• teljeufo

Julstjärna farlig?

Jag har hört någonstans (vet inte var) att julstjärna (den röd/gröna, ibland vit/gröna blomman man har vid jul) att den ska vara giftig, har någon annan hört det? Är de farliga? Hur farliga isåfall?
    Känner mig lite dum men ska jag ringa giftcentralen och fråga)hon har ju inte ätit dem ännu)?
    Jag fick två idag och är lite orolig att min dotter på 2 år ska bli sjuk om hon skulle få för sig att smaka på dem.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Julstjärna farlig?
  • bebbe2005

Vet att de är giftiga för katter, vet inte hur det förhaller sig när det gäller barn - ring du giftcentralen, det kan ju vara andra som undrar!

• Whilda

Hejsan
    Jag har oxå hört att julstjärnor är giftiga. Men ställ undan dem så att din dotter inte når dem istället.
    Så slipper du oroa dig

• teljeufo

Jag ringde giftcentralen igår och de sa att de är giftiga men ingen dokumenterad "dödlighet" för människor (katter har dött av att äta det). Att förtära julstjärna kan ge irritation i mun, svalg och hals.
    Vid förtäring av liten del ge lite vätska så att "giftet" fösvinner ur munnen. (Tydligen är det inte farligt i magen.)
    Vid större mängd så kontakta giftcentralen eller 112 för vidare instruktioner.
    Men i annat fall så finns det ju sådana blommor i plast/tyg att inhandla till julen *ler*. Om man nu "måste" ha dem levande så ställ dem så att inte barnen kommer åt dem.
    Så löd det av personen jag pratade med på giftcentralen.
    Tack för att det finns en sådan när man har "dumma" frågor.
    telefon nummer: 08-331231 eller 112

Svar på tråden Julstjärna farlig?