• Frejsi

Blir man inte så trött i ryggen av bärsjal?

Jag har en fråga som jag undrar ifall någon kan svara på. Blir man inte så trött i ryggen av bärsjal som bärsele?
    Jag har en babybjörn bärsele men tycker att jag blir snabbt trött i ryggen. Ändå väger vår tjej bara drygt 4 kg och hon lär ju knappast bli lättare. Bärselet som vi har är den med mest stöd i ryggen, tror den heter Active. Har även förstått att det inte är så bra för barnets rygg att sitta i den för länge.
    Självklart förstår jag att svaret är väldigt individuell, men trots allt vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Blir man inte så trött i ryggen av bärsjal?
  • sturen

det går inte att jämföra. en sjal avlastar på ett helt annat sätt.

• sturen

en sjal är alltså överlägsen i detta fall.

• SaramedM

Jo det blir man till slut, jag blev det när M började närma sig 16 kilo och fortfarande vill sova på min mage...då var hon 18 månader.Att bära henne på ryggen var inget större problem då och är inte nu heller.

Med min BB Active värkte nacken efter 15 minuter, när jag köpte sjal när M var 6 veckor var det som att komma tillö en ny värld!

Du kommer inte att bli besviken

• Miamaria77

Enklare och lättare med moby wrap än med baby björn tyckte min sambo. Jag testade aldrig den lånade babybjörn-selen, var så nöjd med sjalen. Bar sonen i den dagligen, upp till flera timmar vissa dagar, till han vägde ca 6 kg.

• NeaVida

vi bär flera timmar om dagen, dottern väger nu 9 kg, Och vi har i princip aldrig ont i ryggen. Får ibland ont när jag bär i vår tunnaste sjal och ammar/ammat, för då avlastar det ibland snett. Och ibland blir jag trött av vår ergosele. Men det är sällan!
    sjal rockar :)

• Cinnalinna

Jo jag blir trött i ryggen. Men min son väger 10 kilo.
    Däremot kan jag inte säga att jag blev trött när han var mindre.

Tycker nog att min ringsjal är värst n¨r han sitter pa höften da far jag ont i axeln efter ett tag.

Men oavsett älsar jag mina sjalar och använder dem mycket.

• Frejsi

Tack för era tips! Tror att jag ska bege mig till babyaffären imorgon och köpa mig en bärsjal. Då kommer man till den eviga frågan, vilken typ ska man ha??? Många här tipsar om moby wrap. Är den svår eller enkel att knyta fast? Någon som vet?

• mippy

vi har en mei-tai och tycker att den e underbar.. funkar nästan som ett sele, fast att man knyter den och avlastar mycket bättre..

• mica05

Nej fötterna blev trötta innan ryggen klagade. Och det var inte förrän vid 11kg det blev tungt för fötterna. Vet andra som glatt bär tyngre barn i timmar.

Däremot gäller det att knyta rätt! Annars kan sjalen bli besvärlig.

• moonshadow

vill du ha tips med olika sjalar och knytingar så gå in en sväng på www.sjalbarn.se i forumet där så finns det massor av folk som kan hjälpa dig med dina frågor

• SookieB7

Jag hade babybjörn active tills ja tog förnuftet till fånga o invisterade i en lång vävd bärsjal! Amazona carry sling! Den är helt underbar! Min tös som nu väger kanske 9.5 kg snart 1 år är hur lätt som helst o knytningarna är inte svåra att lära sig. Det är lika lätt som att hålla på me babybjörnen.

O det stämmer att babybjörn inte är bra för barnets rygg o inte för höfterna. Den är inte heller i närheten av bra för din rygg. Jag tippsar att köpa en vävd långsjal! Då kommer du aldrig att ångra dig!!!

ja köpte min på www.babyboden.nu

• Tonx

Åh, jag kom precis in från en timmes promenad med min 12 kg tunga dotter i sjalen! Inget ryggont här inte!

• Majalaja
    Frejsi: jag är nybörjare på det här med sjalar och har en Moby Wrap. Har burit sonen MYCKET i den under hans första månader i livet och är helnöjd. Tycker inte den är svår att knyta, man får snabbt in snitsen. Men det är klart, den är låång och det händer att ändarna släpar i backen om man står och knyter utomhus men det gör inte så mycket, tycker jag.
  • SaramedM

Tror tyvärr inte att du kommer att hitta sjal på babybutiker. De är oerhört dåliga på att ta in sjalar. Med lite tur finns Bärabarnsjalen som jag inte skulle rekomendera.

Till en såpass liten plutt är trikåsjal det bästa ex Moby Wrap, Baby bundler, Sino osv

Vävd långsjal avlastar mer med ett äldre barn, men det är inte lika enkelt att använda ( även om det inte är speciellt svårt)och ofta måste man knyta om sjalen varje gång man tar upp barnet.

• Nova70

Allt fler babybutiker som tex Babyproffsen har faktiskt på sistone börjat att ta in både trikå- och vävda sjalar.
    Tricot slen säljer de tex i "vår" Babyproffsenbutik.

• MuminMy
    Frejsi skrev 2007-01-10 16:54:38 följande:
    Tack för era tips! Tror att jag ska bege mig till babyaffären imorgon och köpa mig en bärsjal. Då kommer man till den eviga frågan, vilken typ ska man ha??? Många här tipsar om moby wrap. Är den svår eller enkel att knyta fast? Någon som vet?
    Moby Wrap är en av de billigare sjalarna och många har den, den är dock inte direkt jättestadig så  vill du få ut lite längre användningstid ska du välja en stadigare sjal. Det finns jättemånga att välja på och man knyter dem alla på samma sätt så det spelar ingen roll vilken du väljer av den anledningen.

Det brukar ta 10 provknytningar innan man har snitsen, prova gärna med något annat än barnet de första gångerna, typ en nalle eller docka - eller en säck potatis *skrattar*

/my
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden Blir man inte så trött i ryggen av bärsjal?