• Mymlann

Fettfri mjölk

I Finland är rekommendationerna från BVC att ge barnet fettfri mjölk och i stället tillsätta olja i maten när de börjar dricka " riktig" mjölk.
    Detta ska enligt dem motverka fetma.  Vad tycker du om de rekommendationerna ?

• Svar på tråden Fettfri mjölk
  • Carisma95

Rent spontant tänker jag att det är hysteriskt! 
    Men sen är det ju svårt att uttala sig om nåt man inte vet så mycket om...

Be true to yourself and you will never fall...
  • JennieL

tror INTE att barn blir feta av några glas mjölk! Lite skrattretande faktiskt

• Snirkel

Inte helt fel tänkt kanske... Jag antar att de vill undvika att barnet får i sig för mycket mättade fetter (som finns i animaliska produkter) och rekommenderar att man ger barnet fleromättade fetter istället. Står det vilken olja de rekommenderar? Rapsolja t ex innehåller mycket omega-3 och man har sett ett samband mellan t ex adhd och brist på omega-3. Rapsolja är också bra för att det övergår inte så mycket till härdat fett när man använder den till matlagning. Olivolja t ex ska man bara använda kall för den bildar så mycket härdat fett (transfett) vid uppvärmning och då har fettet samma skadliga effekter som mättat fett plus några extra.

Bla, bla, yadi, yadi... det där är en hel vetenskap men någonstans i bakhuvudet har jag att just fettet i mjölk har vissa positiva effekter. Kommer inte ihåg vad det var. Jag skulle inte ta de finska rekommendationerna så hårt utan istället ge barnen den mjölk som resten av familjen dricker och undvika fet mat och mat som innehåller stor andel mättade fetter istället.

• Mymlann

Ja, jag tycker också att det känns lite fel att ta bort fettet från mjölken.  Det är inte den man blir fet av.

Det är rapsolja de rekommenderar.

Och nej, vi följer inte direktiven utan vi ger mellanmjölk till vår son just för det är det vi dricker.

• Suskiv

låter bra. Mättat fett är inget vi behöver extra av, det räcker med det mättade fettet som finns i kött. SÅ minimjölk och extra rapsolja låter som ett ganska bra alternativ.

Svar på tråden Fettfri mjölk