Järntabletter? Receptfritt?
Vet inte vad jag skulle lägga detta inlägg så det hamnade här..
Nån som vet om man kan köpa järntabletten erco-fer receptfritt på apoteket??
Vet inte vad jag skulle lägga detta inlägg så det hamnade här..
Nån som vet om man kan köpa järntabletten erco-fer receptfritt på apoteket??
Ja det kan man
Vad bra! receptförnyelse kostar ju 60 kr så då kan man ju slippa den kostnaden (lär inte komma upp i högkostnadsskyddet i vilket fall denna period).
Vill hellre rekomendera Niferex (Apoteket) lite dyrare men så mycket bättre! Bättre styrka så slipper du ta så många!
Håller med jbson. Tror du måste äta 4 ercofer för att komma upp i samma nivå som en niferex.
fast ercofer är midlare för magen tydligen, jag fick dem rekommenderade för jag blev så konstig i magen av niferex. men det är ju olika också..
Rek med Nifferex och även Blutsaft men det är jätte dyrt 99kr för 250ml.
inte för att det besvarar frågan men jag tog brustabletter med järn & c-vitamin, inte ett dugg stoppande för magen och mina blodvärden höll sig jättefina.
Erco-fer finns receptfritt men det är inte säkert att de har de framme i hyllorna. När jag skulle köpa dessa fick jag fråga och då hade de dem innanför kassorna. Fråga mig inte varför.
Duroferon är också receptfria.
Vitamineral Kvinna innehåller mer järn än hemofer. Min bm rekomenderade hemofer till mig, men så på apoteket sa de att vitamineral kvinna innehåller dubbelt så mkt järn som hemofer så jag valde dem istället och när jag sedan sa det till min bm tyckte han att det var jättebra för då får jag i mig andra vitaminer och mineraler också. De kostar typ 100 kr för en burk, men den räcker bra länge!
Fast grejen med Hemofer är att de innehåller en annan sorts järn än det järn som finns i t.ex. Vitamineral, Duroferon, Erco-Fer och Niferex.
Hemofer innehåller "hemjärn", som lättare tas upp av kroppen. Därför tar man mindre mängd. Men det går alltså inte rakt av att jämföra mängden järn i Vitamineral med mängden järn i Hemofer.