• Anonym (fundersam)

Lösa ur hus vid separation

Jag och min man ska gå skilda vägar och vi har ett hus tillsammans. Vi har inte bott i huset tillsammans på 1 år och jag har stått för allt när det gäller lån mm.

Planerna är nu att jag ska försöka lösa ur honom ur huset. Jag har några frågor och söker tips på vad jag ska tänka på.

Jag har försökt få lite svar av banken men det känns inte som att jag riktigt får svar förens vi sitter där och ska skriva. Därför undrar jag om ni har några svar?

Så här har jag tänkt mig att ?gången? kommer att vara:
    1. Värdering kommer att göras av mäklare.
    2. Vinsten delas i två ?jag ska lösa hans del och ta över de lån som är kvar..
    3. Dra av för fiktivt halva mäklararvodet i hans del av vinsten. Vilken procentsats räknar man med?
    4. Dra bort för reavinsten i hans del av vinsten. Är det 30% men räknar på?
    5. Kan jag göra fler avdrag? Renoveringar under året? Värdeuppgången under året (vilken varit ganska stor)?
    6. Vad ska jag tänka på mer?

Ska han ge det till mig i gåva eller köper jag det av honom?
    Hur gör man med lagfart etc? Kostar det något mer än exp. avgiften?

• Svar på tråden Lösa ur hus vid separation
  • Anonym (te)

Jag förstår ej riktigt vad du är ute efter. Normalt sett gör man bodelning och du "tar över" huset. Det kostar då inget i lagfart och du behöver inte mäklare.
    Eller är ute efter hur du ska deklarera nästa år och vilka avdrag du kan göra?

• Anonym (te)

Kan ju i alla fall svara på dina frågor
    1. Ta flera mäklare och var överens med din sambo om värdet. Mäklare har oftast ett underpris.
    2.ok
    3.Varför dra av för fiktivt mäklararvode? Du löser ut din sambo, ingen mäklaravgift finns.
    4. Det blir 20% den dag du säljer från det pris ni köpte för. Och har den stigit får ju du vinsten vid försäljning så varför ska du dra av för hans vinst nu? Han får sin vinst nu som ni är överens om.
    5.Alla avdrag gör du när du säljer huset.
    6.Finns nog inte mycket att fundera över. Du övertar hans del för den summa ni är överens om, inget annat.

Tror det är en expeditonsavgift på 825 kr som du får betala när ni bodelar och du ansöker om lagfarten. Det är ett papper ni skickar in själva. Själva bodelningen kan ni också fixa själva.

• Anonym (fundersam)

När jag pratade med banken så förklarade de att så här räknar man när jag ska lösa ut honom ur huset:

1. Vinsten på huset - befintliga lån/2 = hans del av vinsten.
    2. Han slipper reavinstskatta för sin vinst därför:
    Hans del av vinsten - hans del av reavinstskatten (jag får betala det när jag säljer).
    3. Om vi hade sålt på öppna marknaden så tillkommer mäklararvode därför - mäklararvode på hans vinstdel (jag får betala mäklararvode om jag säljer det)
    Summa: 1. - 2. - 3. = vad jag ska betala för att lösa ut honom

Exempel: Vi köpte huset för 500 tkr och säljer det för 1 Mkr lån finns kvar på 500 tkr.
    Vinst: 500 tkr -> hans del 250 tkr
    Hans reavinst: 250 * 20% = 50 tkr
    Hans del av mäklararvode: 1 Mkr * 8%/2 =40 tkr

Jag ska betala 250-50-40=160 tkr

• Anonym (te)

Tur att jag inte separerade från dig för det där hade jag aldrig gått med på. Den där banken hoppas jag aldrig att jag behöver gå till.
    Konstigt att du ska ta upp mäklararvode för tänk om du säljer utan mäklare och till någon du känner. Eller du flyttar ihop med någon annan i huset som vill betala halva huset, ska han då betala extra till dig (ifall man tagit en Mäklare)??? Eller att huspriset sjunker, då fick han betala avgift för det belopp som det skulle kosta idag ???(jag förhandlade till arvode 3.5% i en storstad så 8% var väldigt högt men det var väl din bank som tyckte det).
    Och eftersom det är bodelning har man aldrig Mäklare och du slipper ju lagfarten (eller får han extra för det?) Och Mäklare är ju avdragsgillt, och det kan ju inte han utnyttja, har du tänkt på det? Och alla reparationer får du dra av, han kan inte utnyttja det alls, vilket också blir orättvist.
    Men men är han överens så är det bara att gratulera. Go for it!

• Anonym (fundersam)

Googlade lite snabbt och hittade detta:
    www.na.se/familje/fraga.asp&strCategory=Familjejuridik
    www.villariks.se/filer/villaagaren_artiklar/attvarderahuset_5-2005.pdf
    www.viivilla.se/expert.asp&articleid=12612

Fanns många fler som säger likadant...
    Så det verkar vara det som är "juridiskt" mest riktigt (eller det som är standard = vet inte hur jag ska uttrycka det) och inget som jag eller banken kommit på.

8% tog jag bara som ett exempel.
    Vid bodelning måste jag ändå betala för lagfarten. Om jag förstod rätt så är det iofs endast för expeditionsavgiften.

Ingen som gått ingeom detta som kan berätta hur ni gjorde?

• Gustav2005

Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att avräkna hans del av en förväntad skatt på en vinst av husförsäljning. Jämförelsen man ska göra är ju att huset skulle säljas i samband med att man separerar då skulle han få betala kapitalvinstskatten, och ska man då bara skifta huset måste man ju se till en latent skatteskuld. Annars får han ju ut mer pengar tack vare att du behåller huset än om ni hade sålt det på öppna marknaden. För att få en förståelse för hur man räknar fram kapitalvinsten så tycker jag du ska gå in på Skatteverkets hemsida och leta fram en blankett som heter K5. Det är den man använder för att redovisa försäljning av villa. Om du tittar på den så förstår du hur man räknar fram kapitalvinsten. mäklararvodet ingår i det och vad man har för lån har ingen som helst betydelse i det sammanhanget. När du sedan kommit fram till den beskattningsbara kapitalvinsten (som är 2/3 av total kapitalvinst) så är det 30% skatt på den.

• Anonym (te)

Mycket intressanta länkar.....

Huvudsaken är väl att båda är överens, så gjorde vi i alla fall, kom överens om ett pris som sambon betalade mig. Nämn en värderingsman som värderat till rätt pris, de värderar väl alltid till underpris? Vi gick in och tittade på husförsäljningar i området och blev överens om ett pris som båda tyckte var rätt (gjorde så med allt vi delade). Sedan skickade vi in om bodelningen och xsambon tog över huset och jag fick lite pengar. Hans avgift var bara 825kr för expeditionsavgift eller vad det nu hette. Någon Mäklaravgift drog vi inte av, känns verkligen fel då vi inte utnyttjade någon. Och tar man en Mäklare som bara sköter pappersarbetet tror jag de tar runt 5000 kr och det behövs verkligen inte i detta fall.
    Och den beskattningsbara skatten blir 20% av vinsten.
    Sedan får xsambon ta upp alla avdrag som vi haft den dagen han säljer huset. Vid en bodelning ska den som lämnar boet ej ta upp något vid deklaration.

Och har inte han bott i huset på ett år ska han väl kompenseras för taxeringsskatten då han betalat hälften?

MEn, men, huvudsaken är att ni är överens så ni kan gå vidare med era liv.

• eljo

man drar av mäklararvodet. Löjligt? Ja det är så man räknar ialla fall.

Svar på tråden Lösa ur hus vid separation