• Pallas

Hur gör man egen mandelmassa?

Tänkte bjuda makens jobb på semlor innan vi flyttar, men har inte hittat mandelmassa någonstans. Nu har jag letat efter recept men hittar inget.

Skulle också behöva ett bra recept på själva bullarna om ni har det, är för lat för att leta reda på själv...

• Svar på tråden Hur gör man egen mandelmassa?
  • uniMog

här är en variant:

Ta lika mängd skållad, skalad sötmandel och socker (100 gram mandel + 100 gram socker t ex). Mal mandeln och lägg sedan sockret och den malda mandeln i en matberedare. Tillsätt 20 gram vatten (10 procent av vikten) och kör tills den har fått mandelmassekonsistens.

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • Vasen

Man kan ha i lite mjölk eller grädde istället för vatten i mandelmassan, blir bra det med . Att byta ut hälften av strösockret mot florsocker, är också en variant.

Semlebullar:

50 g jäst
    175 g smör
    5 dl mjölk
    1 dl socker
    2 tsk kardemumma
    1/2 tsk salt
    1 ägg
    17-18 dl vetemjöl

Smält smöret och blanda sen ner mjölk, socker, ägg och kryddor i kastrullen. Låt det bli fingervarmt. Smula jästen i en skål och häll över vätskan. Rör så jästen löser upp sig. Rör ner mjölet och knåda ihop till en deg.
    Jäs i 45 minuter.
    Knåda degen en aning, forma bullarna och lägg på plåt. Jäs i 30 minuter.
    Pensla med lite mjölk för att få en mjuk skorpa. Grädda i 225 grader i 10-15 minuter beroende på hur stora semlorna är.

Min mormor bakade semlor enligt det receptet och de blev alltid jättegoda .

• Pallas

Men... jag har ju ingen matberedare. Ingen kvarn heller för den delen. Kanske går med mortel eller nåt?

Tack för tipsen, jag skall klura lite på hur jag skall göra!

• Pallas

Hittade det här receptet, tror ni det smakar som svensk mandelmassa?

3 cups blanched almonds
    4 cups sifted confectioners' sugar
    3 egg whites
    1 teaspoon almond extract

Grind almonds in a blender. Thoroughly mix in confectioners sugar. Beat egg whites slightly, then stir into the almond mixture. Add almond extract or rose water, using your hands to blend the heavy mixture. Roll out, and use as directed. Makes 2 cups (12 Servings)

• Asra

Mandelmassa har jag hittat i de flesta stora matkedjor (tex Safeway o Wholefoods)

Arla har bra recept på semlor. Jag brukar göra minisemlor. Det är lika gott + att de passar en del bättre med en liten och för sånna som mig så kan man äta många istället :)

Lycka till!

• rasajj

Mandelmassa finns som sagt pa mataffarer har. Det heter almondpaste och det finns Marzipan ocksa. Kolla safeway eller albertsons. Wholefoods brukar ocksa ha det.

Semlebullarna har jag vanlig kanelbulledeg, men med kardemumma i.

• Pallas

Vi har varken Safeway eller Wholefoods här. Problemet är att vi inte har någon bil och Albertsons och Vons ligger långt ifrån oss. Jaja, jag får se om jag kan tigga skjuts eller om jag kan låna någon bil och titta om jag hittar något. Minisemlor lät som en bra idé!

• uniMog

pallas, de kan finnas mald mandel på påse i affären. Finns i vissa svenska iaf

Annars lät ditt recept som att det skulle smaka som "vår" mandelmassa. Ska jag posta ett paket annars? Fast det kanske inte kommer fram i tid

How 'bout the power to kill a yak, from 200 yards away... WITH MIND BULLETS!
  • Ariane

Hemmagjord mandelmassa är så mycket godare än den man köper. Kan du inte finhacka madeln och sedan blanda med socker?

• Ariane

Ja kanske, fast jag kan tänka mig att det tar ganska lång tid. Jag tror det är lättare att finhacka den.

Lycka till!

• 174Livia

jag brukar ta lika mängd sötmandel+socker"sen river jag" mandeln i en mandekkkvarn (tror det heter så) sen tilsäter jagvanlig vispgräddde tills jag får mandelmasskonsisten!

• Pallas

Nu så är semmelbaket igång, får rapportera hur det går! Vi tänkte satsa på minisemlor, hur stora/små tror ni de ojästa bollarna skall vara för att de skall bli små?

Svar på tråden Hur gör man egen mandelmassa?