• Ixam

Ni i Helsingborg/Ängelholmstrakten

Nu har jag äntligen fått tid till UL, ska dit den 28/12.

Jag har fått tid på Ängelholmssjukhus och inte Helsingborgs lasarett vilket jag trodde och önskade. Jag har hört att de har bättre UL-apparat i Helsingborg. Någon som har någon erfarenhet av detta ?

• Svar på tråden Ni i Helsingborg/Ängelholmstrakten
  • 26april

Jag har själv varit i Helsingborg på ultraljud på lasarettet 2 gånger. Avdelningen hette obstretiska. Första gången var i v.13 och sedan i v.18. Det var super, de hade verkligen avancerade apparater med storskärm både bak och fram. Dessvärre var barnmorskorna olika trevliga där de båda gångerna men ändå väldigt kompetenta. Bor du i Helsingborg?

• Lantliv

Jag har bara varit på ul i Helsingborg och ska på ett till där i nästa vecka. Tjejen som kollade vårt ul var jättetrevlig!
    Vet inte hur ul är i Ängelholm men när jag låg inlagd på kirurgen där för ett par år sedan så var det en positiv upplevelse. Lycka till!

• Ixam

Jag bor i Åstorp. Kanske får ringa o kolla om man kan få byta till Helsingborg istället.

Tack för svaren !

• neffi

en varning gå inte till alf maesel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! han e dum i huvudet

• tea79

Hej hej! Ja skulle gått i ängelholm egentligen, men ringde till hbg och bytte dit istället... Ska även byta mvc till hbg.. Trivs inte i Ängelholm med hon ja har. Känns jobbigt att ändra inom samma. Såg att du redan varit på ul.. hoppas allt gick bra.. oavsett vart du gick

• Evisen

neffi.... blir ganska arg när jag läser ditt meddelande. Vad kan Alf Maesel ha gjort för att bli varnad för och dessutom kallad dum i huvudet???? Är det inte lite väl magstarkt att "hänga" ut personer med namn på nätet?

Alf Maesel är en av de mest kompetenta, mjuka och trevliga läkare jag träffat och jag kan mycket varmt rekomendera honom. Jag har träffat honom vid flera tillfällen, han gav oss sitt mobilnummer och en mailadress så att vi kunde få tag i honom när vi ville om vi hade frågor, få läkare som gör så tycker jag. Heder åt honom!!!

• kissemjao

Var både i Ängelholm och Helsingborg när jag väntade dottern. Tycker upplevelsen av ultraljud inte beror så mycket på teknisk utrustning utan helt och hållet på attityden hos den som utför ultraljudet.

• neffi

evisen ...ja du har rätt ...man ska i dömma någon så som jag gjorde .....

men när en läkare hoppar på mig med personangrepp, och skrattar åt sådant som för mig var psykiskt jobbigt ....då e jag ledsen kan inte tycka han är proffisionell eller underbar

• annelie1977

Ultraljudsapparaten är otroligt skarp och bra i hbg,och dom är jättetrevliga på obstetrikmottagningen om det är dit du ska dvs.
    personalen är supertrevliga både på förlossn,obste,och kk så jag rek varmt att försöka komma dit.

• Lilla knyttet

Jag var på UL i Hbg i tisdags och bilden var mycket skarp och bra. Tyckte lite sämre om personalen men det är nog olika. Det var i alla fall en mycket spännande upplevelse. Ser fram emot att bli mamma i början av juni.

• marvi

Jag var på UL i Ängelholm igår och de var jättetrevliga. BM som gjorde UL var mycket erfaren och fick fram rätt bra bild trots att jag egentligen var där för tidigt och fostret låg väldigt långt ner. Datorskärmen var kopplad till en TV i taket, så både jag och min man såg bra.

Jag har ingenting att jämföra med, men det verkar som om kvaliteten på bilden beror mycket på erfarenheten hos den som gör ultraljudet. Innan BM gjorde "den riktiga" undersökningen var det nämligen en annan BM, som höll på att lära sig, som övade på mig. Hon fick inte alls samma skärpa i bilden (fast hon var jättetrevlig hon också).

Eftersom de tyckte det var för tidigt för att göra en riktigt bra bedömning av BF ska jag dit om tre veckor igen.

• banan123

Hej! Jag vet att denna tråden är från 2004. Men jag kunde inte låta bli att skriva när "neffi" skrivit så om dr alf maesel. Jag var hos honom idag, väntar mitt första barn. SUPER trevlig är han. Han förklarade allt för mig, visade vad allt var förnågot. Han svarade på alla mina frågor. Och han tog sig till och med en titt om han kunde hitta en snopp eller inte. Jag var SUPER NÖJD med mitt besök idag. Det kunde inte gått bättre. Så alla ni som ska till Alf Maesel, grattis ni kommer till en super duktig och underbar läkare!

( skriver endast så att när andra söker på alf maesel att dom ska se mitt inlägg)

• Gäst Tess
    banan123 skrev 2014-05-13 12:55:22 följande:
    Hej! Jag vet att denna tråden är från 2004. Men jag kunde inte låta bli att skriva när "neffi" skrivit så om dr alf maesel. Jag var hos honom idag, väntar mitt första barn. SUPER trevlig är han. Han förklarade allt för mig, visade vad allt var förnågot. Han svarade på alla mina frågor. Och han tog sig till och med en titt om han kunde hitta en snopp eller inte. Jag var SUPER NÖJD med mitt besök idag. Det kunde inte gått bättre. Så alla ni som ska till Alf Maesel, grattis ni kommer till en super duktig och underbar läkare!

( skriver endast så att när andra söker på alf maesel att dom ska se mitt inlägg)
    Va det Alf i Hbg?
    och har du svenskt efternamn?
    stod i Hd för nån månad sedan att dom inte vill säga det till utlänningar, för dom gör abort om det är en flicka
    (inte alla) men att det har hänt, så dom har slutat säga könet...

Jag är illa berörd, för vi vill veta, jag har tyvärr inget svenskt efternamn men är född i sverige, mina föräldrar med!
    Men min sambo har svenskt efternamn..
    Har tid den 2a men inte hos alf denna gången, hade han på kub v12 och han förklara allt han kunde se, dock för tidigt och se kön då..
    Ska till Jesper nu och kommer vara v 18+4

• banan123

Hej! Ja detta var i hbg. Och japp jag har svenskt efternamn. Jag har inte hört att dom inte berättar kön till utlänningar. men jag läste på internet att danskar kommer hit och gör abort i sverige om dom får "fel" kön. vilket jag tycker är hemskt! Hoppas du får veya vad du väntar fast att du inte har svenskt efternamn. :)

• Gäst Tess
    banan123 skrev 2014-05-21 23:47:50 följande:
    Hej! Ja detta var i hbg. Och japp jag har svenskt efternamn. Jag har inte hört att dom inte berättar kön till utlänningar. men jag läste på internet att danskar kommer hit och gör abort i sverige om dom får "fel" kön. vilket jag tycker är hemskt! Hoppas du får veya vad du väntar fast att du inte har svenskt efternamn. :)

mig spelar det ingen roll vad det blir, båda är välkommet men detta är första barnet och jag hade missfall för 10 mån så hade vatt underbart att få veta vad det är för krabat där inne och att se fram emot det ännu mer och planera namn
  • Gäst Tess
    banan123 skrev 2014-05-13 12:55:22 följande:
    Hej! Jag vet att denna tråden är från 2004. Men jag kunde inte låta bli att skriva när "neffi" skrivit så om dr alf maesel. Jag var hos honom idag, väntar mitt första barn. SUPER trevlig är han. Han förklarade allt för mig, visade vad allt var förnågot. Han svarade på alla mina frågor. Och han tog sig till och med en titt om han kunde hitta en snopp eller inte. Jag var SUPER NÖJD med mitt besök idag. Det kunde inte gått bättre. Så alla ni som ska till Alf Maesel, grattis ni kommer till en super duktig och underbar läkare! ( skriver endast så att när andra söker på alf maesel att dom ska se mitt inlägg)

jag va med hos alf och han förklara allting fint däremot inledde han sin första mening med att jag har högt BMI och det kanske blir vul istället jo jag vet att jag har högt BMI beh inte upplysas om det tji fick han när han hitta krabaten direkt!!!
Svar på tråden Ni i Helsingborg/Ängelholmstrakten