• Belier

Miniderm verkar svida!!!

Hej!

Har varit till läkare med min dotter idag och hon hade lite väl torr vinterhud, inga småsår, utan bara lite torrhet. Hon rekommenderade miniderm som vi nu börjat smörja in med. Dottern börjar dock skrika och gråta när jag smörjer in henne och misstänker att krämen svider och sticker. Bör jag prova någon dag till för att se om det lugnar sig eller ska jag byta direkt? Till vad i så fall?

Tror ni t.ex. att kallpressad olivolja räcker för torr hud?

Tacksam för svar....

• Svar på tråden Miniderm verkar svida!!!
  • Yessi79

Vår dotter har oxå torr hud på benen men olja räckte inte för att återfukta utan här fungerar miniderm. Hur gammal är hon? Hon kanske tycker det blir kallt när du stryker på!??

• strojes

olja är ju bra mot torr hud. kanske kan vara nått att testa med ifall salvan svider. det kanske är själva strykningen som gör ont och oljan är ju lättare att få ut på huden utan att behöva stryka så mycket.
    vi använder för övrigt Locobase Repair mot torr hud. Finns receptfritt på apoteket.

Lycka till!

• mian75

Vet inte om Miniderm innehåller karbamid men om det gör det är det det som kan svida. Karbamid finns i huden och tillätts ofta i salvor för att hjälpa huden att kunna ta upp mer fukt.

Vi använder bara olivolja till vår son då han blossade väldigt av Locobase som vi fick rekommenderat. Olivoljan fungerar bra till honom men jag har fått höra om enstaka fall där barnet inte har tålt olivolja utan blivit sämre. Håll därför koll på om din dotter blir sämre i hyn av olivoljan.

Använd inte heller t ex badoljor och salvor som innehåller petroleumrester. Dessa kan irritera huden istället för att läka. Detta är varför så många idag rekommenderar olika "naturliga" salvor och oljor istället.

• Belier

Hej igen!

Det verkar inte vara kylan som berör henne för jag värmer den i händerna, utan det verkar verkligen svida och bränna på henne. Hon är 19 månader så hon kan ju ganska väl kommunicera vad hon känner. Förstår att det verkar göra ont! Hm...

• Irma77

Jag och dottern har samma hud problem. Jag kan rekommendera lite värmd Rapsolja. Mjukt och huden tar åt sig av den. Massera in ganska mycket, och torka av överflödet med en mjuk trasa.

• MillanB

Minidermen ska inte svida om man inte riktigt irreterad i huden. Men jag anväder den själv på mina eksem och ibland svider det ganska mycket. Indominsalva alt Helosasalva är bra och milda salvor. Skulle inte klara mig utan idominsalva.

• josmoel

Vi har miniderm till döttrarna. Den kan svida första gångerna om huden är väldigt torr, men det går över!
    Utan miniderm skulle inte våra tjejer klara vintern.

Badrumsrenovering pågår
  • rebecca271

Smorde min dotter med miniderm som är 7år innan sängdags pga torr hud...och den svider alltid på de torra partierna men det går över. Miniderm funkar jättebra vid flitigt användande.

• Diwa

du kan alltid prova att smörja med ex locobase först och sen med miniderm...jag tycker också den svider faktiskt

eller så duschar/badar man med lite olja först och smörjer innan huden hunnit torka efter badet...klappa med handduk lätt bara och smörj direkt

I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • The Bumblebee
    Irma77 skrev 2007-01-10 21:41:20 följande:
    Jag och dottern har samma hud problem. Jag kan rekommendera lite värmd Rapsolja. Mjukt och huden tar åt sig av den. Massera in ganska mycket, och torka av överflödet med en mjuk trasa.
    Säger precis samma sak! Rapsolja är suveränt bra
    Om det nu svider på henne så skulle jag undvika andra krämer och salvor och bara köra olja ett par dar.
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • asaA

Det svider på våra dotter också, i allafall de första gångerna. Vi bytte till locobase och det fungerade bra.

• milee

Jag måste bara upplysa om en SUPERBRA tvål!! Min dotter har oxå vart torr om vintern å så. Förut använde vi Änglamarks tvål å olja efter bad, men hon hade torra partier ändå på kroppen. Men så köpte jag Marja Entrich Havsalgstvål (med återfettningsmedel) på Naturapoteket. Å den e verkligen värd alla pengar! Hon är ALDRIG torr längre, inte ens på vintern.

• 1980 längtar

Vi har också torr hud! När det är som värst brukar jag smörja en till två dagar först med hydrokortison salvan och då försvinner det värsta och sen klarar vi oss på miniderm!! Vi har använt den massor och den har inte svidigt ännu, men det är ju olika från barn till barn
    Hoppas ni hittar en lösning!!

• Elli47

Vi har alltid använt Helosan till torr hud och det har fungerat jättebra på både barn och vuxna.

• Maggis

Melker blev ännu fulare av Miniderm; fick riktiga utslag och sveda.
    Vi använde vanlig rapsolja istället. Kanon!

//Maggis
  • Belier

Tack kära ni för alla svar!

Ska prova idag också, men jag ska trappa ner ordentligt på bad, från varannan kväll till mindre. Och så ska hon inte få duscha med mig för jag duschar varmt och det torkar tydligen ut ännu mer. Ska köpa E.M. tvålen och rapsolja, så använder jag Miniderm om det behövs!!

Tack, tack!!!!!

• milee

Glömde nog skriva att jag ALDRIG smörjer henne längre..de behövs inte när jag använder den tvålen =)

Svar på tråden Miniderm verkar svida!!!