• NinaT

Köksluckor- Måla själv??!! Någon som gjort?

Nån som själv har sprutmålat sina köksluckor?
    Skulle gärna vilja försöka mig på detta själv.
    Vart kan man hyra färgpistol ??(sprutpistol) eller vad det nu heter?
    Jag har frågat i en färgaffär men de hade bara färgpistol som skulle användas till större ytor. Tacksam för hjälp!!!!!!

• Svar på tråden Köksluckor- Måla själv??!! Någon som gjort?
  • mimmi81

Hör med fler inom fackhandeln. Varför inte lämna in dem på målning annars?

• sophiie

Vill också veta.... Det är ju såå dyrt att lämna in till lackering/målning....

• vimsen

Jag målade om mina furuluckor för lite mer än 2 år sedan, det gick jättebra. Använde en färg som heter Beckers agua lackfärg, vattenburen och halvblank. Jag tog en grön färg. fick färgkoden av en handlare, så det är samma grönfärg som storsjökök har på sina luckor. Målade med pensel och mina luckor är spegelluckor men säger man till folk att man målat dom själv så säger dom att det inte syns! Det blev faktiskt mkt bra! Bytte handtag,bänkskivor. Färgen gick på ca 200 kr för 1 liter och det räckte till 14 luckor i olika stl. Målade dock bara utsidan.Hoppas ni vågar prova, det är inte svårt!

• bästa stella

min kompis hade gamla 70-tals luckor gröna! hon rollade dom vita med en blank färg och bytte handtag, man tror att det är ett helt nytt kök!!!! helt klart värt att testa

• Garageänkan

Vi hade i förra lägenheten jättefula vita liuckor som såg för.....liga ut rent ut sagt och gamla bänkskivor som lamintet på lossnat på av vätan

Tog ut skåpdörrarna på balkongen , ruggade upp gamla färgen med fint sandpapper och torkade av, sen målade vi dem i vanlig inomhus färg. Ljusblågrålila nånting och köpte svarta handtag  till SKITSNYGGT och enkelt och billigt

~Slirar med PV:n och lyssnar på sator!~
  • Garageänkan

bänkskivorna köpte vi nya i mörk träimitation .. hela köket blev som nytt

~Slirar med PV:n och lyssnar på sator!~
  • totallyLOST

Vi rollade våra luckor både utsidan o insidan.. två i taget så det tog typ hela sommaren men helt klart värt det!! :)

• Taggtroden

Jag rollade mina perstorpsluckor också i köket när vi flyttade in i köket. Slipade dom med handslip och rollade med halvblank ojlebaserad färg. Utsidan då. Gick jättebra. Använde en liiiten roller jag fick av pappa, alldeles slätt blev det. Är jättenöjd

• cubalito

Är också liten sugen på att måla våra köksluckor. Har precis köpt en bostadsrätt och luckorna är nya -06 och i björk, men jag skulle helst vilja ha vita. Är det någon som har lust att lägga ut bilder på era målade luckor?? Vill såå gärna se!

• NinaT

Tack ni som lämnat svar, det gick lite trögt i början! det lutar åt att vi målar skåpen med roller och köper nya handtag på ikea, har hittat några jag tycker e snygga där. Skicka gärna fler svar, gärna bilder!

• Taggtroden

Jag har nu lagt in bilder på hur delar av köket blev som. Färgen heter capuccino ... (stavning?) jag tror att den är från myresjökök.

• Knövel

Vi rollade också luckorna i vårt förra kök, gick jättebra, man ska använda en liten skumgummiroller och fråga i färgaffären vilken typ av färg så att den som flyter ihop sen och inte blir ränder av.

• jajja81

Jag har precis målat om våra furuluckor till vita!!

Bilder finns i mitt galleri...

Vi rollade med grundfärgen, men när vi målade på täckfärgen så körde vi med pensel, blev så mycket snyggare så tycker jag..

Isac, mitt allt!
  • Bakeapple

Jag rollade köksluckorna i vårt gamla hus. Tvättade med målarsoda och rollade två lager med halvblank färg och sedan nya handtag på det. Blev jättesnyggt!!

• NinaT
    Nu är våra köksluckor klara!!! Bild i mitt album.

Spacklade igen ena hålet och borrade nytt för nya handtag. Ruggade upp ytan med sandpapper, grundmålade, ruggade upp lätt. Målade två omgångar med högblank vit färg med skumgummi roller och andra gången använde vi även ytstrykare.

Blev snyggt. Tittar man nära och inspekterar så ser man ju givetvis att luckorna inte är köpta, men vi är nöjda!
  • Sanndra

vad fint det blev!! Vad kostade det att göra en "budget" renovering?

• NinaT

Fick köpa 2 burkar 1/2 liters ca 160 kr styck. Grundfärg ca 100kr. Pensel och roller ca 60kr. Slippapper är billigt. Spackel (om man inte använder samma hål) ca 50 kr.
    Sen beror det ju på hur många handtag man behöver och var man köper de. Vi köpte på Ikea de har bra pris (ca 1/2 priset mot fackhandel)

• Olzon

NinaT! - Så fint det blev!
    Funderar själv på om vi ska rolla själva eller lämna in. Har sett andra som rollat sina luckor själva och tycker att det syns att det är en "rolleryta", lite struktur i färgen. Går det att få helt slätt? Vad är en ytstrykare, månntro?

Svar på tråden Köksluckor- Måla själv??!! Någon som gjort?