• Rigor

Att vara fodervärd till en katt...

Hej!
    Längtar efter en kisse, har nu kollat upp lite annonser:

Vad förväntas av en fodervärd till en hon-katt?
    Har sett en annons om det, men vill gärna veta mer om vad det är som gäller innan jag ringer.

Vad innebär att vara halvfodervärd åt en hankatt? Lågt pris på kissen, ja. Men ska man ställa upp i all framtid och tillverka bäbiskatter åt förra ägaren eller finns några "normer" inom kattavels-världen? Hittat en sån annons oxå.

Taxam för snabba svar! Jag vill ju inte missa chansen att få tag på en fin och mysig katt!
  • Svar på tråden Att vara fodervärd till en katt...
  • Sicali

Är det inte som med hundar att man måste
    ställa upp på att ägaren tar en elelr två kullar på katten?

• Sicali

Bältan

Måste bara varna dig, världens bästa katt är
    redan tagen och bor i vår garderob så du kan bara
    förvänta dig att din är näst bäst

• Rigor

Ja, nu har jag ju ingen katt längre då vår hittekisse fick kasta in handduken i somras och numera jagar jättesmaskiga möss som smakar oxfilé och grädde i himlen... Uhuuu...

Men vår ranson av mycket morrhår som ska kittla oss i näsan är långt ifrån fylld, så därför måste vi väl hitta oss en katt själva den här gången. Den förra hittade ju oss, och hon var faktiskt världsa-bäst!

Fast OK, din gamla Murre kan ju vara rätt go den oxå!

Men frågan kvarstår: om än något förenklad: Är det en bra eller skitkass idé med en foderkatt???
    :-/
    Hmmm...

• Sicali

Bältan

Beror på vilken typ av katt du vill ha.
    Är det en speciell ras som oftast är väldigt dyra
    kan det vara en bra ide, är det bara en katt du fastnar för
    så är det bättre att köpa den på vanligt sätt tycker jag.
    För det är ju lite som att man har den till lån bara
    tills ägaren fått sina kullar.

• Majsan70

För det första vill jag bara säga att fodervärd är inget som Sverak uppmuntrar. Tvärtom. Står att läsa på deras hemsida om man vill ha mer info.

Sådär, slut på den påminnelsen.

Man kan skriva olika avtal med uppfödaren om fodervärdsskapet.

Man kan t.ex betala halva priset på katten och låta dem ta en kull. Vid färre än tre födda katter kan det då skrivas in att de får ta en andra kull.
    Eller så betalar maninget alls för katten och de får ta upp till tre kullar som exempel.

Uppfödaren står som ägare och betalar det mesta i sambnad med katten. Men det finns hundra sätt att skriva avtalen på eftersom det egentligeninte finns några mallar från Sverak att tillgå.

Det finns både för o nackdelar med fodervärdssskapet. Så länge katten inte är fullbetald tillhör den uppfödaren och det är deras rättighet att göra vad som med katten.
    Det kan ju bli en fnurra på tråden o jätteproblem om man har otur.

Så Tänk igenom hur ni vill ha det INNAN ni sätter er o tecknar ett sånt avtal.

Lycka till!

• HasseH

Bältan - en grej att tänka på om du tar en hankatt på foder är. Vad händer när han blir könsmogen? Vår katt (som jag inte alls hade på foder utan betalade fullpris för, men dum som jag var gick jag med på att han skulle få bjudas ut som avelshane innan han kastrerades) började såklart kissa inne. Dessutom verkar det som om det är honoan som kommer till hanen - och vi (läs. min kattointresserade man) ville inte ha parningskatterna hemma i flera dagar, hur får man bort alla lukter sedan? Går det att bryta kissmönstret efteråt? I vårt fall blev det så att jag krävde att han skulle besöka honan. Då blev problemet istället att hon aldrig började löpa....

Kanske bättre att kolla omplaceringskatter eller katter som inte lämpar sig för avel (brukar ju kosta lte mindre) om det nu inte är så att det är just avel man är intresserad av...

• Rigor

Tack för svar! Vill gärna ha fler tips!

Majsan, nu har jag letat på Sveraks hemsida men hittar inte nåt om fodervärdskatter, och jag vill gärna veta vad de skriver!
    Kan du, snälla, skicka en länk eller så?

• Majsan70

Bältan

VIKTIG INFORMATION om s.k. FODERVÄRDSAVTAL

En enig SVERAKs styrelse beslutade (vid möte december 2002) att inte ställa sig bakom fodervärdsskap / fodervärdsavtal. Som en följd och konsekvens av detta beslutades att makulera det tidigare utgivna fodervärdsavtalet vilket innebär att dessa avtal ej längre får användas med eller i SVERAKs namn.

När en katt fysiskt byter ägare är det att betrakta som en överlåtelse oavsett hur överlåtare/mottagare reglerar köpesumma och andra överenskommelser. Använd då blanketten "Överlåtelse av katt".

• Sitiens

Vi fick en gosig men blyg exotic-kisse från en uppfödare att vara fodervärdar åt. Fast vi har bara tjänat på det, för vi har inte behövt betala för en raskatt (förutom mat och liknande) och ägaren har aldrig hört av sig om någon avel. Fast det kan ju självklart vara ett finare ord för att "ge bort en kisse som vi ändå inte vill ha kattungar på".

• LillaFlingan

HasseH:

Det är en regel att honan alltid kommer till hanen.
    Dels för att hanen kan bli alldeles uppstressad av att behöva flyttas runt som fertil, och för att han kan börja strila ännu mer! Sedan om man inte känner de som lånar hem ens hankatt så kan det faktiskt hända att man inte får tillbaka hankatten..
    Det finns alla möjliga sorters alternativ. ;)

Jag skulle inte rekommendera TS att ställa upp som fodervärd, dels för att du är oerfaren (antar jag) vad gäller raskatter,raskattsuppfödning,utställningar osv.

Uppfödaren kan kräva att du skall ställa ut katten ett visst antal gånger, att det skall tas 2-3kullar på honan och att ni som fodervärdar får stå för förbrukningsvaror för kullen (t.ex mat +sand och det blir Inte billigt kan jag säga).
    Plus att kullen/kullarna skall växa upp hos fodervärden.

Sen är det ju inte ens säkert att ni får en katt på foder.
    Det är ju helt upp till uppfödaren att bestämma liksom :)

Det är många aspekter som ska vägas för och emot innan man tar en katt på foder.

Då är det lättare att om ni nu vill ha en raskatt spar ihop den summa pengar som ni vill köpa för. Eller ja som den rasen ni vill ha kostar.
    Det skiljer ju lite beroende på ras. :)

Eller så finns det ju huskattungar och katter på massor med katthem runtom i sverige som inte hellre vill nåt annat än att komma till en alldeles egen familj:)

Lycka till!:)

/Lilla Flingan

• Rigor

Tack för råd och framför allt avrådan om det här med att vara fodervärd. Det verkar inte vara något bra alternativ för oss. Jag är inte speciellt intresserad av varken utställningar eller andra slags tävlingar, utan vill bara ha en gosig kisse att skämma bort och mysa med.

Lillflingan;
    Ja, det där med fodervärd var bara en tanke eftersom jag hittade en rexkatt på annons. Vill inte skaffa en kattunge och se om jag blir allergisk och måsta lämna bort den igen.

En vuxen, väl omhändertagen katt som är stabil i psyket och hade som alternativ att sitta i en bur hos en uppfödare, tänkte jag kunde passa oss. Och skulle det inte fungera, så hade katten fått vara på "semester" i ett varmt och kärleksfullt hem några veckor.

Pengarna är väl inget större problem, men som sagt, jag vill inte stressa sönder en kattunge, och raskatter är inget man hittar på katthemmen dessvärre.

Nu har jag hört att långhåriga katter kan funka med allergier och då blev katthemmen på tapeten. Har just haft kontakt med ett och ska åka och titta på en kisse i morgon. Ska spendera några timmar med den honkatten som är aktuell, en riktigt lurvig och sällskaplig kisse! Håll tummarna för att det funkar!

Svar på tråden Att vara fodervärd till en katt...