• Tina2

Har jag fått i mig för mycket a-vitamin?

Jag är gravid (enlig FL vecka 6+1) och ganska virrig (och väldigt nojig). Är nu rädd att jag både igår och idag har tagit för många vitaminpiller.

Igår kan jag ha tagit 2 "Vitamineral familj" i stället för en. I så fall fick jag i mig 1,8 mg a-vitamin.
    Idag kan jag ha tagit 3 "MittValKvinna" och även då fått i mig 1,8 mg.
    Jag har inte koll helt enkelt och undrar nu var gränsvärdena egentligen ligger. (Lyckas inte hitta info om det på Internet.)

Behöver jag bli superorolig och åka in på magpumpning?

• Svar på tråden Har jag fått i mig för mycket a-vitamin?
  • Glass

Nope, det är ingen fara med det.
    Det är väldigt svårt att bli förgiftad på en gång och för att bli det under en längre tid så krävs en högra dos under en längre tid, men det absolut ingen fara med det lilla som du fått i dig

• Tina2

Produkter med A-vitamin marknadsförs ibland som antioxidantia. Kosttillskott bör inte innehålla mer än högst 1 mg A-vitamin per dagsdos, vilket är särskilt viktigt för gravida och för de kvinnor som planerar graviditet.
    A-vitamin är ett samlingsnamn för ämnen med retinolaktivitet. A vitamin är ett livsnödvändigt ämne som människan behöver i sin dagliga kost, men överintag kan leda till skador. A vitamin behövs för en normal graviditetsutveckling, men det finns indikationer på att höga intag kan ge upphov till fosterskador under den allra första graviditetstiden. Den lägsta nivå som kan medföra risk för fosterskador har angivits till 6-7.5 mg A-vitamin per dag, men med utgångspunkt från nya studier diskuteras om en skaderisk existerar redan vid en daglig dos av 3 mg. Detta medför att gravida ska vara försiktiga med kosttillskott som innehåller A-vitamin. En annan källa till högt intag av A-vitamin är lever, och enligt de kostråd som finns idag bör gravida undvika att äta lever och leverrätter. Detta gäller dock inte leverpastej, som endast innehåller en liten mängd lever och inte äts i större mängder. Dagsbehovet för vitamin A är 0,8 mg för vuxna kvinnor och 0,9 mg för vuxna män. En svensk normalkost täcker väl dagsbehovet för A vitamin, och A vitamin brist förekommer inte i Sverige idag.

• Tina2

Hm...kanske ska skriva att ovanstående är från livsmedelsverkets hemsida.

• Tygtiiger

Om du är orolig kan du ju hoppa över tabletten imorgon!
    Annars ett tips för oss virriga: apoteket har minidosetter ca 10x8 cm (finns i rött...) som man kan ladda tabletter för antingen en gång om dan i tre veckor eller tre ggr om dan i en vecka...min man köpte en till mig för att jag så ofta gick och muttrade om att jag tagit fel dos nu igen (äter levaxin). Lite pensionärsvarning...

• Glass

tygtiger - Jag har faktiskt en sån dosett för mina kosttillskott. Den största ac dem alla och den fyller jag varje vecka. Himla smidigt, men jag glömmer att äta ändå ibland. Skumt

• Tina2

Dosett verkar vara en jättebra idé för mig! Jag ska köpa en idag!!

• Tina2

Om det är någon mer orolig själ som undrar, så kan jag nu berätta att jag pratat med ACO's konsumentupplysning som kollat upp riskerna med vitaminpiller och leverpastej.

Enligt dem så ska det inte vara någon fara för embryot även om man ett par dagar råkat få i sig både några leverpastejsmackor och dubbeldos av vitaminpillrena. Vad jag förstod handlar det om så pass små mängder a-vitamin att det behövs överdosering över längre tid för att det ska vara skadligt.

Det man kan göra om man är orolig är att man kan avstå från vitamintabletterna några dagar efteråt för att kompensera överintaget.

De tyckte också att jag kunde kolla med bm om jag verkligen behöver ta extra vitamintillskott om jag äter en allsidig kost.

Svar på tråden Har jag fått i mig för mycket a-vitamin?