• caddi

Har ni erfarenheter från skidresa med barn (ca 8 månader)?

Genom min makes jobb skall vi på skidresa till Alperna till våren. Vårt barn är då ca 8 månader och han skall med. MEN...varken maken eller jag är så haj på utförsåkning att vi vill ha honom på ryggen i backarna så nu funderar jag på om jag skall ta längdspåren istället. Vet ni om det finns någon bra pulka eller liknande jag kan ha sonen på. Han borde ju kunna sitta då men behöver säkert spännas fast (vill ju inte upptäcka att jag tappat honom )
    Finns det någon med mer vana än vi som har lite tips och råd?

Tack på förhand.
    /C

• Svar på tråden Har ni erfarenheter från skidresa med barn (ca 8 månader)?
  • anca

Vi var i sälen när lillkillen var 2 mån. Där kunde man hyra pulka att dra bakom längdskidor. Vi provade aldrig då han var för liten för att sitta men har tänkt att göra det iår. Det finns säkert i Alperna oxå.

• Abo

Var i Lindvallen när min dotter var 6 månader, gick bra hon var dock lite rädd för allt det vita runt henne

• Marlene

det finns ju bebis pulkor med ett midje bälte men dom är ju ganska små och välter nog lätt. Annars så är ju bärsjal eller en bärsele ett alternativ. Jag har en bärsele som heter ERGO som är jätte bra, man kan välja om man vill bära på rygg eller mage.

• caddi

En bärsjal eller bärstol är kanske inte så dumt.
    /C

• Moja

När vår dotter var 8 månader var vi i sälen o åkte längdskidor. Vi hyrde en pulka som hon låg i. Man spänner den om midjan på den som drar. Hon somnade så fort hon hamnade i dem, varje gång! Den funkade jättebra, rekommenderas!

• Moja

Ska kanske tillägga att man behöver göra den lite "ombonad". Vi hade liggunderlag, ett skinn och en åkpåse.

• liselotte72

Hej!
    Vi skall till sälen i Mars nästa år,då är våran lilla ca 5 månade.jag får väl ansluta mig till alla mammor och pappor som byggt upp för att kunna sitta efter kanterna i backen,det ser jättemysigt ut tycker jag.

Något jag därimot kommer sakna denna säsong är toppstugan(Lyktan) där min man och jag brukar ta en kall öl....och bara sitta och njuta.

Lindvallen är ju rätt så bra,barnvänligt och allt men mitt hjärta har alltid klappat för Hundfjället.
    Där finns ju Trollskogen......*L*

• JMME

Vi ska till Sälen vecka 2 och vecka 14 (dottern kommer då vara 7 resp 10 mån). På bvc sa de att det är bra att köpa ett par riktigt bra solglasögon till henne (typ slalomglasögon med bra skydd för solen) då strålningen blir extremt stark i allt det vita plus att de skyddar ansiktet mot vinden.

• JMME

Glömde säga Liselotte72: vi åker alltid till Hundfjället! och vecka 14 kan jag säkert dricka en öl åt dig på toppen!

• liselotte72

Jmme!
    Det var snällt av dig att tänka på mig,ta en stor stark då*L*
    Visst är det kanon mysigt i Hundfjället.
    Hur gör ni med eran dotter,följer hon med på ryggen i bärstol eller turas ni om att åka.
    Det blir nytt för oss som är vana att åka ihop....nu har vi lilla skruttan som skall med*L*det skall bli så mysigt,men visst blir allt omställt.
    Men man får ta det för vad det är.

Hur bor ni ,hyr ni stuga eller har ni egen?
    Vi är på jakt efter en stuga som skall ligga ganska centralt,kanske skulle man lägga ut en tråd om tips på uthyrning av privata stugor?

vi har i ett par års tid hyrt en kanon fin stuga i Ö.gusjösäter som ligger rakt upp vid östra Tandådalen.
    Nu är den såld och det är synd,vi trivdes så bra där.

• Ulle73

Vi åker till Lindvallen dan innan nyårsafton. Wiola är då 7,5 månad. Hon kommer att få åka pulka det mesta. Jag kommer att ta med mig en hund som drar henne. Jag har investerat i en riktig hundpulka... Där kommer jag att bädda in henne väldigt gott och mysigt.

Jag skulle aldrig våga åka med henne på ryggen även om jag väldigt sällan ramlar! Tänk om!!

Jag kommer sitta vid sidan av backen och titta på när Wilma 5,5 år går på skidskolan. Sedan kommer vi nog att ta goa promenader... Mmmm. Jag längtar!!

• Ulle73

Vi åker till Lindvallen dan innan nyårsafton. Wiola är då 7,5 månad. Hon kommer att få åka pulka det mesta. Jag kommer att ta med mig en hund som drar henne. Jag har investerat i en riktig hundpulka... Där kommer jag att bädda in henne väldigt gott och mysigt.

Jag skulle aldrig våga åka med henne på ryggen även om jag väldigt sällan ramlar! Tänk om!!

Jag kommer sitta vid sidan av backen och titta på när Wilma 5,5 år går på skidskolan. Sedan kommer vi nog att ta goa promenader... Mmmm. Jag längtar!!

• caddi

Åh, nu längtar man efter snön. Här på Västkusten har vi ingen ännu.

Solglasögon måste jag ju fixa! Tack för era svar.
    /C

Svar på tråden Har ni erfarenheter från skidresa med barn (ca 8 månader)?