• CTS

Har ätit osköljd Physalis, behöver jag oroa mig för toxoplasmos?

Är i vanliga fall inte lättskrämd för 5 öre men nu känner jag mig lite villrådig. Brukar aldrig skölja Physalis när jag äter dem & gjorde det inte idag heller. Men sedan har jag läst om Toxoplasmos för att jag ska ta hand om kompisen katt imorgon & då stod det att parasiten kan finnas på råa, osköljda frukter & grönsaker!

Snälla säg att jag inte behöver vara orolig & att jag ÖVERREAGERAR som överhuvudtaget skriver det här inlägget!

• Svar på tråden Har ätit osköljd Physalis, behöver jag oroa mig för toxoplasmos?
  • Saucy

Jag tror inte att du behöver oroa dig för det. Physalis växer ju på buskar/träd eller vad de nu må vara...och i en egen liten kokong.
    Så vitt jag vet ska man var försiktig med saker som har varit i JORDEN - för i jord kan det finnas toxoplasma...ex - morötter potatis, ja, du fattar.

Jag har också ätit massor av physalis...inte ett dugg orolig...

• CTS

Tack, nu känns det lite bättre! Åh, hatar att vara så här, det är INTE likt mig alls !

• Lara Croft

Dessutom är det ju bara risk om du skulle bli smittad av toxoplasma för första gången under din graviditet. Har du umgåtts med katter eller inte brukar skölja frukt eller grönsaker som det kan finnas smitta på så är chansen stor att du redan har antikroppar och då är allt lugnt.

• CTS

Förmodligen ingen fara, har inte tänkt på det något idag. Vet egentligen inte varför jag kände mig så hysterisk igår, kanske för att risken finns även om den är jääääätte liten

Svar på tråden Har ätit osköljd Physalis, behöver jag oroa mig för toxoplasmos?