• Kapha

aaaaaaaj!!!!!!! zon eller algesal????

Fick en vanvettig hosta på nyårsafton, nu är jag precis shack matt i kroppen! Ryggen värker och magen likaså. Ligga går inte, sitta går lite bättre....Att det är musklerna som är ömma råder det ju inget tvivel om, då till frågan: kan jag använda ZON eller ALGESAL??? Eller nåt liknande.....vore ju fin-fint om jag slipper stoppa i mig mer piller mot smärtan....

• Svar på tråden aaaaaaaj!!!!!!! zon eller algesal????
  • fröken april

gissar att du är gravid....på lappen står det att det är osäkert huruvida det påverkar barnet. jag fick rekomenderat icepower av apoteket

• Kapha

Oooops, glömde jag ju lägga till Ja, jag är gravid. Vecka 21. Hittills helt komplikationsfritt.

• Kakan83

läs på www.fass.se vad som står om ZON och algesal. Algesal är jag helt säker på att du inte kan använda.
    Då är det bättre att ta ett par alvedon eller Panodil.

• Min högsta önskan

Enligt www.fass.se så bör man inte använda varken zon eller algesal när man är gravid. Inte utan att ha rådfrågat en läkare. Och inte de sista tre månaderna.

Så jag skulle valt att ta alvedon eller panodil istället, som är helt ok att ta när man är gravid!

• Kakan83

Läste nu att du skrev "slippa ta fler tabletter". Hur många dagar i sträck har du ätit värktabletter? Det är ju inte bra att överskrida tio dagar i sträck.

• Kapha

ja, det står ju att det inte ska användas under de tre sista månaderna.....Följdaktligen skulle det vara ok att använda de 6 första......Längre ner på sidan står att man inte vet om och hur det påverkar bebisen !!?? Hur f*n kan det då bara vara otillåtet de tre sista......*virrig*

• Kapha

Kakan83: mellan 10- 14 dagar.

• Kakan83

Om jag hade varit du så hade jag kontaktat en läkare och rådgjort med honom eller henne eftersom du har ätit värktabletter i såpass många dagar.

• fröken april

återigen, icepower kan du använda utan problem och det lindrar iallafall!!!

• Mizzz
    Kapha skrev 2007-01-10 14:29:31 följande:
    ja, det står ju att det inte ska användas under de tre sista månaderna.....Följdaktligen skulle det vara ok att använda de 6 första......Längre ner på sidan står att man inte vet om och hur det påverkar bebisen !!?? Hur f*n kan det då bara vara otillåtet de tre sista......*virrig*
    Man vet att det inte är bra de sista tre månaderna, men inte riktigt hur det påverkar innan.. så fattar jag det.
    Jag har en liten pojke i magen :D
  • Kapha

vart hittar man "icepower"? och vad är det......?

• fröken april

Apoteket, är londrande men inte inflammationshämmande. Du kan läsa på apotekets hemsida tror jag!!

• Kapha

wow!

Låter ju hur bra som helst. Sån tub skadar ju inte att ha på lut i husapoteket sen heller.....Skickar gubben till Apoteket i kväll! Tack för tipset!!!(tipsen)

Saxat från apoteket: "Ice power är en kylande gel som lindrar smärta och minskar svullnader. Utmärkt vid idrotts-/motionsskador.

Olika användningsområden:

Akut ledvärk

Stukningar, sträckningar

Olika smärttillstånd

Akut ryggvärk

Akuta belastningsskador

Bruksanvisning:

Stryk ett tunt lager på aktuellt område massera lätt. Upprepa 3-6 gånger dagligen. Behandla från några dygn upp till fyra veckor beroende på typ av skada. Ice Power är inte skadligt för kontinuerlig behandling och inte allergiframkallande.

Ice Power kyl gel innehåller Menthol och Ethanol som har kylande effekt."

Svar på tråden aaaaaaaj!!!!!!! zon eller algesal????