Skaffa hund från Polen???
Jag har fått ett erbjudande om att få köpa en renrasig chiuhuahua med stamtavla för ca 7-8000:- Är det någon som vet om det låter rimligt?
Jag har fått ett erbjudande om att få köpa en renrasig chiuhuahua med stamtavla för ca 7-8000:- Är det någon som vet om det låter rimligt?
Med tanke på att de är de stackars hundar som smugglas mest så hade jag nog tvekat... Men ska du köpa den i Polen av en uppfödare eller är det någon som själv har tagit hit dem?
Min grannes vännina i Polen hade tydligen en eller möjligtvis 2 valpar! Så det blir absolut ingen smugglingshund
Okej, men då så! Då skulle jag nog säga det är ok. Min sambo (som kan det här om hundar) säger att priset är ok, stamtavlan kan kontrolleras där så man vet att den är äkta. Hunden måste dock vara minst tre månader innan den får "flytta" pga en vaccination somär nödvändig.
Ja, du... Jag hade varit mycket noga med att ta reda på vilken uppfödaren är. Var noga med alla intyg och papper på vovven.
www.chihuahuacirkeln.nu/
Jag skulle ta hem en hund från Polen men gjorde inte det sen i alla fall.
Hunden måste vara 8 månader! 3 månader om du ansöker om tillstånd från jordbruksverket. Och då ska valpen inte lämnat uppfödaren+ en massa annat.
här har du in och utförsel av hund och katt
www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt.4.7502f61001ea08a0c7fff49990.html
här har du vad som krävs för dispans
www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt/hundvalparochkattungar.4.12b498610561aa51d08000256.html
det kanske inte går att titta på dessa länkar men gå in på www.jordbruksverket.se
djur och veterinär
In- och utförsel av levande djur
In- och utförsel av hund och katt (där står det lite info)
sen vidare till
Hundvalpar och kattungar (vad som krävs för dispans)
Men har du en i Polen som hjälper dig så vet den personen säkert om detta.
Lycka till med hunden!
Jätteviktigt att alla papper är i sin ordning och att valpen är kärnfrisk! Är det så är det bara att köra!
Skulle inte våga - låter tok billigt, vad är fel är min första fråga.
Jag hade inte gjort det.
Finns ju hundar på närmare håll som man kan kolla upp bättre.
Jag vill kunna gå in på SKKs sida och kolla inavelsprocent mm.
Kolla även upp med försäkringsbolagen vad dom kräver för att försäkra hunden.
Läs även SVAs text: "Att tänka på vid köp av hund från Europa"
www.sva.se/dok/331.html
Det är jättebra att du hör dig för vad som gäller innan du gör några förhastade inköp som du kommer att ångra sen.
Kolla även upp med försäkringsbolagen vad dom kräver för att försäkra hunden.
Läs även SVAs text: "Att tänka på vid köp av hund från Europa"
www.sva.se/dok/331.html
Det är jättebra att du hör dig för vad som gäller innan du gör några förhastade inköp som du kommer att ångra sen.