• Etoile

Hur får man bebisen att somna om utan napp?

Hej!

Jag har en snart 5 månaders pojke som somnar själv med napp i munnen men vaknar upp efter ett tag då han tappat nappen. Så håller det på hela natten igenom. Jag får gå upp flera gånger för att stoppa i den för gör jag inte det varvar han upp sig och vaknar, och då tar det ju mycket längre tid att söva om honom.

Har ni gågra bra tips på hur man kommer ur detta så vore jag jättetacksam!

• Svar på tråden Hur får man bebisen att somna om utan napp?
  • Lithe

Vår son slog i munnen ordentligt så att tänderna åkte upp i tandköttet så då fick vi sluta med napp och nappflastka för att de skulle komma ner igen.
    Då slutade vi helt enkelt bara att ge honom den och när han vaknade på natten så körde vi 5-minutersmetoden och efter e timme sov han.
    Efter tre dagar sov han hela natten utan att bry sig om nappen. Han sover dessutom mycket bättre nu än med napp.

• wesslan 2

Vi hade samma bekymmer vi också förut, men när vår son var drygt 11 mån började vi med AW:s SHN-metod och sedan dess behöver han ingen napp. Det var mycket lättare än jag trodde för honom att sluta använda napp!
    Även om du inte vill köra den metoden, så tror jag att er son måste lära sig att somna utan napp.

• Etoile

Tack för svar. När ni körde 5-minutersmetoden - gick ni bara fram till sängen och sa något eller vaggade ni sängen eller hur gjorde ni?

• Lithe

Etoile: Jag gick bara in och la honom ner, strök honom lite över kinden och gick ut igen.

• Passionsfrukt

Kör Pantleys (?) gentle removal plan. Efter att barnet har slappnat av tar du bort nappen. Om barnet frågar efter nappen ge henne den och försök att ta bort igen efter en liten stund. Efter några gånger slutar barnet att fråga efter nappen. Enligt metoden ska man ta bort nappen efter 10 sekunder efter andra gången, men jag väntade ett par minuter innan jag tog bort nappen

Det tog ca 1 månad innan min lille kunde sova helt utan napp, men under tiden slutade han att vakna var 30 min.

Svar på tråden Hur får man bebisen att somna om utan napp?