• InaLo

Hur länge kan man vara utan mat!

Hej Jag funderar lite på hur länge det är "ok" att inte få i sig någon mat. sen i förgår har jag ätit 2 små plättar och 4pepparkakor, drickandet är ochså jobbigt. Har ett illamående so kör på hela tiden och jag kan värkligen inte äta för att det kommer direkt upp igen så jag har satsat mest på drickandet. Är det någon som vet när det börjar anses som kritist eller nått sånt? det viktigase är väl att man dricker lite?
    Jätte tacksam för svara

• Svar på tråden Hur länge kan man vara utan mat!
  • extremlängtan

"Krya på dig!!!"
    Hoppas att du mår bättre snart. Du gör nog klokt i att dricka mycket. Testat att dricka flytande näringskost?
    *kram*

• Nellis

Har varit så gott som utan mat i en vecka nu, allt kommer upp direkt när jag lyckats få i mig något. Det enda som jag i princip kan behålla är mineralvatten och saftsoppa.
    BM sa att så länge man kan få i sig något flytande och inte börjar känna sig matt i kroppen så är det ingen fara.
    Lycka till!

• Mmmajsan

Lite onödiga fakta i din situation kanske, men...det sägs att man kan vara helt utan mat i ca.1 månad innan man svultit ihjäl och helt utan vätska i 1 vecka.
    Vätskan är alltså viktigast och barnet tar näring av din kropp, så för barnet är det ingen fara. Försök få i dig näringsrik dryck, nektar, saftsoppor, nyponsoppa, saft, etc. Försök också få i dig lite salt, t.ex. salta kex? Får du dig socker, salt och vätska så kan du hålla vätskebalansen. Vitaminer och mineraler finns ju i soppor, juice och nektar. Ät/drick det som du känner dig mest sugen på!

• snutti

Ät det du kan äta, huvudsaken att du får i dig något, och drick det du kan...

• InaLo

Jag kan Inte äte något kommer det nära min mun(något med smak) så kräks jag innan jag svalt. Jag smuttrar på mineralvatten känner att jag vill kräkas vid varje klung, Men jag lyckas låta bli! Jag klarar inte av sopper eller liknande.
    Tack ni alla för svaren

• Tygtiiger

Mat behöver du i ärlighetens namn inte men vätska! Apotekets vätskeersättning om du står ut med den, teskedsvis. Du ska kissa 4 - 5 ggr/dag ungefär. Jag antar att du redan testat postafentabletter, fortsätter det såhär ska du prata med bm om du kan få andra tabletter mot illamåendet.
    Barnet mår inte illa för att du gör det, men uttorkning är farligt för dig och därmed också för barnet.
    "krya" på dig.

• Makaroner

Jag mådde också jätteilla ibörjan och gick ner i vikt, men huvudsaken, som alla andra skrivit, är att du får i dig vätska. Jag klarade inte av nåt som var sött (saft, läsk mm) eller luktade starkt. Nåt du kan prova om du är orolig över näringsämnen mm är frukostvälling, det dricker man i mugg och det är inte så jättesött och så prova dricka juice eller annat som har vitaminer i sig.

• Peztis

Tror du bör prata med din bm om detta ganska snart.

Min svägerska låg inlagd för att hon inte kunde få i sig något. Jag vet inte hur lite/mycket hon kunde få i sig.

Jag menar inte att skrämma upp dig men ring din bm och rådgör med henne, det är ju därför hon finns!

• Holmen

bara du ser till att få idig vätska..¨å ät åtminstone ånt som du tycker om, å kan äta just nu, oavsett om det är snarra eller annat...

Sköt om dig, lycka till!!

• extremlängtan

Hur mår du TS?

• elinina

exakt, se till att dricka mycket! hoppas illamåendet går över snart!
    bäbisen tar ju det den behöver. tror nog inte att det är nån fara.
    själv har jag inte orkat äta nåt sen igår förmidda... men bara man dricker mycket!

Svar på tråden Hur länge kan man vara utan mat!