Recept på falukorv i ugn?
Hej alla glada,
Är det nån som har ett bra recept på falukorv i ugn? Tacksam för middagstips.
Hej alla glada,
Är det nån som har ett bra recept på falukorv i ugn? Tacksam för middagstips.
du gör små snitt på korven o mellan snitten kan man lägga skivade tomater o lök o sen ketcshup o senap o ost överts på korven osså in i ugen i 200 grader tills den e lagom brun
4 portioner
Ingredienser
ca 500 g falukorv
senap
ketchup
skorpmjöl
mjölkfritt margarin till att smörja formen
Arbetsbeskrivning
Drag skinnet av korven. Skåra den tvärs över, men inte helt igenom. Bred ketchup i skårorna. Bred senap över korven och sikta över lite skorpmjöl. Låt steka i ugn, i ca 200 grader, i 30 minuter.
Serveras med kokt potatis eller potatismos.
Tack så mycket!
tacokorv
4pers
500g falukorv
1/2 burk krossade tomater(á400g)
1dl tacosås
1/2tsk salt
1dl riven ost
10 tortillachips
ugnen 225g, skär djup skåror i korven, blanda tomater sås o salt i form, lägg i korv, strö på ost smula över chipsen, ugn 20min
betyg från testlagarna i ica. (och hur de gjorde 2a gången)
3,0 (bytte tomaterna mot creme fraiche örtkryddor)
4,0 minskade tomaterna o to mer tacosås
4,0 rev lite ädelost på.
Det är öppet för improvisation här...
Jag brukar dessutom ha lök och äpple i skivor som jag lägger i skåran. Det där med mjölkfritt margarin...är jue inget måste funkar lika bra med vanligt.... sedan så ökar man på med lite riven ost ovanpå när korven är i det närmaste färdig.
Smaklig spis
Jag brukar göra på följande sätt:
Steker 1 gul lök tillsammans med 2 hackade söta äpplen ett par färska mogna tomater, samt en burk krossade tomater & 2 grönsaksbuljongtärningar + lite ketchup. Samt vitlök efter samk och lite peppar. Låter det gojsa i hops sig i en wokpanna i olivolja medans jag gör hack i korven som jag fyller med mozzarellaost. Drar på ett par strängar senap och häller över tomatrörar och så in i ugnen med eller utan riven ost på toppen. Ca 25 min på 225 grader.
Serverar med potatismos. Väldigt uppsakattat av både make och son.
Här en annan smaskig (och lätt )variant!
Snitta falukorven och fyll snitten med senap och någon god ost (gärna med lite smak på). Lägg den i en ungsfast form. Öppna en konservburk tomater med spad och häll i formen runt omkring falukorven. Skär en lök (helst röd) grovt och sprid ut även denna omkring falukorven. Och så in i ugnen
Servera med ris. Supergott!
Jag är övertygad om att det finns lika många recept som users här på FL
Det tror jag också. Ungsstekt falukorv är ju lite av en "skafferirensningsrätt". Man snittar korven och lägger mellan vad man just då har hemma (ost, äpple, senap, tomat, osv) och har man sedan något att lägga vid sidan om på fatet så slänger jag dit det också, typ konserverade tomater, hackad lök, vitlök, fetaost,Uncel Ben´s såser, chaminjoner mm.
Har man inget går det lika bra att bara snitta korven och sätta in den som den är.
Jag gjorde så här utifrån era tips (appropå skafferirensning):
Hackade en gul lök och fräste i olja. Hällde på krossade tomater, en köttbuljongtärning, salt, peppar, oregano och två klyftor vitlök. Snittade falukorven och lade den i en form. Hällde över tomatsåsen och petade in i skårorna. In i 200 grader ca 20 min. Gjorde pulvermos som jag lade på sidorna av korven, hällde över gammal riven ost och in i ugnen på 250 grader i 10 min tills det fick fin färg. Jättegott!
Sweetchilisås är gott att ha i mellan i stället för ketchup, tycker jag i alla fall.
Äpplen och också gott att ha i mellan.....purjolök likaså...och annanasskivor.
Låt fantasin flöda!
Jag brukar göra en superenkel variant
Två burkar krossade tomater blandas med 2-3 vitlöksklyftor, salt, peppar, chayennepeppar & paprikapulver
Lägg i botten på en ugnsfast form
Ta en falukorv & skiva upp den & lägg skivorna ovanpå tomatkrosset.
På med riven ost & in i ugnen.
Servera typ med potatismos
KLART