Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Sandra83

Täcke till spjälsäng! HJÄÄÄÄLP!!!

Har köpt ett påslakan på JYSK som jag totalförälskade mej i. Det står att det skulle vara till spjälsäng (mått 75*115cm) och sedan hade de ett "junior" med måtten 100*130cm tror jag.

Var och tittade på täcken igår och kom då fram till att måtten inte verkade passa till något täcke alls!!! Inte ens till vagga/vagn.

Vad är detta??? Ska jag byta till det större då det verkar svårt att få tag på det måttet på täcke???

• Svar på tråden Täcke till spjälsäng! HJÄÄÄÄLP!!!
  • snutti

Tycker du ska byta... annars måste du ju sy om täcket, och hur kul e det för ett påslakan...

Kram

• snuffsis

IKEA & JYSK kör med egna mått för att man ska handla allt hos dem, man blir helt enkelt tvungen... IKEAs spjälsäng har ju måtten -5cm moot standard som säljs hos barnvagnsbutiker.... Dåligt tycker jag, det är att försöka skapa monopol!

• snutti

Det är sant Snuffsis, jättedåligt, men bäddseten kan man ju ändå köpa från andra butiker...

• Gravilda

Förra julen fick grabben ett påslakanset från Jysk. Passar inte alls hans täcke (som garanterat har standardmått). Antar att Snuffsis har rätt - Jysk har en egen variant. Själv undviker jag att handla där.

Det är ju trist att du kanske måste skiljas från något du förälskat dig i, men hoppas du hittar något lika fint i rätt mått någon annanstans.

• bbb

De borde ju helt klart ha täcken som passar till påslakanet på JYSK? (Om du inte redan har köpt täcke) Fast då måste man ju köpa alla påslakan på JYSK sen.... Dumt!!

• Vännen

Måtten är: 70x100, eller 115x130 på påslakansseten på Jysk. vet ej vad övriga "standard" mått är

• ljus

Behöver man täcke till ett spädbarn? jag har bf 4 mars och hade planer på att ha en filt med påslakan över..Har alla ni andra riktiga täcken?
    (hon kommer ju ha pyjamas också)

• h04

Men vad är standardmåtten på innertäcken då? Och hur stort är IKEAS?

Tänkte om man hittar nåt påslakansett som man gillar, passar det oftast inte till IKEAS täcke då eller?

• skogsflicka

Enligt mina efterforskningar så verkar standardmåttet till spjälsäng vara 100x130 cm.

• h04

Ok, å IKEAS är 125X110
    Det är ju lite skillnad, kanske man ska handla sitt täcke nån annanstans

• bbb

Man kan ju köpa en bit fleecetyg eller annat och klippa till exakt så att det passar i påslakanet. Det kanske blir för varmt med både täcke och pyamas.....det kommer nog jag göra.

• h04

Sandra83:

Kollade lite andra ställen i stan vad deras påslakansätt har för mått, så fick jag svaret 100x130 cm. (alltså att de skulle passa till ett täcke som är 100x130).
    Och du skrev ju att jysk hade det måttet i ditt inlägg så det borde vara rätt standardmått för de flesta butiker....

Så då kan man ju köpa jysk täcke å köpa påslakansätt på andra ställen....
    Det ska ju passa eftersom det är standardmått.

• Lilla Mumin

Jag är kanske är dum, men jag förstår inte. Om det är så att täcket är för stort för påslakanet så kan du väl alltid klippa till påslakanet så att det passar täcket annars om det är så att täcket är för litet så finns det mindre täcken på Babyland både för vagga och för spjälsäng. Kolla där.

• h04

Eller fattade jag fel???
    Finns det inte täcken på jysk som är 100x130???
    Iaf är standard måtten 100x130 cm nån som vet vart man kan köpa nåt sånt täcke ifall det inte fanns på jysk??

• florin

hej! Har gjort samma upptäckt som du och efter några dagars funderingar så åkte jag till jysk för att köpa täcket oxå där. Tycker att 130*100 är för stort till den lill*. Annars låter tipset om att stoppa i en passande bit fleece som ett ypperligt förslag! Lycka till!!!

• snutti

Vännen:

Vi ska också köra med filt i början...

Svar på tråden Täcke till spjälsäng! HJÄÄÄÄLP!!!