Kolik vid 3 månader?
Min 3-månaders baby har fått kolikliknande skrik på kvällar och nätter. Någon annan som varit med om att kolik börjar vid 3 månader? Det brukar väl sluta då?
Min 3-månaders baby har fått kolikliknande skrik på kvällar och nätter. Någon annan som varit med om att kolik börjar vid 3 månader? Det brukar väl sluta då?
Ja oftast brukar det sluta vid 3-4 månader och börja vid några veckors ålder.
Verkar babyn ha ont i magen, knyter den händerna och drar armar och ben mot magen?
Ja, han verkar ha ont i magen. Det hjälper något att massera magen.
Hur länge har han haft så?
När jag var bebeis började min kolik vid 2 månader och höll i sig 6 månader. Det har visat sig nu i vuxen ålder att jag hade diafragmabråck. Kräks han mycket? Får han rapa ordentligt innan han somnar? Ammar du helt?
Ammar du? Får han rapa efter han har ätit?
Ammar du kan han reagera på något du äter. Hur länge har han varit så här?
Om du ammar:
Har det hållt på ett tag så kan det ju vara något du äter han reagerar på tex. mjölkprodukter, gluten, ägg, nötter, soja läs mer här:
www.allergisidan.com/
Tänk bara på att alla symtom får inte alla barn tex. mjölkallergi kan ge magknip och gaser men inga andra symtom.
Undvik det du inte tål själv. Annars är det vanligt med bebismagknip av tex lök, baljväxter, choklad, koffein, citrusfrukter, starka kryddor, curry. Men det är väldigt individuellt. Alla reagerar som sagt inte.
Jag skulle rådgöra med BVC.
Jag har testat att undvika mjölkprodukter en längre tid pga lite utslag. Testade en ostskiva häromdagen och då blev han fruktansvärt skrikig. Om det var ostskivan är han extremt allergisk. Jag helammar.
Låter faktiskt som han är allergisk mot mjölk. Magont och utslag och han reagerade på osten. Det räcker med bara pytte lite mjölk för att de ska reagera eller lite mjölk i tex. köttbullar.
Ibland kan de vara allergiska mot soja och ägg också om de reagerar på mjölk, men inte alltid. Äter du helt mjölkfri kost även i mat som bröd, köttbullar m.m?
Här är en tråd för mjölkallergiker tänk på att du måste äta tillskott av kalcium om du undviker mjölk!
www.familjeliv.se/Forum-3-22/m14389384.html
Läs mer fakta om mjölkallergi här
www.allergisidan.com/mjolk.htm
Tack Klementa för länkarna. Det verkar som om du är rätt insatt. Vet du om det är farligt att vaccinera enligt barnvaccinationsprogrammet vid 3 mån om han är mjölkallergiker?
Det har jag aldrig hört att det skulle vara hör med BVC om du är orolig. Min son har eventuellt mjölkallergi testar just nu med mjölkfrikost har läst på om det så mycket som jag kan.