• freija

Hund och nyfödd bebis..!?

Jag undrar hur det har vart för er som har hund sen tidigare och sedan har skaffat barn. Hur har det gått?
    Jag tänker mycket på hur hunden kommer reagera när det kommer en liten bebis in i familjen och som kommer krypa runt på golvet efter ett tag mé massa roliga leksaker.
    Tilläggas kan att min hund inte har visat någon agressivitet mot människor eller är speciellt lekglad av sig förövrigt
    Har ni några tips på hur man får det till att fungera bäst och för att få hunden att känns sig lika mkt som familjemedlem sen..?

• Svar på tråden Hund och nyfödd bebis..!?
  • tjips

Har varit hemma i två veckor med lilla bebben och det funkar jättebra med vår hund. Vovven behöver lite mer uppmärksamhet än vanligt bara. Kela mycket och skäll aldrig på vovven när den är nära bebisen. Vi har en mycket försiktig hund som vi bara uppmuntrar när han vill nosa på bebben, en mer livig hund får man ju vara mer uppmärksam med.

• Holmen

jag har själv hund, väntar mitt första barn...tanken att något kan hända, visst finns den där...men vad ska man göra, man får ta det hela pö om pö...vänja in den försiktigt, men samtidigt visa vem som bestämmer, och ge hunden uppmärksamhet så gott det går....Å har man som jag å min man har, möjlighet att ha den hos farmor och farfar emellanåt, så tror jag att det underlättar...så den inte känner sig alltför bortglömd, vilket kanske är lätt i början...

Men det är ju så olika från hund till hund åxå....hundras...osv...

Det löser sig...

Lycka till...

• Makaroner

Hade två schäferhundar när Emil föddes. Gammelhunden var 5 år och så hade vi en valp på 5 månader. Det som är absolut viktigast är att inte glömma hunden, hunden behöver sin flock även om tröttheten och frustrationen biter in. Ge hunden egen tid utan bebis med bara matte/husse och roliga lekar/övningar ute. Låt hunden vara med när du ammar eller byter blöjor så blir det inget konstigt, för den har ju alltid fått vara med förut där ni har varit va? En del har gjort så att pappan åker hem från BB med en filt som luktar som bebisen innan mamma och bebis kommer så hunden har fått "tjuvlukta" och vänja sig lite. Jag gjorde så att jag hade hundvakt när jag var på BB och sen hämtade vi hundarna och bebben var hemma när de kom. De fick nosa och undersöka vad det var. Inga problem. Men du känner din hund bäst och vad hon/han reagerar i nya situationer. Gammelhunden var jättelugn av sig och älskar bebisar, valpen var mycket livlig och lekfull, men det gick bra fast man fick "påminna" honom om att ta det försiktigt... Han gillade att ligga i vår säng brevid Emil med en tass på hans hand och gärna nosen på magen. Perfekt sovställning

Lär din hund att hon/han har SINA leksaker och barnet har SINA leksaker Inge kul om ni varit ute med vovven och den luktat och slickat på lite vad som helst och sen slickar och tuggar på bebbens leksaker som bebben sedan stoppar i munnen. Valpen tuggade sönder två gosedjur som Emil hade innan han begrep att han inte fick ta de grejerna. Jag köpte egna gosedjur till hundarna som de kunde släpa omkring på

• Teskedsmamman

Försök at tge hunden lika mycket tid som innan, vår tik blev deppig när sonen tog upp mycket tid, däremot var hon en underbar "barnvakt!", numera finns hon inte pga cancer...

• Mamma Yasmine

Jag har själv hund och har oroat mig för samma sak som du. Men en kompis till mig hade läst i någon tidning att man skall ta med sig en filt till bb. Låt bebis få ha filten, sen när pappan åker hem så skall hunden få filten m bebisens lukt. Då skall hunden redan vara bekant m bebisens doft och kommer inte att tycka att det är konstigt. Jag tyckte att det lät mycket vettigt. Värt att prova, kan ju inte ta någon skada iallafall.

• Malin mamman

Hund och barn är en härlig kombination. Vår hund var 10 mån när vår dotter kom och det har gått utmärkt från början. Vår dotter är idag 20 månader och hundgalen - känner igen ca 15 olika raser när hon läser Hundsport....

När vi kom hem från BB gick en av oss in först och hälsade på och lekte lite med hunden innan vi hämtade dottern och visade som ungefär "titta vad roligt vi har med hem till dig" och Selma (hunden) blev förtjust direkt. Linalotta (dottern) har ju sugit på hundens leksaker men inte tvärtom. Så fort hon lärde sig att kravla så tog hon sig fram till hundens mat- och vattenskålar för att provsmaka och vi har låtit henne hållas. En del tycker att vi är slappa och ojar sig över alla bakterier men faktum är att Linalotta är ett av de friskaste barnen i bekantskapskretsen. Man skulle ju förmodligen bli galen om man skulle jaga tänkbara smuts- och bakterieställen hela tiden när man har hund. Barn dör inte av lite hundpussar!

Svar på tråden Hund och nyfödd bebis..!?