• Arla

Pojken som födde sin egen tvilling...

I kväll på tv4 visas ett program om en pojke som föder sin egen tvilling. Det verkar lite läskigt tycker jag. Så här står det om programmet på www.tv4.se :

Inuti sjuårige Alamjan fanns hans egen tvilling som levde som en parasit på sin bror. Hade detta inte upptäckts hade det tagit livet av Alamja

Brittisk dokumentär från 2003 som handlar om den sjuårige pojken Alamjan, som var "gravid" med sin egen tvilling. Inuti Alamjan fann läkarna igenkännbara lemmar och naglar, en del av ett huvud med hår och tänder samt genitalier. Tvillingen var vid liv och levde på sin bror som en parasit. Om detta inte upptäckts hade det till slut tagit livet av Almajan. Den här typen av tvilling är en av de mest ovanliga abnormaliteter, men kampen om överlevnad pågår mellan alla tvillingar i livmodern och ofta förlorar man en av dem under graviditeten.

• Svar på tråden Pojken som födde sin egen tvilling...
  • ahlcec

Det värsta är att det där är ganska vanligt.
    Att man som foster liksom "äter upp" sin tvilling, och så hamnar den på ett obehagligt ställe typ ryggraden eller i en äggstock (hände min svägerskas kompis) eller så.

Otroligt fascinerande! Tack för tipset.

• höna böna

hittar inte vart det står... nån som kan guida???

• Hannamia

Låter läskigt...

Men jag har också hört nåt sånt! En tjej jag kände hade någon hårboll vid sin ryggrad som de sa var en tvilling. Uäh...

• Arla

Höna böna:
    Går du in på www.tv4.se och sen på TV-guide och tv4 så finns det under 21.00 längre ner på sidan.

• Arla

Nu ska jag gå ut och gå med hunden så att jag hinner tillbaka till kl 21.00.

• Arla

Uhh, såg ni på programmet? Nästan så att man inte tror på det...

• Ead

Missade programmet! Går det någon repris?

• YvonneM

Jag såg det, lite otäckt. Tänk att "tvillingen" hela tiden levt innuti honom...brrrr..

• höna böna

hur gammal var pojken???

• milimina

det vore ju en sak om den hade kapslats in och inte mer med det, men att den _levde och sparkade_ tills näringstillförseln tog slut, det var ju otäckt! (fast det var ju på bebisen och inte sjuåringen, men ändå!)

vi pratade mest kring mamman som fick endoskopi... och vad man skulle göra om man fick beskedet att om man inte opererar har den friska bebisen 50% chans att överleva, men om man gör det är risken 20% att det blir missfall! vilken jobbig sits... så det var skönt att det gick bra.

Svar på tråden Pojken som födde sin egen tvilling...