Hur mycket kostar det att dra el och vatten till en tomt?
Och fixa ett avlopp?? Vet någon? Vill dra detta till en tomt som vi har på en äng ca 200 m från ett annat hus...
Någon? =)
Och fixa ett avlopp?? Vet någon? Vill dra detta till en tomt som vi har på en äng ca 200 m från ett annat hus...
Någon? =)
Olika från kommun till kommun.
ca 17.000:- för el.
Drygt 80.000:- för anslutning till kommunalt VA
På Ekerö
60.000:- fick vi på offert för att borra egen brunn, sedan tillkom avlopp på ca 72.000:-
(Gäller en annan tomt)
Jag tror vi betalade ca 100 000...
Okej... Vem vänder jag mig till för att göra detta, ringer jag bara kommunen eller ska jag söka en massa tillstånd mm? Hur fungerar det? Gör de ett kostnadsförslag då eller?
När du ska nyansluta el måste du vända dig till din nätägare, vattnet blir nog kommunen...
Om det är detaljplanerat område så får du räkna med ca 85 000 kr i Umeåområdet. Är det inte detaljplanerat område ca 65 000. Men det beror på hur stor byggyta som byggs på tomten och hur långt de måste dra och om det går att koppla in på befintlig ledning. Ring Umeva så får du korrekta uppgifter där. När det gäller elen så kostar det 15 000 kr och sedan en engångsavgift på ca 4500 kr. Sen är det Umeå energi som gäller när det handlar om elen.
vad menas med detaljplaterat områder missboss? Det är i sörmjöle, 2 mil utanför umeå...
Det är om kommunen har ett planlagt området, alltså att de har tagit beslut om en plan som skall gälla för det området, det kan röra sig om framtida byggnationer osv. Den informationen kan du få på byggnadskontORET
I en sthlms förort som heter Tungelsta skulle det kosta oss 120.000 att dra vatten och avlopp, uppskattar att det kanske skulle kosta 20-25000 att dra el också.
Det varierar rätt olika på priser. Du kan ringa komunen och fråga...
Lycka till.
/E