• I Love M

Lakrits?

Hej,

Är det nån som vet VARFÖR man inte får äta förmycket lakrits när man är gravid? Jag är helt sänkt på lakrits, (tusen gånger mer än innan jag blev gravid) och igår åt jag en HEL PÅSE!!
    Jag äter lakrits ofta men inte varje dag... gör det nåt då att jag äter mer än 50g på samma dag?

/Lakritstrollet

• Svar på tråden Lakrits?
  • Vivs

Jag tror också att man inte ska äta lakrits pga att saltet kan ge högt blodtryck.. när man inte är gravid rekommenderas ju också att man inte ska äta för mycket lakrits.
    Jag har inte brytt mig om några restriktioner när det gäller lakrits under min graviditet. Är i vecka 32 nu och har normalt blodtryck och bebis verkar må bra! Det gör nog inget att man äter en påse lakrits ibland, bara inte varje dag.. har man däremot risk för havandeskapsförgiftning så ska man nog avstå! Kolla på livsmedelsverket, de har säkert skrivit något om det..

• Kathrine

Lakrits i större mängder kan ge högt blodtryck.
    Lakrits påverkar ett enzym som omvandlar det aktiva hormonet kortisol till kortison.

Här kommer en mkt kort sammanfattning av Leg läkare Helga Ágústa Sigurjónsdóttir avhandlinh från Göterbors universitet:
    Man har sedan flera årtionden uppmärksammat att hög konsumtion av lakrits kan leda till högt blodtryck, hypertoni, och vätskeansamling i kroppen. En avhandling från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet visar att en så liten mängd som 50 gram lakrits räcker för att få fram en svag men klart blodtryckshöjande effekt. Studien visar att ju större dosen är desto högre blir blodtrycket.

Jag skulle ge dig rådet att dra ned något på mängden och att inte äta det dagligen utan endast ngn dag/vecka (vilket du för övrigt verkar göra).

• Kathrine

Oj det skall stå avhandling från Göteborgs universitet och inget annat!

• Bauni

Islänningar äter mycket lakrits, och jag är en av dem. Jag har inte kunnat ätit ngn på sistone pga av att jag mår så illa men jag har så lågt blodtryck 90/50 så jag kanske behöver mer lakrits ;)

• Sussiek

hejsan! Jag har hört att lakris kan öka blodtrycket pga saltet eftersom salt binder vätska och blodet blir "tjockare" vilket resulterar i högt blodtryck.

Killar ska heller inte äta för mycket lakris om man vill göra barn eftersom det försämrar Spermiekvaliteten.

• MammaAnnaPanna

Är oxå tokig i lakrits. I och för sig jämt, men ändå ;)

Laktist är giftigt i för stora mängder ÄVEN när man inte är gravid. Antar att dom satt gränsen på 50 g/ per dag för att man inte ska ligga i nån som hellst riskzon... Så om du råkat överskrida en dag tror jag inte allt går åt fanders för d ;)

Lycka till!

• Bauni

Det är inte just saltet í lakritsen, fast det är klart om man äter saltlakrits så kan ju det också påverka blodtrycket, men det är inte det fenomenet man pratar om vad gäller lakrits och högt blodtryck

• Kristin24

OJ!!!! jag som också moffar lakrits som en tok här hemma. Mamma o pappa köpte med en bamse stor påse med djungelvrål till mig när de kom hem från Grand Canaria. Äter varje dag...mums. Får nog dra ner på det då.

• moonchild83

Jag har hört att det är urindrivande med lakrits, stämmer detta måntro??

• I Love M

Okej, men då är det alltså blodtrycket. Det var ju bra, jag var rädd att det var nåt gift i som förgiftade bäbisen...

Tack för alla svar!

• Kristin24

är inte laxerande på mig i alla fall...

Svar på tråden Lakrits?