• Snova

Lämna tillbaka och sen köpa på rea?

Är det "förbjudet"? Alltså om man har ngt man köpt/fått till ordinarie pris och gå och lämna tillbaka och sen köpa igen den samtidigt?

Annars kan man ju lämna tillbaka och gå efter 5 min/be en vän att köpa den...

♥ Ja till biltullar - håll slöddret utanför ♥
  • Svar på tråden Lämna tillbaka och sen köpa på rea?
  • Novus

Varför inte? Du har ju öppet köp. Jag hade väl kanske inte skyltat med det genom att först byta och sen köpa det direkt igen Men som du sa, ha med en kompis som kunde köpa det

• 1tekla

Troligen får du inte tillbaka mer än vad varan kostar på rean.

• Fru Höstlöv

Om du har kvitto på ett pris och öppet köp fortfarande gäller borde du ju  kunna få mellanskillnaden på det priset och rea-priset, så gör dom ju på El-Giganten till exempel.

Men ingen skulle väl direkt arrestera dej om du gick tillbaka med grejen, fick pengarna som det står på kvittot (man kan ju inte få mindre bara för att butiken börjat rea nåt) och sen gå tillbaka och köpa den igen, eller be en vän göra det.

Fru Höstlöv, fd Höstlövet.
  • Chaia

Så har jag gjort ett par gånger. Naturligtvis får du tillbaka summan som står på kvittot oavsett om det nu är rea på varan.

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
  • Novus

Missade frågan om priset. Själklart ska du ju få tillbaka de pengar som du betalat för varan!

• Snova

Ja, då är problemet att jag har kvar kvittot men det har gått liiite längre (några dagar bara) över bytesrättstiden. Kan man få tillgodo eller byta eller vad tror ni?

• cucy

Jag skulle tro att du kommer får ett tillgodokvitto på varan, sen kan du ju köpa om varan till ett lägre pris, men då kommer ju de resterande pengarana vara kvar på tllgodokvittot, dvs inga kontanter tillbaka! Men du kan ju köpa ngt mer då!

• Snova
    Cucy
    Det vore ju toppen! Lämnade nyss tillbaka på Twilfit utan kvitto (hade också gått för lång tid). Då var grejerna köpta till ordinarie men jag fick byta till varor på rea, fick alltås inte tillbaka hela värdet men det var ok.

Kanske skillnad om man har kvitto då. Men som sagt så har det ju gått förlång tid...

Kanske ska ringa och fråga?
  • Elvismamma

Om du har köpt en vara till ordinarie pris har du rätt att få tillbaka pengarna inom den tid du har öppet köp. Då kan du ju köpa varan på rea sen!

Har du inte kvitto vet de inte när du har köpt och ger säkert därför samma som rea priset är!

Det är skillnad om man har kvitto eller inte! Spara alltid det!

• Namnam

Om det har gått över tiden har butiken ingen skyldighet att ge dig byte eller tillgodo, men en del gör det ändå.
    Oftast är dom stora kedjorna mer generösa än småföretagare av förklarliga skäl.

• Snova
    Någon som vet hur NK är?
  • Namnam

NK är inte längre ett varuhus utan mer en galleria där butikerna hyr yta av NK. Enligt NKs regler råder 30dagars öppet köp, har det gått över tiden är det upp till butiken om dom vill ta tillbaka varan.
    I vilken butik på NK köpte du varan?

• Schweizernöt

Jag håller med cucy.
    så funkar det på stadium iaf ;)
    för där jobbar jag!

• Snova

NK baby eller vad det heter högst upp!

• cucy

Schweizernöt:
    Haha, vad kul, det gör jag med`!!

• killotjejmamma

Det är klart att det inte är förbjudet har du kvittot kvar så funkar det, det har jag gjort, bland kan det ju skilja flera hundra och det vill man ju inte bara gå miste om. Jag läste att någon trodde att man bara fick det som varan kostade på reapriset men det är ju inte så, har man kvitto så får man tillbaka vad man har betalat men har man inte kvitto så kan få reapriset om affären är snäll, de behöver ju inte ta tillbaka varor utan kvitto men oftast brukar de göra det ändå.

Svar på tråden Lämna tillbaka och sen köpa på rea?