• scs

Helsingborg vs Halmstad

Någon som har erfarenhet av Hbg och/eller Halmstad gällande förlossning och eftervård? Vet inte riktigt vad vi ska välja när det väl är dags. Hbg har jättefin förlossningsavdelning men sunkig egenvård har vad jag vet. Halmstad verkar ha fräscha lokaler men jag vet inte om det finns egenvård/patienthotell så att hela falmiljen får stanna eller om pappan måste åka hem. Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Helsingborg vs Halmstad
  • Lia och bäbisen

Jag har ingen erfarenhet alls tyvärr, men bor i halmstad o ska själv föda här om det blir som förväntat! Har bara hört att Halmstad är ett av de bättre ställena i hela sverige att föda på, har fått mycket beröm tydligen. Och neonatalavdelningen (eller hur det nu stavas)om det visar sig vara några beskymmer ska med vara superb tydligen... men jag vet bara det jag har hört! =) Lycka till!

• scs

Ok, tack för ditt svar. Jag har också hört att Halmstad ska va bra, men det ska iofs Hbg också förutom eftervården. ja, ja vi får väl hälsa på på båda ställena innan det är dags.

• Maja Gräddnos

Jag födde i Helsingborg, och jag tyckte inte det gjorde någonting alls att egenvården har sunkiga lokaler. Eller, jag tycker inte de är sunkiga alls, man får ett stort bra rum med dubbelsäng, det enda som fattas är att det ligger under markplan och därför inte har några fönster. Men det tyckte inte jag gjorde något, det var som en ombonad grotta där dag och natt försvann, det var bara vi och vår bebis!

Det som jag tyckte var otroligt positivt med både förlossningen och eftervården var den suveräna personalen! BM som förlöste mig kom till och med in på sin lediga dag för att ha utskrivningssamtal med mig, hon hade en känsla av att jag skulle behöva prata av mig efter förlossningen (älskar henne för det!).
    Dock har jag hört att personalen på BB inte är riktigt lika bra, eller åtmistone att där finns en och annan BM som inte har ett bra bemötande.

Jag kan säga att min syster och alla hennes vänner som bor nedåt Skåne och kan välja mellan Lund och Hbg, bland dem har Hbg jättebra rykte, alla vill föda där! Som en liten jämförelse bara...

• Pyre på väg

Vi ska föda i HBG (förstföderska), har också tyvärr hört att det finns de med sämre bemötande från personalen. Har samtidigt hört att personalen är helt underbar, så det beror väl lite på vem man får. Har inte forskat i det direkt, då vi är överens om att föda där. Det verkar bra på alla sätt och vis när man är där och tittar. Vi har som önskemål(står även i journalen)att få stanna på BB istället för egenvården då min sambo kommer att åka hem på natten. Känns tryggare att vara på BB då.

• scs

Tack för era svar! Verkar som om de flesta har bra erfarenheter från HBG.

• Elle 02

Jag har erfarenhet från Halmstad men inte från Helsingborg... Halmstad är ett av de bästa ställena i Sverige att föda på men eftervården om de är stressade är nog likt överallt. När jag fick dotter så hade de inte riktigt tid, eller lust kändes det som att ta hand om en... Ska ha nummer två om ca 4 veckor och hoppas att det blir bättre.
    De har familjerum, men de garanterar inte att man kan få plats där. Vet ej om det är ett eller två familjerum. Man kan ha som önskemål att få ett men det finns absolut inga garantier.
    Det typiska är ju att det är babyboom nu så i januari-februari och mars så är det väääldigt många som ska föda i Halmstad

• felician

Jag födde i Halmstad och var jättenöjd. Tyvärr var där fullt så vi fick inget familjerum utan pappan fick åka hem och sova. Jag åkte hem innan dom kunde ta det där blodprovet i foten på bebisen (jag minns inte vad det heter) och då fick jag välja om jag ville komma tillbaka till sjukhuset och ta provet senare eller om en barnmorska skulle komma hem till mig och ta provet.

• Viveka

Jag födde i Halmstad och var väldigt nöjd med allt under förlossningen. På eftervården var det dock väldigt trångt och personalen var närapå brysk. Min man fick åka hem två timmar efter förlossningen eftersom han inte kunde sova över, och jag fick dela rum. Sov inget på nätterna och på dagarna hade vi ingen stans att ta vägen pga att det var så trångt.

Vi lyckades dock pricka in den dag på året då flest barn föddes överhuvudtaget, och när vi får nummer två i sommar hopppas jag på bättre eftervård. De har gott rykte, men vi blev väldigt besvikna

• EA1

Jag har fött alla mina tre i Halmstad och även varit med på mina två vänninors förlossningar.
    Personalen är underbar både på FL och BB så jag håller inte med ovan.
    Vet inte om dom har mer belastning idag kanske och att det vissa perioder som tex mars är mycket att göra ( midsommarbarnen kommer ju då).

Nu har jag valt att åka hem tidigt med alla mina, för jag vill bara hem och fick veta nu att om man väljer det så kommer BVC och tar pku testet så man slipper åka till sjukhuset igen.

• Lia och bäbisen

Ojoj, hade ju varit trevligt om man inte prickade in när massvis med barn föds, slipper man dela rum med andra och pappan kan stanna istället så hade det ju varit skönt! Men min bebbe ska ju komma i maj..."kräftskivebebis" haha...kanske många då med! =) haha

• hannabanana

jag fööde mitt första i helsingborg o på grund ab komplikationer så var jag tvungen att ligga kvar på bb personalen var jätte bra tyckte jag men det ända var att jag behövde rätt så mycket hjälp kunde knappt röra mig, men även om man låg där så fick man klara sig helt själv. det är det ända negativa jag kan säga om bb. hoppas nu när vi ska få nr två att jag kommer ner på egenvården.

Svar på tråden Helsingborg vs Halmstad