Student som slösar, dumt eller ej?
Det verkar finnas två sätt att resonera angående hur man som student ska sköta sin ekonomi under studietiden:
1. Låna fullt och göra av med pengarna. Man kommer aldrig ha så dålig ekonomi som under studietiden och därför är det viktigt att må bra, göra mycket saker för att skapa kontakter och lägga pengar på "onödigheter" som kläder och nöjen. När man pluggar klart kommer man att få jobb och har då inga problem att betala tillbaka sin skuld.
2. Spara och snåla så mycket som det går. Varje krona man lånar ska betalas tillbaka och varje vecka utan studielån är guld värd. Smink och kläder kan man köpa när man fått ett jobb, att göra det med lånade pengar är dumt.
Jag är en typisk typ 2 medan min syster är en typ 1. Hon läser dock till läkare och vet att hon har goda möjligheter att få jobb som nyutexaminerad och att lönen kommer att vara bra. Själv har jag inte lika goda odds och kan säkerligen riskera arbetslöshet. Dessutom utbildar jag mig inte till något höglöneyrke.
Min aktuella studieskuld är drygt 107000 kronor och jag har minst ett år kvar att ta lån för (även om jag inte tänker ta riktigt fullt).
Kanske ska jag helt byta image, eller iaf för en månad. Är sugen på att göra en hårklippning på salong för 500 spänn, köpa ett par jeans som sitter snyggt på min kropp (efter viktminskningen) och investera i en snygg foundation, alltså ren konsumtion och slöseri. Är det oetiskt och korkat?
Vilken strategi har ni som pluggar och ni som pluggat?