• Anonym (fattig)

För hög fack-avgift???

Usch, jag är så trött på att läsa om folk som tycker att de inte har råd att betala den nya högre fack-avgiften. Ja, jag retar mig eg enbart på dem som har HÖGA inkomster och samtidigt gnäller. De skulle skämmas!

Inom kommunal, som är mitt fack, ligger avgiften från 417 kr (om man tjänar mellan 0 och 999 kr brutto) och uppåt. Om man exempelvis får ut mellan 7000 och 8000 FÖRE skatt, ligger avgiften på 502 kr. Den som tjänar 25 0001-26 000, betalar 708 kr. Det skiljer bara drygt trehundra kr i avgift, men den ene får tre gånger så mycket brutto. Tjänar man så mycket så har man RÅD att betala UTAN att gnälla och klaga! Någon kanske vill roa sig med att räkna ut hur det skulle se ut om man istälet hade ett system där man rakt av betalade i procent på inkomsten?

Det verkar som om en del inte fattar att många faktiskt måste klara sig på en inkomst som är låg, riktigt låg... Och vi betalar lika mycket för TV-licens, busskort, hårklippning osv, osv som alla andra. Enda skillnaden är väl att man inte har möjlighet att dra på sig en massa onödiga räkningar, utan man får hålla sig till det som inte går att vara utan och vara nöjd med det.

En annan sak, hur många klagar inte på att de inte får ut så mycket från FK när de är sjuka pga "taket"? Det är inte synd om er, för ni klarar er ändå! Man borde istället titta närmare på hur det ser ut på "golvet" inom FK och andra sk skyddsnät!

• Svar på tråden För hög fack-avgift???
  • Anonym

Det kan ju skilja väldigt mycket i lön brutto. Men det rättvisa borde väl vara att kolla skillnaden på netto lönen. Mer lön, mer skatt... dvs om man kommer över "taket" Fär så är det väl fortfarande, att ju mer lön man har desto mer skatt betalar man?

Och angående taket vid sjukpenning och såna saker. Så kan det ju svida rätt rejält om man "bara" får ut 50% av lönen. Visst det kanske inte är synd om än. Men man har ju oftast kostnader efter hur bra lön man har. Det är ju inte synd iofs, men ska man behöva flytta ifrån hus och hem om man är höginkomsttagare och blir sjuk i några månader?? Nu klagar jag inte utan jag förklarar varför höginkomsttagare kanske tycker att det känns jobbigt att vara sjukskriven.

Du menar på fullaste allvar att om du hade en högra lön så skulle du fortsätta leva som om du levde på minimum lön? Jag har själv haft jävligt tuffa år innan jag fick ett bra jobb och jag tror inte att någon inte vill kunna unna sig att göra saker om man har den möjligheten.

Jag tycker det är jättebra att vi har det sociala skyddsnät vi har idag. Och det finns en massa människor som har det jättejobbigt när det gäller ekonomin. Jag betalar med glädje in pengar så att dom som behöver pengarna kan använda dom. Men jag tycker det är jobbigt att hela tiden bli påhoppad för att man har en bra lön och tjänar bra med pengar. Vi ska snällt betala och aldrig få klaga, bara hålla mun och fortsätta betala.

Mmmmmmmm nu låter det här inlägget antagligen mer hårt än vad jag egentligen tycker, men jag får skylla på att jag har en dålig dag.

Tjillevipp!

• Anonym (handels)
    Läs här då om handels.
    Är man sjukskriven måste man betala lika mycket som det som arbetar.
    Jag VILL inte vara sjukskriven men ska straffas för detta tydligen, förrut hade vi lägre avgift för vi har lägre inkomst. Men nu betalar vi lika mycket som det som jobbar MEN det som jobbar får skattelättnad på fackavgiften-vilket vi sjuka inte får.

HELT hopplöst, jag har inte valt att ha min ryggskada.
    Blir så förbannad

Kraftig försämring

För Handelsmedlemmar som inte är arbetslösa höjs avgiften från dagens 95 kr (117 kr för dem som enbart är med i a-kassan) till 346 kr per månad.

Månadsavgiften för de som enbart är med i a-kassan blir 368 kronor.

Arbetsvillkoret skärps
    Nästa år blir det också svårare att få a-kasseersättning. För att ha rätt till inkomstrelaterad a-kassa krävs 80 i stället för 70 timmars arbete per månad under sex månader (inom en ramtid av tolv månader).

Den så kallade överhoppningsbara tiden i arbetslöshetsförsäkringen begränsas till fem år, från nuvarande sju år.

Studerandevillkor slopas
    Möjligheten att kvalificera sig till a-kassa genom studier, det så kallade studerandevillkoret, avskaffas.

Vidare ändras beräkningen av den så kallade normalarbetstiden som ligger till grund för arbetslöshetsersättningen eftersom den arbetade tiden alltid slås ut över 12 månader.

Beräkningsgrunden för ersättningen ändras också så att dn baseras på de tolv månader som normalarbetstiden grundats på.

Högre finansieringsavgift
    Utöver detta införs en förhöjd finansieringsavgift, vilket innebär höjda avgifter för a-kassornas medlemmar. Detta berör de som arbetar, men också de som är sjukskrivna eller studerar. Personer med arbetslöshetsersättning eller aktivitetsstöd under en hel månad slipper dock den förhöjda avgiften.

Samtliga förändringar träder i kraft den 1 januari 2007.

Lägre ersättning
    Även nivån på arbetslöshetsersättningen minskas successivt under ersättningsperioden. Från och med den 5 mars 2007 sänks arbetslöshetsersättningen från dagens 80 procent till 70 procent efter 200 dagar och till 65 procent efter 300 dagar.
  • Tös

Det är likadant med HTF. Jag lyfter idag sjukersättning o får således 64% av min lön..men betalar lika mkt i avgift som om jag skulle jobba 100%.

• Anonym (för hög!!!)

Vi har haft en fackavgift på 340:- Vilket passade utmärkt för vår ekonomi, vi fick allt att gå ihop PRECIS! Nu, betalar vi 690.- Men vi har fortfarande samma inkomster, nu går de inte ihop mer

• Anonym (handels)

Tös-det  är helt sanslöst...
    Är man dessutom som många är deltidsanställda inom handels så får man det sämre. Som man ska straffas för att man har ett deltidsjobb, det är ju väldigt vanligt finns få heltidsjobb i handels

• Tös

(handels)
    Japp, jag har nyss ringt o kollat. O om jag fattade det hela rätt så eftersom jag har en anställning i grunden så är det bara o betala. Känns bara liiite surt att mina utgifter ökade med 350:-.

• Anonym (handels)

Ja å så vill man gå ur facket för man inte har råd, då "spar" man bara 80 kr..
    Känns lixom som man kan vara med då i facket för man får ju hemförsäkring och massa andra bra saker. För a-kassan är ju ett måste

• Anonym (handels)

Tös-förstår det! Ringde med mitt fack. Hon sade precis samma sak. Jag har precis blivit arbetslös med för hela företaget lagts ner. Men eftersom jag är sjukskriven så måste jag betala full pott (lyfter 68% av min tidigare inkomst med)
    Hade jag bara varit arbetslös hade jag fått betala 119:-

• Tös

(handels)
    Ja dessutom är ju facket bra, man får ju ruskigt mkt hjälp av de. Iaf jag har fått det.

Visst är världen rolig! *not*

• Anonym (handels)

tös-nej...
    de hela går ut på att straffa arbetlösa och sjuka! -det som har bra inkomst ska få det bättre. Sakta sakta ökas klyftorna mer i samhället.
    Sorgligt

Svar på tråden För hög fack-avgift???