För hög fack-avgift???
Usch, jag är så trött på att läsa om folk som tycker att de inte har råd att betala den nya högre fack-avgiften. Ja, jag retar mig eg enbart på dem som har HÖGA inkomster och samtidigt gnäller. De skulle skämmas!
Inom kommunal, som är mitt fack, ligger avgiften från 417 kr (om man tjänar mellan 0 och 999 kr brutto) och uppåt. Om man exempelvis får ut mellan 7000 och 8000 FÖRE skatt, ligger avgiften på 502 kr. Den som tjänar 25 0001-26 000, betalar 708 kr. Det skiljer bara drygt trehundra kr i avgift, men den ene får tre gånger så mycket brutto. Tjänar man så mycket så har man RÅD att betala UTAN att gnälla och klaga! Någon kanske vill roa sig med att räkna ut hur det skulle se ut om man istälet hade ett system där man rakt av betalade i procent på inkomsten?
Det verkar som om en del inte fattar att många faktiskt måste klara sig på en inkomst som är låg, riktigt låg... Och vi betalar lika mycket för TV-licens, busskort, hårklippning osv, osv som alla andra. Enda skillnaden är väl att man inte har möjlighet att dra på sig en massa onödiga räkningar, utan man får hålla sig till det som inte går att vara utan och vara nöjd med det.
En annan sak, hur många klagar inte på att de inte får ut så mycket från FK när de är sjuka pga "taket"? Det är inte synd om er, för ni klarar er ändå! Man borde istället titta närmare på hur det ser ut på "golvet" inom FK och andra sk skyddsnät!