• Plutten Augusti07

Min hund har ätit en glödlampa

Efter suspekta ljud från köket imorse så hittade jag vår hund i sin korg med att tugga på en glödlampa.... Hon hade tagit ner den så fint från en hylla,transporterat den till korgen och där bitit sönder den. Proppade i prinsessan sparris och ringde djursjukhuset, in i duschen och iväg...

På röntgen kunde man se MYCKET glas i magen....stackarn!!

Någon som varit med om något liknande? Hur gick det för er?

Förhoppnignsvis så kommer det ju ut den naturliga vägen utan att göra alltför mkt skada men komplikationer kan ju tillstöta...

• Svar på tråden Min hund har ätit en glödlampa
  • lurksmulan

Min mammas hund åt glas när han var valp, men jag vet inte riktigt hur mycket, bara att.
    Han fick också äta sparris och sen kom det ut den naturliga vägen, helt utan men.

Mamma till Laban 050131 och minigrisen bf 070802
  • Pyretsmamma

Stackars liten!!! Nä, har inte varit med om nåt liknande, tack och lov! Hoppas allt ordnar sig och hon klarar sig utan komplikationer...

• Plutten Augusti07

Ja det hoppas verkligen vi också, jag är mest orolig för hur hnnes matstrupe ser ut, skulle nog vilja att dom gör en endoskopi och tittar efter så att där inte har bildats fickor på henne. O hon är en så tålig hund som inte gnäller för någonting, så därför är det jätte svårt att avgöra hur ont/dåligt hon mår.

• Skärgårdsfru

Nämen vad hemskt! Förvånad
    Hoppas verkligen vovvsan mår bättre snart.

Får jag fråga, vad gör sparrisen?

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Plutten Augusti07

Sparrisen är oerhört rik på långa långa fibertrådar, dessa kapslar in och skyddar tarmen mot tex vassa föremål. Så ett bra tips till alla hundägare är att alltid ha en burk med långa sparrisar hemma, det är det bästa skyddet om de fått i sig något olämpligt som man vill ska komma ut den naturliga bakvägen.

• Skärgårdsfru

Aha men vilket bra tips. Det ska jag lägga på minnet. Tack för förklaringen

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • marvella

Vår gamla hund hetsåt nystekta köttbullar på 2kg färs som stod längst in på diskbänken (där han inte nådde om han inte hoppade upp på bänken, vilket var strängt förbjudet), under de ca 2min mamma gick ut och hämtade posten.

Givetvis hade han isöner keramikskålen de låg i så vi kunde ju inte veta om han fått i sig skärvor eller inte. Jag fick mata honom med sparris i bilen på vetrinärens inrådan. Han var ju inte speciellt sugen på sparris efter sin festmåltid så det blev till att öppna käftarna, kasta in sparrisen och hålla ihop tills han började tugga.

På röntgen visade sig några insnurrade skärvor som sedan kom ut den naturliga vägen...
    Det enda som egentligen hände var att han blev väldigt törstig - köttbullarna, vi blev lite ovänner under sparriskastandet och mamma fick laga nya julköttbullar

Hoppas det går bra från din hund! *håller tummarna*

• MosterMaggi

Hoppas allt går finemang ts!

Jag skulle just fråga hur ni lyckas få i era jyckar sparris - men jag ser Marvelas lösning.

• Plutten Augusti07

Min vovve slurpade sparris som bara den, men det var nog för att det smakade lite sött för hon är kräsen annars.

• Snirkel

Ätit en glödlampa? Men det är ju lysande! *sorry, kunde inte låta bli...*

Ser att du redan fått rådet sparris. Det är vad man ger till människor också ifall de fått i sig, spik, glas, rakblad och annat vasst.

• Plutten Augusti07

Ja jag trycktei henne en burk sparris o enbart trosorna...hehehe, grannarn undrade nog Men hon åt en hel burk, gjorde det innan jag ringde till djursjukhuset för jag ville förebygga direkt. Men vi körde ju givetvis in ändå vilket var tur...nu ligger hon vkar där för det var massor med glas i magen...

• Plutten Augusti07

Hon får gå hem idag! Ska hämta henne nu, allt har kommit ut i bajset-jippi!

Svar på tråden Min hund har ätit en glödlampa