• Anonym (less)

Hur fungerar SGI?

Jag undrar hur mitt SGI, eller vad det heter grundar sig på: Jag ska antagligen arbeta som vikarie på två olika ställen och undrar hur det då fungerar när jag blir sjuk eller får barn.

Har en vän som fick jätteproblem med försäkringskassan, som vägrade erkänna hennes BÅDA inkomster. (hon jobbade långt mer än heltid sammanlagt) När hon var mammaledig fick hon endast räkna ena jobbet och hamnade på lägsta ersättningen. Hon överklagade, men det var för sent. Andra kontor har sagt till henne att de skulle ha godkännt båda jobben.

Vad har man för rättigheter?

• Svar på tråden Hur fungerar SGI?
  • Anonym (less)

Hur räknas SGI om man har två vikariejobb, är alltså frågan?

• Anonym (less)

Ännu en fråga: Kan verkligen försäkringskassan besluta olika beroende på vilken kommun, eller kontor man kontaktar? Gäller inte samma regler för alla i Sverige?
    Har fått uppfattningen att det beror på hur "snäll/elak" försäkringskassans presonal är...

• Lejån
    Anonym (less) skrev 2007-01-10 17:44:39 följande:
    Ännu en fråga: Kan verkligen försäkringskassan besluta olika beroende på vilken kommun, eller kontor man kontaktar? Gäller inte samma regler för alla i Sverige?Har fått uppfattningen att det beror på hur "snäll/elak" försäkringskassans presonal är...
    Jag har uppfattningen att det är olika i olika kommuner. Jag fick iaf höra en sak i kommunen där jag bodde och en annan sak i kommunen som jag fortfarande tillhörde...
  • Anonym (less)

Tack Lejån. vad irriterande, då vill man ju kolla upp på något sätt vad som gäller var...

• Anonym (trött)

Men herregud, ring din försäkringskassa och fråga!! Spekulationer från FL-medlemmar hjälper dig väl ändå inte?

• Therese6699

Vad är SGI?

Din SGI används för att räkna ut till exempel sjukpenning och föräldrapenning och fastställs av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst. Den lägsta SGI:n är 24 procent av prisbasbeloppet* som 2007 är 40 300 kronor. Den högsta är 7,5 gånger prisbasbeloppet. Det är i regel din aktuella inkomst som ligger till grund för din SGI. Men SGI kan även beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Kontakta Försäkringskassan om du vill veta mer. Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomst som:

beräknas pågå under minst sex månader eller är årligen återkommande.

Om din arbetsinkomst och/eller årsarbetstid ändras noterar du det på den blankett som du får när du anmält att du vill ha föräldrapenning, sjukpenning eller annan dagersättning. Beräkningen av årsinkomsten och SGI görs på olika sätt beroende på om du är anställd eller egen företagare.

* Prisbasbeloppet är ett belopp som visar prisutvecklingen i samhället. Det fastställs av regeringen varje år efter en beräkning av Statistiska Centralbyrån.

Anställd

Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel, OB-ersättning, vikariatstillägg och provision. Vissa inkomster får däremot inte räknas med i SGI eftersom det inte är arbetsinkomst. Det gäller

sjukpenning, föräldrapenning eller annan dagersättning
    studiestöd arbetslöshetsersättning pension kapitalinkomst skattepliktiga förmåner, till exempel värdet av fri bil eller kost och logi kostnadsersättningar, till exempel traktamenten avgångsvederlag.
    Exempel

Om du har lön och andra ersättningar i pengar hela året kan din årsinkomst beräknas med hjälp av den totala lönen på följande sätt:

månadslön x 12 månader eller veckolön x 52 veckor eller timlön x 2080 timmar.

Om du inte har helgersättning multipliceras vecko- eller timlönen med 50 veckor respektive 2000 timmar.

Om du har ett bruttolöneavdrag, till exempel när du hyr dator av din arbetsgivare, sänks årsinkomsten och SGI i motsvarande mån.

Årsarbetstid

Samtidigt som du lämnar uppgift om din årsinkomst anger du även din beräknade årsarbetstid. Årsarbetstiden används för att beräkna ersättningen per dag om den ska timdagberäknas. Årsarbetstiden är din ordinarie arbetstid under det närmaste året inklusive semester. Övertid, mertid med mera räknas inte som ordinarie arbetstid (inkomsten av till exempel övertid kan ändå vara sjukpenninggrundande). Om den ordinarie arbetstiden varierar görs en genomsnittsberäkning.

Företagare – enskild firma, handelsbolag med mera

Som egen företagare räknas den som driver enskild firma, handelsbolag med mera och har F-skattsedel. Om du är egen företagare ska du uppge företagets beräknade nettointäkt som årsinkomst. Med nettointäkt avses företagets resultat efter avdrag för kostnader, eventuella avsättningar och avgifter men före skatteavdrag. Som egen företagare kan du välja 3 eller 30 dagars karenstid. Att välja karenstid medför att

sjukförsäkringsavgiften blir lägre med längre karenstid
    du inte får sjukpenning under karenstiden vald karens påverkar inte tillfällig eller vanlig föräldrapenning.

Även om du inte väljer karenstid medför det att du i regel inte får sjukpenning för den första dagen i sjukperioden.

Du som driver företag i form av aktiebolag räknas däremot som anställd i bolaget. Om du driver aktiebolag ska du beräkna din årsinkomst utifrån den lön som du tar ut från företaget. Se rubriken ”Anställd”.

Arbetslös, studerande med flera

När du inte längre har arbetsinkomst gäller som huvudregel att tidigare fastställd SGI slutar gälla. I vissa situationer finns dock möjlighet att behålla SGI:n trots att du inte arbetar. Det gäller bland annat då du

är arbetslös, anmäld som arbetssökande på arbetsförmedlingen, samt aktivt söker arbete
    studerar och finansierar studierna med studielån/studiebidrag (utan uppehåll) avbryter/minskar förvärvsarbete under den senare delen av graviditeten eller vårdar barn som är under ett år
    gör ett avbrott från en anställning under kortare tid än 3 månader
    enligt s.k. trygghetsavtal får ekonomisk ersättning för t.ex. studier, praktik och start av eget företag.

I dessa situationer kan SGI fastställas på den inkomst som var aktuell före förvärvsavbrottet.

Bra att veta:

Om du saknar anställning helt eller delvis kan du ha rätt att årligen räkna upp din SGI med förändringen av konsumentprisindex (KPI).
    Du som är arbetslös och har varit sjuk, måste anmäla dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen första vardagen efter avslutad sjukperiod för att behålla din SGI.
    Du som är studerande måste anmäla dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen första vardagen efter att studierna avbröts eller avslutades för att behålla din SGI. Det gäller endast om du inte har ett arbete.
    När du börjar arbeta igen kan du få en ny SGI som beräknas utifrån din aktuella arbetsinkomst.

Kontakta Försäkringskassan för ytterligare information om de villkor som gäller för respektive arbetsavbrott. Mer information om SGI och studier finns i faktabladet Aktivitetsstöd. Information om SGI och föräldrapenning finns i faktabladet Föräldrapenning - SGI.

Sjukersättning och Aktivitetsersättning

Om du har beviljats hel sjukersättning eller hel aktivitetsersättning har du inte längre rätt att behålla din SGI. Om du börjar arbeta igen när sjukersättningen eller aktivitetsersättningen upphör eller ändras kan SGI beräknas på den nya arbetsinkomsten. Om du är arbetslös när sjukersättningen eller aktivitetsersättningen upphör eller ändras kan du – i vissa fall – få tillbaka den SGI du hade före ersättningen. Kontakta Försäkringskassan för ytterligare information.

Om du har delvis sjukersättning/aktivitetsersättning och arbetar kan SGI beräknas utifrån din arbetsinkomst.

Mer information

Faktablad ger fördjupad information men ska inte betraktas som lagtext i ämnet.
    Mer information kan du få hos Försäkringskassan.

Informationen publicerades 2006-12-29

Skriv ut Tipsa någon om sidan

• Therese6699

Vet inte om inlägget hjälpte något, men det ska inte vara olika hur dom ser på vikariat ifrån kommun till kommun i alla fall.

Kramis
    Tess

• GefleTjej

Therese6699:

Du tog orden ur mun på mig! =)

• Anonym (less)

Tess, tack så mycket för din länk!
    Jag tycker inte heller att det borde va någon skillnad mellan kommuner. *kram*

Anonym (trött),
    det kanske är så att man vill fåga här då de uppenbarligen gett min vän olika besked på försäkringskassan...
    Jag kanske tom byter kommun om det är så att min försäkringskassa bedömmer hårdare!

• Lejån

nej det SKA inte vara så att de säger olika från kommun till kommun men jag fick verkligen olika besked. 

TS:
    det hjälper inte att du byter kommun, du tillhör fortfarande samma försäkringskassa tills årsskiftet det året du flyttat (ungefär iaf).
    Jag flyttade i januari och fick SGI från min gamla kommun hela det året iaf.

Svar på tråden Hur fungerar SGI?