Poppa upp husvagn från 70-talet!
Nån som har bilder/ tips eller idéer??
Tycker det skulle vara lite kul att behålla "retro-feelingen" men kanske i modern tappning.
Nån som har bilder/ tips eller idéer??
Tycker det skulle vara lite kul att behålla "retro-feelingen" men kanske i modern tappning.
Sy nya gardiner, kanske klä om dynorna?
Det finns ju jättemycket snygga tyger, med härlig retrokänsla.
Åhh vi har också en gamal husvagn. Har funderat på att göra om i den med.
Det ja tänkt göra är först att byta ut plasten på bordet mot nyare plast.
Sen sy nya överdrag. Kan nog inte vara så svårt.
Jag och min sambo köpte en abbey -80 förra året, den piffade vi upp genom att klä om dynorna, köpa kuddar, plädar och mattor.
Har även köpt gardintyg till vagnen och förtältet som ska sys inför denna säsong.
Köpte även nya lampor och ljuslyktor...
Det blev kanon, lagom modernt, ljust och fräscht.
Har nog några bilder om nån vill se!
Vad har ni för vagn? Foton?
Vad kul har du foton så vill ja se. Vi har en ifrån 80 också tror ja det är. Finns ett foto i mitt bildgalleri om du vill se.
Åh, vad kul!
Det var vi på väg att göra för nåt år sen, men det blev inte av, men jag hade storartade planer på bla sy ny klädsel i brun eller mörklila manchester och sätta mosaik över diskbänken mm.
Jag har lagt in ett par bilder i mitt galleri. Ser lite färgfattigt ut, men det blir bättre när gardiner och kuddar kommer på plats :)
Jag hade oxå stora planer för vagnen innan jag fick reda på att allt väger tex mosaik väger mycket, satsa på plastmosaik isåfall. Man stuvar ju in tex utemöbler och grill när man är ute och åker så man får tänka på totalvikten.
Dessutom måste man tänka på att saker kan gå sönder vid färd, alla saker måste vara i plast,plåt,trä osv
Nu har ja fått reda av sambon vad för husvagn vi har. Det är en ABC husvagn.
Jag var inne och kikade på er abc-vagn och alla söta djuren =)
Den var verkligen fin!
Visst längtar man efter värmen nu så att man kan ta en tur och grilla lite :) Fast det lär ju dröja...
Lite extra skumgummi på de gamla dynorna och nytt tyg gör susen. Nya lampor, mattor och ev dukar så man får en helhet på den lilla ytan. Glöm inte att välja lätta material när ni fixar (tänker mest på om man byter bänkar/luckor eller lägger mosaik t ex). Allt som man stoppar in i den där lilla husvagnen väger. När man sen ska ut och dra på vagnen så gäller det ju att ha koll på vad ekipaget väger. Lycka till!
SuzyQ72
Tack, tyvärr har ja bara 2 katter kvar =(
Den är rätt så fräsch för att vara den åldern som den är. Lite liten då om man ska vara en familj senare.
Såg att ni hade två bord i eran, rätt så stor då?
Vi har bara en stor bädd i våran. Får försöka ta kort så ja kan vissa hur den ser ut.
Eran husvagn såg inte så tokig ut heller. Jag gillar ljusa trät och att den ser så ljus ut också.
Våran är verkligen mörkt 70-tal =( Så ja måste få in lite mer färg där.
Vi har alldrig varit ut med våran husvagn. Första gången blir väl till sommaren får man hoppas. Vill ner till Ullared =)
Ja med den här snön lär det ta ett tag. Oror mig för besiktningen av husvagnen i mars, lite svårt med snön.
Zenobia
Kul att du gillar den =) Det är en 5 bäddars, så den är lagom stor. Men jag skulle inte vilja sova 5 vuxna i den dock, max 2 vuxna och 2 barn annars blir det nog varmt och trångt...
Det gör mycket för ögat om man klär om dynorna och byter gardiner, det tycker jag att du ska satsa på.
Vi köpte tyg på ikea, sprättade bort det gamla och använde som mall. Fast vi hittade inget skumgummi att ha emellan så det struntade vi i, fast jag läste nånstans senare att det va bra att ha det för fuktens skull så försök att hitta sånt.
Sen kan det vara bra att fästa några knappar mitt på dynorna för att hålla tyget på plats, våra skarvar börjar att skruva sig så vi ska nog sätta dit några nu i efterhand. Good luck!
Ullared var ett bra tips, dit kan jag oxå tänka mig att åka =)
Kan du inte vänta med besiktningen till vår/sommaren då?
Det som händer är väl att den blir avställd från april om ni väntar, jag är inte 100 men jag tror det. Värt att ta reda på kanske!? =)
Har ni tänkt att ta med er katterna på resan? Lite nyfiken eftersom jag själv har 2 katter...
Byt innerpanel på husvagnen inte så svårt en bra skruvdragare oc en figursåg! bli en totalt anna känsla på vagnen sedan måla eller byt ut luckor är också enkelt billigt att göra
SuzyQ72
Det var lagom stor husvagn. Ibland saknar ja att våran är så liten, bara för 2 perssoner. Men det går än så länge. Får skaffa en större senare.
För mer än 2 i våran så lär man få panik. Vi vet inte ens hur tältet är, sambon har inte satt upp den på flera år.
Ikea, hade ja funderingar på att kolla in tyg. Bra med tipset om skumgummit. Det måste ja komma ihåg, samma med knappar så tyget håller sig stil.
Det ja tänkt på är att ha ett enfärgat tyg på dynan man sitter och ryggstödet i en annan färg.
Jo vi tänkte se hur snön blir här så vi bokar inte in en tid förän i sista minuten. Annars får vi vänta.
Vi har kruxet med våran lilla backe upp också att bilen får inte riktigt upp husvagnen på tomten. Sen måste vi vända den på plats så den kommer rätt, usch.
Åker vi iväg med husvagnen i sommar så kommer katterna få följa med. Dom är så behändiga och sen kan man på campingen ha dom i sele och ha en skruv som man har till hundar och har kopplet fast i.
Hur tänkte ni göra med katterna då?
Jag såg ett program (BBC_prime) där dom gjorde om en husbil med gamla jeans...köpta på typ myrorna!
Dom sprättade och sydde ihop till tygstycken och klädde om alla dynor och bak på förarsätets rygg så satte dom bakfickor till kartor och annat smått o gott!
Dom la in en mörkblå matta. Det vart hur coolt som helst
Zenobia
Det blir nog tufft att ha olika tyg på dynorna, vad har du tänkt dig för färger?
Vi hade inte heller sett förtältet förrens vi satte upp det på premiärturen, det va lite pinsamt då campingen va full och vi bara hade nya vagnar runt om oss...tältet var brun/gult och riktigt omodernt och fult =D
Men va då, vi vande oss snabbt och har iallafall ett förtält som funkar bra, bättre än inget!
(La in en bild på det i galleriet)
jag tror att katterna får vara hemma, det beror på om vi åker runt mycket eller bara är på en camping.
Dom gillar inte att åka bil längre sträckor..:(
Sen blir det bökigt ifall man åker och sightseear i staden man hamnat i, vart ska dom vara då?
Men om man åker över en helg nånstans i närheten ska jag nog testa att ha dom med...
Kan tänka mig det. Men man ska våga vara modern *ler* Är inte dom färgerna på väg tillbaks *ler*?
Det ska vara lite retro som sambon sa nu.
Själv vet vi inte hur för tältet ser ut. Får nog ta upp det till våren så vi ser det. Han har alldrig satt upp förtältet heller så det ska bli spännande.
Synd det dom om katterna. Mina har inga större beskymmer att åka bil. Dom skriker lite men mest sover dom. Dom har en stor bur som vi har bak i bilen som dom åker i.
Sen kan vi lämna katterna i husvagnen om vi vill åka någonstanns. Dom bryr sig inte mycke om det att dom är kvar själva.
suziQ 72
var köpte su abbyn?vi hadde en exakt likadan som vi bytte mot nyare förra året
Vår är från -80 och vi byggde om helt i den förra våren. Vi byggde en dubbelsäng + fällbar barnsäng i bakänden, rev tvättrummet och byggde soffa där med fristående bord. Planlösningen blev vi jättenöjda med.
Det vi inte har fixat än är väggmaterialet. I tvättrummet hade ju väggarna ett annat mönster än övriga vagnen. Vi har tänkt sätta väv och måla den väggen. Någon som har en bättre idé?
Bani
Vi ringde på en annons på blocket. Hämtade den neråt landet, kommer inte ihåg staden, förbi Jönköping iallafall...
Hade ni oxå en 475 från -80? Var ni nöjda med den?
Bytte ni till en nyare abbey eller något annat?
japp vi hadde en abby 475 från 80.ja vi var nöjda o trivdes med husvagn så vi sålde båten o köpte en fendt -00
vår abby hadde regn dhl kommer jag iaf ihåg