• Saccharina

Babysimfråga: Angående "dyk" och ålder

Jag började på babysim med min pojke i augusti 2006 då han var 4månader. Vi var tyvärr tvugna att hoppa över steg 2 eftersom lillen åkte på en öronåkomma och inte fik bada på två månader. Nu är han då 9 mån gammal och vi ska börja steg 2. Vi hann bara dyka vid två lektionstillfällen under steg 1 innan han fick öronbesvären (via en förkylning). Tror ni att man kan dyka med honom nu då eller har den där andningsreflexen slutat att fungera? Måste bebisarna vara under en viss ålder för att "locket" ska stängas automatiskt vid dyk?

Vad händer om jag dyker med honom och reflexen inte fungerar längre? Får han en kallsup då...och med det kanske riskerar att bli rädd för vatten?
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Babysimfråga: Angående "dyk" och ålder
  • Saccharina

igen som har erfarenhet från babysim?

• Cippi

På vårat babysim så lär de barnen att hålla andan, inte att dyka med hjälp av dykreflexen. Det var några barn som var 8-10 månader gamla när vi började. Det går jättebra för dom också att dyka. De har nog t.o.m lite roligare än vad de mindre barnen har.
    Tror alltså att det går alldeles utmärkt.
    Lycka till!

• lilla trollets mamma

Hur gick det när din grabb var fyra månader, vad fick ni göra då? Nyfiken för jag ska börja på babysim med min fyramånaders snart..

• Saccharina

lilla trollets mamma: När han var fyra månader började de först med lite "ringlekar" och sånger i vattnetför att vänja dem vid den nya miljön och att få vattenstänk på sig... Sen övade vi bröstsim (mkt för att de skulle lära sig att när man sprattlar eller tar bentag så kommer man framåt... och att de skulle bli medetna om sin kropp när de kände vattnet strömma längst med den liksom). Vi övade också att flyta i ryggläge. Efter några gånger fick de testa att simma själv med hjälp av små små simringar. Så gulligt att se deras förvånade miner när de upptäckte att de kunde ta sig iväg på egen hand. Vi testade även på att dyka med dem...

• MuminMy

Hej

Först och främst så är det lite av en "mytbildning" kring den där "dykreflexen" - det finns en mängd reflexer som samverkar när barn hamnar under vatten. Senare forskning har visat att dessa reflexer inte försvinner utan finns kvar tills barnet är minst 2 år.

MEN

När dessa reflexer utlöses händer en massa saker i kroppen som ett äldre barn (över 5 månader) ofta reagerar väldigt negativt på (tex sänkt hjärtfrekvens) vilket gör att man för äldre barn ofta använder en metod som brukar kallas "vattendyk" som innebär att man lär barnet hålla andan ovanför ytan innan man låter dem "dyka" (eller simma som vi gärna säger *ler*).

Om er instruktör är välutbildad och professionell och ni i förväg har berättat för honom/henne att ni inte hunnit dyka så mycket och att det var länge sedan ni gick förra kursen ska h*n kunna hjälpa er att göra vattendyk så att ert barn snabbt "kommer i kapp".

Barn som gör sk. "rosendyk" (1-2-3- å - dyk, dra ner barnet i en båge) och barn som gör vattendyk lär sig hålla andan ungefär samtidigt om de börjar samtidigt så det spelar liksom ingen roll vilket man gör. Personligen tycker jag att vattendyk är skonsammare för barnet och att de är de jag gärna rekommenderar.

Lilla Trollets mamma: Den första kursen brukar vara inriktad på att få barn och föräldrar trygga i miljön, man lär sig olika grundgrepp och övar på att barnen ska flyta på rygg och rotera till rygg, en hel del sånger och små lekar brukar det också vara. Mot slutet kanske man börjar dyka, beroende på vad ni och instruktören känner är rätt.

I den andra kursen fortsätter man flytövningar men utvecklar också "simningen" (dykningen) och man börjar öva på vattenrespekt, en hel del övningar "vid kanten" och på flytmatta brukar också finnas med. Ev. introduceras något simhjälpmedel mot slutet av andra kursen.

/MuminMy - babysiminstruktör

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • lilla trollets mamma

tack för svaren! hm tycker det låter lite läskigt att dyka..
    konstig frågakanske men man börjar i en "normalstor" bassäng va? så föräldrarna är i bassängen med barnen? öh hoppas ni fattar=)

• MuminMy

Det är lite olika, vissa sim har små bassänger och då kan man bara vara en förälder åt gången i vattnet, andra har större bassänger och då kan man vara två vuxna per barn. De flesta babysim bedrivs i "rehab"-bassänger då det bara brukar varar dessa som är gamla nog.

Om du tycker det är läskigt att "dyka" ska du be instruktören visa vattendyket och så tänka på att det är "simma" barnet gör

• lilla trollets mamma

MuminMy: tack så massor för svar :) hm vattendyk det ska jag komma ihåg. Jag hade tänkt gå själv med sonen men då kanske det är bättre om någon följer med? Är det oftast båda föräldrar, eller en? Badar barnen i klorvatten förresten?

• Fabbisen

Hej! Dykreflexen har försvunnit om barnet inte tappar andan då du blåser på det. Gör de inte det så stänger det inte av andningen under vattnet hller, utan behöver då lära sig det som det står ovan. men om det tappar andan kan man blåsa hårt på barnet och sedan dyka med det. eftersom det då inte dra in någon luft/vatten får det ingen kallsup.
    Små barn skall inte bada i saltvatten, alltså är klor vatten det bästa.

• MuminMy

Fabbisen: nja, skulle inte hålla med dig där, den reflex som gör att barnet andas in när man blåser på det är inte samma som "svalgreflexen" som man använder vid rosendyk, det är en "näsreflex" som man däremot använder vid blåsdyk (som du beskrev), vid blåsdyk är det viktigt att man bara gör ett kort dyk, meningen är att barnet ska andas in vid blåset, andas ut under vattnet och sedan vara uppe igen innan det är dags för nästa inandning.

I vilket fall skulle jag definitivt inte använda något annat än vattendyk om barnet är så gammalt som 9 månader.

Det går jättebra att gå själv på babysim, som sagt, många sim kan bara ha en förälder i bassängen åt gången Den första gången kan det vara skönt att ha någon med som kan hjälpa till vid ombytet - men man klarar det bra själv också

Rehabbassänger brukar ha lite annorlunda rening än vanliga simbassänger, man använder en kombination av klor och olika salter och ofta uv-ljus vilket gör att den mängd klor som används är mindre. Men luktar det starkt av klor ska man aldrig bada eftersom det betyder att det är smutsigt i vattnet. Du kan tillsätta massor av klor till rent vatten och då luktar det inte - det är först när kloret binder till smutsen som den gas som luktar bildas.

Svar på tråden Babysimfråga: Angående "dyk" och ålder