Jag förstår inte frågan alls, men jag chansar, och svarar på det jag tror att du undrar
Jag berättar hur det var för mig i somras:
Jag har varit drogfri i lite mer än tre år och har fått lämna prover till länsstyrelsen som visar att jag är drogfri, för att få behålla körkortet. I somras när jag lämnade ett urinprov så visade det svagt "positivt" fast det inte var positivt. Man ser på strecken på stickan om det är positivt eller inte, antingen genom att det är tydliga streck eller så är det meningen att man inte ska se dom alls (minns inte vilket det var).
Men, jag tyckte att det såg ut som om jag var positiv på testerna och frågade hur det kunde komma sig. Hon sa att det kunde bli otydligt ibland men att hon såg att det var negativt. (Jag visste ju att jag inte tagit droger så det kunde omöjligen vara positivt, men det såg ut som det på testet.)
Summa: Det kan se ut som om det är positivt fast det är negativt. Det kan också visa fel helt och hållet. Då får man göra om testet, alternativt ta blodprov.
Att man testar på håret: Nej, det är alldeles för dyrt. I så fall är det någonting väldigt, väldigt, väldigt speciellt. Det skulle bli alldeles för dyrt.