget i äggledaren. där växer det och om man inte får ut det sprängs äggledaren. det gör fruktansvärt ont. fostret stöts inte ut automatiskt

• CowboyGirl

Jag har läst att det kan stötas ut av sig själv, men antar att det är om själva missfallet skre väldigt tidigt...?!

Men vad jag undrar är hur långt hinner man gå, hur många veckor, som längst innan det blir missfall?

• Pyret 78

jag har ingen aning om det. de jag känner som har fått X har fått uppsöka läkare pga smärtorna.

• vittel

Utomkvedshavandeskap kallas det om ägget fäster utanför livmodern. Det behöver inte fästa i äggledaren. Det behöver inte alls göra ont, det beror alldeles på vart det fäst någonstans, och i ungefär hälften av fallen har det tillbakabildats och kroppen har tagit hand om det utan vare sig blödning eller smärtor. Oftast märker man av X mellan 6-12 veckan.

Här kan du läsa mer www.osynligabarn.se Sidan för alla som upplevt missfall

• jessy71

Hej på er, ni som också haft X - hur lång tid måste man vänta innan man kan försöka igen? Jag har haft 1 menstruation som vanligt, och inga komplikationer. Jga mår bra för övrigt. Dock har inte läkaren sagt någon tid, utan bara att mensen kommer igång inom 1 månad. Vet ni något om någon tid? Hur har ni tänkt/gjort? Är så himla osäker och såklart nervös igen för mer komplikaitoner. /Tack Jessy

• jansson77

Jag hade utomkveds och det hann att gå ca 8 veckor innan det konstaterades att det var något fel. Jag fick aldrig ont men jag fick en del småblödningar, det var då jag misstänkte att något var fel. Testade + i vecka 6 och hade mens som vanligt, det var därför det hann gå så lång tid innan vi upptäkte det.

Jag fick operera bort "ägget" som då var som en golfboll och hade gjort alldeles för stor skada på äggledaren, som dom oxå tog bort.

Tror det är ganska ovanligt att man inte får ont. Läkarna väntade typ på att jag skulle komma in akut med ambulans innan jag hade tid för operation, men jag fick operation efter 2 dagar, så jag behövde aldrig komma in akut......

Vill även lägga till att på kvinnokliniken ignorerade dom helt mina besvär, jag var där en gång  + att jag ringde tre (!!!) gånger utan att dom tog emot mig, tillslut sökte jag privat, fick en akuttid samma sag och opererades 2 dagar senare.

• gnagaren
    Jag har haft 2. Ett som opererades i v 8. Ett som kom ut av sig själv i v 6-7. Då kallas det bara för MF.
    Mamma till en NPF:are
  • CowboyGirl

Ok, tack för svar och bra länk!

• Malin K F

Har utomkveds och är 6+5, känner inget och väntar på besked om vad som ska göras. Blöder inget heller längre, gjorde det lite grann under 3 dagar.

• jessy71

Ger dig styrkekramar för jag vet hur det är och känns. Hade det i vecka 7 men med operation som följd. Jag kan ju skicka med dig att min mens kom igång efter 3 veckor igen. Kroppen är ändå fantastisk! Många kramar och ifall dem beslutar operation så upplevde jag det som bra. Den gick bra och personalen är jättebra och trevlig. Lycka till och kram på dig! Jessy

• jessy71

Malin K F - hur har det gått för dig? Mår du ok? Jag hoppas verkligen allt gått bra iaf. Många kramar från Jessy71.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap, en fråga..?