• Anonym (orolig!)

Har någon fått betalningsanmodan från Kronofogden?

Jag har fått en betalningsanmodan från fogden, utan att ha fått någon påminnelse först. Någon annan som fått en anmodan? Hur funkar det om jag vill ta lån sedan, är det som en prick eller syns inte det när dom kollar upp mej sedan?
    Snälla nån som vet, jag håller på att gå sönder av oro.

• Svar på tråden Har någon fått betalningsanmodan från Kronofogden?
  • Anonym

Man får ingen påminelse från fogden. Om du missar en räkning brukar det komma en påminnelse från företgaet. betalar man inte då, skickar de den vidare till fogden. Är inte säker på om du blir prickad om du betalar räkningen direkt. Men annars har du en liten prick iregistret i några år. Ring dit och prata med dem, det brukar vara det bästa.

• Anonym (orolig!)

i det här fallet var det inte ett företag utan skattemyndigheten som tydligen skulle ha betalt, men dom lär väl också skicka ut nån typ av påminnelse kan man tycka..gud, jag bara darrar, så j-a rädd är jag. får jag en prick, är jag ju låst från allting i flera år ju!!

• secordo

Hej

Du kan ringa till kronofogden och fråga dem om du har fått en betalninsganmärkning. Du bara ger dem ditt personnummer så får du veta det direkt.

Mvh

Sea

(www.sjukabarn.se för oss som har sjuka barn)

• Anonym

Det finns inge lag som säger att man måste skicka påminnelse. De kan i princip skicka obetald faktura till inkasso dagen efter förfallodatumet. Ring kronofogden tycker jag. Det brukar vara så att om man betalar direkt så blir det ingen prick.

• Anonym (orolig!)

Jag var in nyss och kollade på deras hemsida, men det stod inte något om just det, bara om hur det gick till när det redan var försent.. Jag ska ringa direkt imorgon...blä för en sömnlös natt.

• Anonym

Som privatperson ska du kunna få EN skuld hos KFM sekretessbelagd... om du betalar inom angiven tid. Såvida du inte har haft nån anmärkning tidigare (samt inte får ytterligare de närmaste två åren tror jag att det är...).

• Anonym

Är det en skatteskuld får du en prick på en gång när den kommit in till kfm, det spelar ingen roll om du betalar den på en gång.

• Anonym (orolig!)

står det på brevet då? att man får en prick, menar jag. det ska va betalt senast 29 jan.

• Anonym (orolig!)

har inte någonting hos fogden tidigare, har inte ens varit i närheten, har enskild firma och det var skatt och moms som tydligen inte hade gått iväg när jag betalade via nätet...jag DÖR om jag fått en prick pga det...

• Anonym (orolig!)

som enskild firma räknas man ju som priv.person när det gäller allt annat, så undrar om det är skillnad när det gäller såna här ärenden..

• Anonym (vet!)

Om det är en skatteskuld som gått till kfm, blir det tyvärr en prick direkt!! Sekretessen gäller inte skatteskulder..,

• Anonym (orolig!)

faan oxå...då är det kört känns det som

• Anonym

Hej!

Det blir inte en prick direkt om det är en skatteskuld, har själv varit där pga en skatteskuld. Det gick till kronofogden, betalade man skulden inom 2 veckor så drogs pricken in och det syntes ingenstans. Men däremot om det händer igen så har man inte de 2 veckorna på sig utan då får man pricken direkt.
    Så det är inte kört för dig.

• Anonym (orolig!)

Okej, tack! Pratade med fogden igår, och hon sa ungefär samma sak som du skrev. Det är också upp till den som lämnar ut kreditupplysningen att bedöma om det är en "prick" värd att nämna.. hon menade att det berodde lite på vad som hade orsakat den..

Svar på tråden Har någon fått betalningsanmodan från Kronofogden?