• Kråkspark

Provera, någon av er som äter detta?

Jag har haft endon diagnostiserad sen 10 år tillbaka. Fick synarelabehandling då. Tiden har gått och för mig har det hela utvecklats till problem med bäckenet. För att stilla endon äter jag nu provera sen ett år tillbaka -men ingen annan tycks äta denna medicin?!? Det talas om sprutor och synarela, men inte provera... Du som äter Provera, berätta gärna varför och hur det går för dig? Har du också svullna ben, svallningar och svårt att gå ner i vikt? Jag går snarare upp trots ordentlig kost och motion... Jaja, nu har jag fått prata av mig lite! Hoppas jag kan hitta nån Provera-kompis!

• Svar på tråden Provera, någon av er som äter detta?
  • Wednesday85

jag ska börja med provera i morgon, men ska bara äta det i tio dagar för att få mens...har du fått några biverkningar?

• lovawille

hej kråkspark!
    Här har du en proverakompis som ätit det i ett år nu mot endo. Jag tyckte att det var jättejobbigt i början med behandlingen. Hade jättemycket huvudvärk, hade och har det jobbigt med humöret.
    Väldigt lätt för att gråta mm. Men jag har bara gått upp ett par kilo i vikt, och det gjorde inte så mycket, var väl lite för smal innan. Ska snart genomgå en ivf och ska äta provera tills jag börjar med sprayen.
    Mina endobesvär har nästan försvunnit, mina cystor är också nästan borta. Jag har lagt om min kost oxå, äter inte gluten, laktos, jäst, socker, och det har gjort en enorm skillnad.
    Jag fuskade med maten vid jul och åt en massa som jag inte ska, och oj vad dåligt jag mådde. Hade så fruktansvärt ont i magen och endon blev MYCKET värre.
    Vad tycker du om provera i jämnförelse med synarela? Vilken får du mest hjälp av??
    Kram kram

• Kråkspark

Åh, så trevligt! Redan fått svar, tack!

Wednesday85; på 10 dagar ska du förhoppningsvis inte få så många besvär. Kan tänkas bli huvudvärk och "mensmol", men det gick över för mig efter ca två veckor.

flisa1; tänk att nån mer än jag är satt på proverakur! Just huvudvärken slapp jag ifrån efter två veckor, däremot svullnar jag i kroppen(vätska)som är rätt svårt att få bort... Gör inte att man ser smalare ut precis! Eftersom jag var 20 när jag fick synarela var hela mentala omställningen så ofantligt större än nu vid 29. Ingen sa till mig ordentligt att det var klimakteriet jag skulle hamna i. Så, en 20 åring som kände sig som 50 i sinnet, ingen bra kombination. De här jädrans hormonerna verkar sätta sig värst i hjärnkontoret på mig. Psykisk obalans helt enkelt. Vi är precis inskrivna på IVF, så jag vet faktiskt ingenting om hur spray och allt annat funkar... Berätta gärna! Jag är lite annorlunda också för jag har mitt största endoproblem i bäckenet, instabilitet och smärta... Så det var lite pga det jag fundera på proveran också, eftersom det verkar lite ovanligt att äta under längre tid!?

• lovawille

Psykiska obalans, jo tack......
    Jag är 27 år och klimakteriet är ju ingen rolig sak!!!!
    Min endo sitter på äggstockarna, hade cystor som var 6-7 cm stora, men jag misstänker att jag har det på tarmarna oxå. När jag sätter mig ner så smärtar det "uppåt" och det gör ofta ont när jag ska på toa. Men det är inget jag har diagnos på, så jag vet inte.
    Som det ser ut nu så ska vi börja ivf i februari någon gång.
    När ska ni få börja??
    Lite info:
    Man börjar behandlingen med en nedreglerande nässpray som man tar ett par gånger om dagen (olika för olika sprayer), typ synarela. Även att vi äter provera så måste vi spraya. Då får man kroppen att sluta tillverka egna hormoner, och medicinerna tar över.
    Efter tre veckor ungefär får man börja med sprutorna, de tar man en gång om dagen på kvällen, det är som en liten penna med kanyl som man själv tar i magen.
    Drygt en vecka senare får man åka till gyn och göra ett ultraljud då man ser om äggen snart är klara att plockas ut. När man gjort det är inte äggpocket långt borta, dagarna senare får man ta en ägglossningsspruta, och två dagar senare är det äggplockning. Mannen får lämna sin sperma på sjukhuset, och du får smärtstillande och lugnande medicin, sen plockas äggen ut av läkaren i en gyn-operationsal. Där efter får man omtömlad och öm åka hem. Under tiden du vilar upp dig hemma befruktas äggen (ofta mellan 5-20 st) av din mans spermier. De ägg som blir befruktade och utvecklas normalt fryser man in till ev. framtida frysförsök, ett befruktat ägg får du tillbaka två dagar senare.
    Man får sen hormonstimulerande medicin i form av progesteron som ska hjälpa till att behålla embryot.
    Kram kram

• Kråkspark

Åh, gulle dig!! Tack så oerhört mycket. Så bra du beskriver. Både skrämmande men också med en viss skräckblandad förtjusning! Men, får man bli sövd om man vill när de plockar äggen? Jag har pga mina bäckenproböem svårt att ligga i gynstol... Men det är väl ett senare problem, vi får se vad Zara säger! Tusen TACK! KRAM

• lovawille

hej igen!
    Jag tror att man kan få bli sövd på vissa sjukhus. På rmc i linköping där jag går så sövs man inte. Men du får säker det eftersom du har problem med bäckenet.
    Kramiz

• Kråkspark

Man kan ju alltid fråga... Du, ville bara fråga också vilken dos du har, 10, 15 eller 20mg prover per dag? Förra gången behövde jag bara 10mg, nu vill de att jag äter 20... Ha det!

• lovawille

Halloj
    Jag äter 2 gånger 10 mg så det blir ju 20 mg :). Jag åt bara 10 mg först men jag fick mens i alla fall.
    Krams

• Kråkspark

Jo, jag hade det problemet också i början, men nu känns det som jag skulle vilja dra ner. Sexlusten börjar jag sakna!...

• lovawille

jo tack jag med. Jag vill ha tillbaka min kropp och få känna mig lite "normal" igen. Fast å andra sidan vill jag inte ha ont så ont igen som jag hade!!!!

• Coockie

Hej tjejer.. har en fåga..kortfattat: har endo sedan tjaa 18år..ena äggledaren borttagen o andra sitter fast i buken. Fick ett barn för 12 år sedan-sedan inget mer...gjort 6 insätt ivf-funkade inte...fäste ej! nu då..har fått Provera och metformin utskrivet för konstiga blödningar och för övervikt .ska göra ivf (ett sista försök) före sommaren är det tänkt.har ätit metformin i 2v. inte börjat med proveran för jag är lite osäker..
    Alltså min fråga-vad är det för? proveran alltså mot att torka ut endo?? eller för att få en vettig mens??har riklig men den kommer för tätt..kan det va mot det??Öka chanserna vid ivf?eller vad? hade väldigt tjock slemhinna vid ultra , kroppen vill inte släppa den..alltså nått vajjsing med hormoner..hmm har ni nått svar till mej? är som ett frågetecken..
    sanne

• Kråkspark

Coockie, det är hemskt och säga men jag vet inte så mkt mer än att jag själv äter dem för endon skull, att min slemhinna ska bli tunnare och utebliven ägglossning/mens. Tydligen så äter en del provera för att få koll på strulande cykler, då äter man en mindre dos tror jag. Jag äter 20mg provera/dag. Vad har du fått för ordination på pillerätandet? Det kanske säger lite mer, annars är det nog som för mig och flisa1 att du ska "frysa" ut endon.

• lovawille

coockie: Den info jag fått om provera är att den ska torka ut min endo inför ivf eftersom jag då inte har mens och ägglosssning. Då skulle jag ha bättre chanser.
    Krams

• Coockie

Jahaa, tack för infon. Vi ska ju oxo göra ett ivf senare i år-kan va en anl. till att jag fick det då.

sanne

Svar på tråden Provera, någon av er som äter detta?