• pelagonia

Pumpa bröstmjölk ?

Jag har massor med mjölk men lilleman skall bara lära sig att suga lite längre..Men jag undrar en sak.

Kan man pumpa mjölk brevid och ge på flaska om amningen strular ?
    Någon som har gjort det. ?
    Kan man kanske låna en sådan större maskin någon stans ?

• Svar på tråden Pumpa bröstmjölk ?
  • arandjelina

Man kan pumpa och frysa in,och sedan mata med flaska om det behövs.
    Pumpen kan du hyra på sjukhuset,det har jag gjort.
    det kostar 11 kr.dygn att hyra elektriska pumpen.
    Jag pumpar och matar med flaska hela tiden,lite jobbigt fast ändå bra när ammningen inte funkar. Min dotter är 23 dagar gammal.I början såg det ut som ammningen skulle funka hon sög bara på vänster bröst.
    Fast nu vill hon inte ta bröstet alls.
    Hoppas det går bra för dig.
    Lycka till.

• Earlyblaze

Självklart kan du pumpa och ge bröstmjölken i flaska, det har jag gjort i snart 3 månader och det fungerar utmärkt. Jag har en Avent Isis som jag köpte på Babyland för drygt 500, men jag lovar, den har varit värd varenda krona.

• Pokemon

Jag pumpade med en Medela elektrisk pump och det behövde jag eftersom jag knappt hade någon mjölk alls och det krävdes mycket pumpande. Den kostade drygt 500 tror jag men var värd varenda krona. Handpump funkade inte för mig.

Det är väldigt bra att ha en pump så man kan ha lite backup i kylen någon natt när man behöver sova...

• Kotten81

Åh vad skönt att läsa att lite fler pumpar......har dåligt samvete, vet inte varför. Fick vår lille pojk den 1/1, och han sög sönder mina bröst, så nu hyr jag en pump - I LOVE it. Ammar inte alls, gör så j-vla ont.

Ni som har pumpar; funkar det med handpumpar?? Är lite misstänksam, tycker det verkar svårt. Var kan man köpa billiga och bra elektriska?? Den jag såg kostade 1550 kr på Babyproffsen...............

Hur gör ni när ni skall bort och så? Är det möjligt att enbart pumpa, och "slippa" amningen????? Alla säger till mig att jag måste "härda bröstvårtorna", men det har satt sig i skallen på mig och jag spänner mig enormt.

• ludde1

Jag använder 2 olika pumpsr en AVENT ISIS ock apotekets pump det funkar för mig att amma men om min lilla tös är täppt eller slemmig så går det lättare med att pumpa å ge henne på flaska (Dr Brown) fick göra det inatt när stackarn inte orkade suga på bröstet.

• alva061018

Jag verkar ha mer mjölk än min lilla loppa vill ha så jag pumpar ut en del. Särskilt när hon sover hela nätter måste jag pumpa. Jag köpte en ganska billig handpump på BabyProffsen, den funkar men visst är det kanske jobbigare än med en elektrisk, fast gör man det inte varje dag så funkar den kanon.
    Min flicka är nu 3 månader och har börjat ta flaskan så nu kan pappan mata vilket känns skönt så hon inte är totalt beroende av mammsen
    TS:Lycka till med lilkillen, det går nog kanon ska du se .-)

• Earlyblaze

Jag ammar inte överhuvudtaget utan Felix får (och har alltid fått) bröstmjölken i flaska och det fungerar utmärkt! När vi ska iväg en längre tid (över natten eller längre än 6 timmar) så tar jag med mig min pump och går undan och pumpar en stund när det behövs, har inte stött på några problem än (annat än från människor som ifrågasätter varför jag inte ammar, kanske ska tillägga att BVC anser mig amma iom att Felix får bröstmjölk).

Jag använder (som jag skrev tidigare) en Avent Isis (handpump) och jag älskar den, har testat Apotekets handpump, men tyckte inte att den var så bra (fick ut ca 20 ml med den jämfört med 150 ml med Avent).

Gör det som känns bäst för dig och ditt barn, vad alla andra säger får man stänga ute!

• alva061018

Kotten81:
    Första tre veckorna jag ammade lillan trodde jag att jag skulle dö så ont gjorde de, jag spände mig enormt och fick nackspärr på köpet men jag gav mig sjutton på att de skulle gå så det var tårar och slit sen funkade det jättebra. Har du testat med amningsnapp? Jag har hört att det kan funka bra om börstvårtorna e såriga eller så. Lycka till

• Kotten81

alva061018: Ja, det gick inte alls..lillen såg ut som om han hade fått ngt mkt läskigt i munnen.

Var hittar man billiga pumpar?? Vill helst köpa en elektrisk, men alla verkar tycka den här Avent Isis är så bra - kanske skulle satsa på en sån?? Tips, tack!!

• Earlyblaze

Jag köpte min Avent på Babyland, men har även sett den på Apoteket.

• alva061018

Kotten81:
    Aj då, det var ju inte bra. Men skaffa en pump och pumpa så länge o lät brösten få läka lite så kanske du kan prova lite sådär vartannat mål eller så? Jag fick ta vartannat bröst i början för jag hade så ont...
    Och jag tycker handpump funkar bra.. Å dom e ju billigare!

• Kotten81

Earlyblaze: Aha - tack! Är bara så rädd att det inte skall funka, i och med att jag vant mig vid min elektriska från sjukhuset nu..........den är visserligen rätt "oskön", men mkt effektiv.
    Känns skönt att höra att det funkar så bra för dig att enbart pumpa, och en handpump kan man ju faktiskt ta med överallt...

• Earlyblaze
    Kotten81: Jag hade sjukhusets i 2 veckor och hade inga problem att byta när vi den kom hem, visst tog det lite längre tid i början, men det gjorde inte i närheten lika ont.
Svar på tråden Pumpa bröstmjölk ?