• moraklocka

Vad kostar det att leja för utbyggnad?

Hej!
    Vi funderar på att köpa ett hus, men bara om vi kan göra följande ändringar; bygga ut ca 30 kvm i två plan (alltså förlänga huset) samt att bygga om entrén till en glasveranda i två plan (i dag är det en farstu nere och en balkong uppe på?

Detta är inget vi kan göra själva, vad tror ni det kostar om man låter en firma göra hela jobbet?

• Svar på tråden Vad kostar det att leja för utbyggnad?
  • N Sixx

Svårt att säga beroende på standard du/ni vill ha, men räkna runt 10-15000 per m2 yta.

• Venusmannen

Det låter som relativt kostsamma projekt, med två våningar och glasveranda. Kostnaden kan lätt skena beroende på önskemål om material och utförande. Jag tror N Sixx amgivna kostnad är i underkant. Ring några byggmästare och be om ett besök och en enkel prisuppgift.

Har ni kollat med kommunen så att ni kan få bygglov för er plan?

• Leeloo

Ja först måste ni ju se om man får göra så, bygglov kostar ju. Sen får ni leta upp olika firmor som får komma och räkna på det. Var noga med vad som ingår och inte. Alltså är det ett fast pris, har ni papper på det osv? En bekant blev mer eller mindre lurad på 100 000 då firman från början sagt att överstiger dom priset så får dom stå för det då det är dom som räknat fel, men det löftet höll dom inte visade det sig och dom hade inga papper på det.

****Qui tacet consentire videtur****
  • moraklocka

Hua! vi ska kolla på huset på tisdag. Är det intressant får jag sätta mig och ringa runt. Man behöver ju inte bygga ut på en gång, det är ett hus att växa med.

Men ni vet, det är så lätt att ryckas med och se alla möjligheter och jag har alltid drömt om att ha en glasveranda.

• 2bmamma

Hej!
    Vi tänkte nyss bygga ut vårt hus med 55 kvadratmeter. Vi köpte vårt hus 2000 för 480 000:- (ett riktigt kap ia dagens samhälle). En utbyggnad skulle ligga runt en miljon sa entreprenörerna... Med andra ord = ingen utbyggnad för oss. Vi inreder fler rum i källaren istället.

• 2bmamma

De sa att man idag ska räkna med 20 000 per kvadratmeter, 25 om man ska ha källare med. Det är tydligen hiskeliga priser i dagens byggbransch.

• Ickan

Beroende på hur mycket man vill göra själv kan man ju få ner priset. Tumregeln är 10 000-15 000 kr/m2 men om det tex är i närheten av storstäderna (Sthlm, Gbg, Malmö) så är det säkert dyrare.

Grannarna hemma byggde nyligen till ca 30 m2 på övervåningen för ca 5000 kr/m2, de la golv och målade/tapetserade själva.

• moraklocka

Ja, måla och tapetsera kan vi också göra själva. 5 000 kr/kvm var billigt, kompispris kanske? Vi bor inte nära storstan. Ska titta på huset i morgon. Får se om det blir aktuellt.

• Ickan

De kände inte snickarna i fråga och det gjordes vitt men visst blev det billigt. Enl mig kunde de ju iofs ha kostat på sig lite mer snickartid för att få det snyggare men det är ju deras problem.

Men jag tror att ni hamnar ganska rätt med 15000-20000 kr/m2 till att börja med och sedan ta in priser på ett utarbetat underlag.

Svar på tråden Vad kostar det att leja för utbyggnad?