Psykiska obalans, jo tack......
Jag är 27 år och klimakteriet är ju ingen rolig sak!!!!
Min endo sitter på äggstockarna, hade cystor som var 6-7 cm stora, men jag misstänker att jag har det på tarmarna oxå. När jag sätter mig ner så smärtar det "uppåt" och det gör ofta ont när jag ska på toa. Men det är inget jag har diagnos på, så jag vet inte.
Som det ser ut nu så ska vi börja ivf i februari någon gång.
När ska ni få börja??
Lite info:
Man börjar behandlingen med en nedreglerande nässpray som man tar ett par gånger om dagen (olika för olika sprayer), typ synarela. Även att vi äter provera så måste vi spraya. Då får man kroppen att sluta tillverka egna hormoner, och medicinerna tar över.
Efter tre veckor ungefär får man börja med sprutorna, de tar man en gång om dagen på kvällen, det är som en liten penna med kanyl som man själv tar i magen.
Drygt en vecka senare får man åka till gyn och göra ett ultraljud då man ser om äggen snart är klara att plockas ut. När man gjort det är inte äggpocket långt borta, dagarna senare får man ta en ägglossningsspruta, och två dagar senare är det äggplockning. Mannen får lämna sin sperma på sjukhuset, och du får smärtstillande och lugnande medicin, sen plockas äggen ut av läkaren i en gyn-operationsal. Där efter får man omtömlad och öm åka hem. Under tiden du vilar upp dig hemma befruktas äggen (ofta mellan 5-20 st) av din mans spermier. De ägg som blir befruktade och utvecklas normalt fryser man in till ev. framtida frysförsök, ett befruktat ägg får du tillbaka två dagar senare.
Man får sen hormonstimulerande medicin i form av progesteron som ska hjälpa till att behålla embryot.
Kram kram