• Nevy

Tips på att ge tabletter till katt?

Jag är relativt ny kattägare. Vi gav oss själva 2 underbara devon rexar i "julklapp".
    De är lite snuviga, så uppfödaren var här med avmaskningstabletter och antibiotikagele.
    Gelen går väl så där, men tabletterna är bökigt som fan.

Uppfödaren tyckte jag skulle krossa i vatten och ge med spruta, men de var så svårlösliga så jag fick använda så mycket vatten, vilket också blev svårt att ge.

Är det nån med bra tips på hur jag kan förenkla proceduren?

• Svar på tråden Tips på att ge tabletter till katt?
  • Sissily

Håll upp munnen och stoppa i tabletten långt bak, stäng munnen och stryk över halsen tills katten har svalt. Annars kan du prova att trycka in tabletten i en bit kattmat eller leverpastej och ge katten, funkar oxå bra.

• Nevy

Tack Sissily!
    Jo jag har försökt det, men får nog inte in tabletten tillräckligt långt bak, för den pluppar ut igen. Katterna slingrar sig som ålar och jag blir riven. :-S

De gillar bara torrfoder, så det blir svårt att gömma i maten också tyvärr.
    Men tack ändå!

• Nevy

Jag antar att jag inte har "rätta knycken"

• zelda71

Det finns ett hjälpmedel för att trycka ner tabletten i halsen så att man inte behöver bli biten osv. Tror att jag köpte min hos veterinären.

Jag brukar sitta på golvet o ha katten fastklämd mellan benen, lägga en handduk framför tassarna, hålla huvudet bakåt, trycka in tabletten, stänga munnen o sen stryka fram o tillbaka ett bra tag på halsen för att få honom till att sväla tabletten. Lycka till!

• Skärgårdsfru

Jag rekommenderar dig faktiskt att köpa pasta eller flytande avmaskningsmedel istället. Det är mycket enklare, speciellt om du är nybörjare.

Pasta kan man antingen ge i munnen eller t.ex. sätta på tassen så slickar katten i sig det.
    Flytande som jag föredrar, doserar du väldigt enkelt upp i plastsprutan som följer med. In med den i munnen och tryck av så är det klart.

Tablett kan du ge på olika sätt:

1. En håller i katten, den andra öppnar kattens mun på sidorna längst bak och stoppar in tabletten så långt bak på tungan det går. Stäng igen kattens mun, luta huvudet lite bakåt och gnugga lätt på halsen en stund så att sväljreflexen går igång.

2. Du köper en s.k. tablettpenna från apoteket. Du fäster tabletten på pennan längst fram och gör som stegen ovan men du skjuter av tabletten med hjälp av pennan med samma teknik som vid en spruta.

3. Du hackar tabletten till smulor och blandar den i t.ex. blötmat, messmör eller vad dom nu tycker om.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Skärgårdsfru

Det bästa är om du ber din sambo om hjälp så att ni är två som gör det. Om ni blir rivna och/eller bitna så kan ni vira in katten i en handduk så att den inte kommer åt dig med klorna.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Nevy

Tack så mycket!
    Jag har nu övat en gång till och det gick lite bättre.

Antibiotikan är i pastaform och är inte helt enkel att få in ordentligt heller.

Men men... Jag har fått i dem det de ska ha, och förhoppningsvis kommer de må bättre.

Bästa trixet är nog att vi hjälps åt.

Tusen tack!

• majzzan

Köp ADVOCAT.. avmaskningmedel... ( genom vet) den droppar man i nack skinnet.. smidigt som bara den!!!

• Humminggirl

Jag har sett ett tips här på Fl (tror jag)...

Man kan krossa tabletter och blanda upp med lite smör. Kleta det sedan på kattens tass och renlig som den är så slickar den i sig det.

• Irma07

Skärgårdsfrus tips nummer ett fungerar utmärkt på vår kissekatt. Fast vi måste lägga henne på rygg i knät med ett tag om nack skinnet då accepterar hon att ta emot.

Själv kämpar jag med att ge 500 kg. häst maskmedel några gånger per år..även det en redig utmaning! Fast där har man infört provtagningsset så man inte ger i onödan och därför slapp jag ge sist! Han var fri från parasiter!

Svar på tråden Tips på att ge tabletter till katt?