• Mmmajsan

Gynkontroll efter förlossningen?

Hej!
    Jag har läst här på fl att man ska göra en gynkontroll en viss tid efter förlossningen. Jag ska försöka komma ihåg att fråga min bm imorgon, men är rätt mosig i hjärnan... Så jag passar på att fråga er medans jag minns det.
    Hur har det varit för er? Gynkontroll eller ej, och i så fall, när?
    Finns det förresten någon som tagit bort stygn hos gyn? (Jag har tidigare reagerar lite allergiskt mot det s.k. "självupplösande tråden" - som inte löste upp sig alls. Fler som haft det så?)

Tacksam för svar!
    /8 dagar kvar till bf...

• Svar på tråden Gynkontroll efter förlossningen?
  • Calabinna

Jag gick aldrig på efterkontroll, inte efter sonens förlossning ialla fall. Jag hade inte ont och kniper så ofta som jag kommer på det. Och min barnmorska sa att det bästa egentligen är att gå ungefär 6 månader efter förlossningen för att man då kan se om knipövningarna har gett någon effekt. 8- 10 veckor efter förlossningen är musklerna fortfarande lite slappa trots att man kniper som tusan! Men har man blivit sydd med många stygn så är det kanske bäst att gå på efterkontroll. Jag blev bara sydd med 2 stygn och hade som sagt inte ont så jag hoppade över den!!
    Inget måste alltså!

• Fjäril

Jag var på efterkontroll, men hoppade över gynundersökningen.

• Calabinna

ska tillägga att jag också var på efterkontroll men inte gjorde gynundersökning

• Mmmajsan

Jaha...jag trodde att efterkontrollen bestod av bara en gynundersökning! Men det gör den alltså inte. Vad gör man då på en efterkontroll utan gynundersökning?

• Themis

Jag gick på efterkontroll och ingen förslappning här inte. Tio knip varje amning så är den saken ordnad. Men sista stygnen satt i sex veckor.

På efterkontrollen får man också ut sin förlossningsjournal som BM går igenom, och vill man ställa frågor om nåt då så är det ju rätt tillfälle.

• Elin

Jag gjorde en gynundersökning på min efterkontroll. Jag tyckte att det kändes tryggt att få veta att allt stod rätt till efter förlossningen. Hon lärde mig även att hitta det rätta knipet.

Förutom gynundersökningen så pratade vi om förlossningen.

• Sarafia

På efterkontrollen gick jag igenom journalen tillsammans med BM. Mycket intressant eftersom min tidsuppfattning inte riktigt stämde med verkligheten. Jag gjorde även en gynkontroll, men den är "frivillig". Men jag kände att jag ville får det bekräftat att allt såg ok ut och att det läkt som det ska.

• BlåBlomman

Jag fick "automatiskt" en tid för efterundersökning då jag var på första kontrollen med lillen.

Så två månader efter var jag på gynundersökning. Är det inte det en eftersökning ska gå ut på?! Kolla så allt är i sin ordning där nere!

Så är det här iallafall plus tankar kring förlossningen, ev. preventivmedel osv.

• Skruttet

Jag gjorde gynkontroll men det är som sagt inget måste, jag ville dock kolla upp så att allt var ok då jag fick så mycket. Förlossningsjournalen fick jag ut på BB så någon sådan fick jag inte ut på efterkontrollen, däremot så går man väl igenom den men eftersom jag gjorde min efterkontroll så sent (drygt tre månader efter förlossningen) så hade vi inget 'ordentligt' samtal om förlossningsförloppet etc. (Här är det så att om man väntat tre månader med att ta kontakt med BM för en efterkontroll så förutsätts det att man inte har något behov av att gå igenom och disktutera förlossningen, lite knepig bestämmelse men men...)

• Skruttet

" då jag fick så mycket" skall det inte vara, det skall ju vara "då jag fick SY mycket"..var lite snabb på tangenterna där...

• Lali

Jag var på efterkontrollen igår och passade på att göra ALLT: samtal om förlossningen och tiden som mamma, blodprov för järnvärdet, blodtryck, gynundersökning, cellprov...you name it. Kändes bra att kolla upp allt på en gång.

• Mamma på heltid

BM frågade och jag tackade nej.
    Hade inte spruckit nått så det kändes onödigt.
    Med mitt första barn minns jag inte men jag tror inte jag ens blev erbjuden en gynundersökning.

• LindaTosa

Trodde att efterkontroll var lika med gynundersökning?!?! Tycker dock att det var bra att göra det så att man visste att allt såg bra ur etc...Plus att jag passade på att sätta in en spiral. Var på efterkontroll 11 veckor efter förlossningen.

• Firren

Jag var på efterkontroll efter 6 veckor. Första var det mer noga eftersom jag spruckit en hel del och det var klipp och så. Andra fick jag ringa själv, så jag hade ju kunnat hoppa äver. MEn det känns bra att kolla upp att allt är bra tycker jag. Och ja just det, det var gynundersökning.

• Mmmajsan

Tack för alla svar! Jag kände mig mer förberedd idag när jag skulle till mvc tack vare era svar. Fick veta att jag själv ska ringa och boka tid om jag vill, nån gång mellan 6-12 veckor efter förlossningen. Så är det i det här landstinget iallafall. Bara jag vet vad som gäller så är det ok!

Tack än en gång!

• smulan76

Jag var på efterkontroll 3 månader efter förlossningen och det var väl mer eller mindre obligatorisk gynundersökning. Men jag ville ju bli kollad så allt såg OK ut och hur knipmusklerna verkade, allt var OK så det var ju skönt. Men större delen av efterkontrollen gick ut på att vi pratade igenom förlossningen och hur jag upplevt den. Journalen gick vi igenom på BB så det gjordes inte nu. Sen pratade vi även om hur graviditeten varit och hur jag hade det nu hemma med lille Isac. Var nog där i nästan en timme sammanlagt.

Apropå något helt annat så fick jag prata med BM som förlöste mig 1 månad efter förlossningen. det var himla bra faktiskt. För när man låg på BB var man ju så himla omtumlad och visste inte riktigt vad man skulle fråga om. Men när jag hade varit hemma en månad så hade man ju hunnit tänka igenom förlossningen några gånger och det fanns ju en hel del som man undrade över. (jag hade nämligen en väldigt jobbig förlossning)
    Så om ni har frågor så ring BB och be att få bli uppringd av BM som förlöste dig.

Svar på tråden Gynkontroll efter förlossningen?