• Curlingmorsan

Vad krävs för att bli igångsatt tidigare?

Har hört att vissa blir igångsatta pga tex foglossning. Vad krävs egentligen och vem är det som bestämmer om man får bli igångsatt tidigare? Jag går in i v 35 imorgon så än så länge är det ju inte aktuellt att bli igångsatt. Men redan nu börjar jag må psykiskt dåligt. Har mycket sammandragningar och foglossning, känns som jag inte kan göra någonting utan att det gör ont. Har en 2-åring hemma och det är inte lätt att få henne att förstå att mamma har ont. Hon har alltid protesterat vilt varje gång kläderna ska på (både vanliga och ytterkläderna) och nu när allt göt ont så har man ju ännu mindre tålamod än innan. Känner mig som världens sämsta mamma för att jag blir arg på henne, hon kan ju inte hjälpa att jag har ont. Känner att jag håller på att bli knäpp redan nu, hur ska jag i värsta fall stå ut 6 veckor till?

• Svar på tråden Vad krävs för att bli igångsatt tidigare?
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Jag blev deprimerad och fick självmordstankar. Orkade knappt ta hand ommin då 1.5 åriga dotter.

Det är läkaren på MVC som beviljar igångsättning.
    Fick absolut inte sättas igång innan vecka 38 pga lungornas mognad för o vara på säkra sidan.

• Pillet82

Hej!
    Själv har jag bf nu på måndag och har samma problem som du...Ständig värk o sömnbrist!
    Det är som du säger svårt att hålla humöret på topp när man mår skit. Men man måste ju försöka med tanke på sitt andra barn...
    Det här med igångsättning verkar vara olika beroende på vilken plats man bor på...Här i Linköping är dem stenhårda verkar det som...Har varit uppe på förl tre ggr för undersökning o så...Men dem har vägrat att sätta igång mej...Först och främst ska ju livmodertappen vara mjuk/mogen och sen ska man ha öppnat sig lite också för att det ska funka...Men jag har både öppnat mig lite och så har livmodertappen blivit mjuk men ändå säger dem nu att jag ska vänta...Blir galen! Så jag vet inte vad jag ska tro tyvärr...
    Men hoppas du blir igångsatt om det nu är vad du vill! Ge dig inte!
    Lycka till!

• Indiska

Jag hade en jobbig graviditet med min första son, jag hade blödningar och fick ibland ligga inne!
    Jag krävde att de skulle göra snitt på mig i v.36 annars skulle jag göra det själv sa jag!
    Jag fick snitt på en gång och allt vände när sonen var ute!

Jag fick välja på att bli igångsatt eller snitt, men det fanns en risk att
     jag skulle börja stört blöda under förlossningen och då skulle de behöva söva mig.

Jag är nu gravid med tvåan och min son är 2 år, jag är i vecka 32 och börjar bli orolig för att jag ska känna som ni snart. Humöret och ont i höfterna gör en trött.

Det här var väl inte direkt det TS  frågade om, men, men.

JAg hoppas  era små kommer snart!

Bebis nummer 2 en liten flicka på väg till oss i mars.....
  • MammaHela

jag hoppas att det inte är allt för svårt.

Jag ska nämligen försöka få bli igångsatt innan BF denna gång. Hade nämligen en väldigt snabb förlossning med sonen, kände inget innan jag var öppen 4,5 cm, sen öppnade jag mig från 4,5 till 10 på under 10 min och sen så krystade jag i 7 min så var han ute. Men eftersom vattnet hade gått så var jag redan inne på förlossningen.

Om vattnet inte går denna gång och det går lika fort så kommer jag inte att hinna in, för jag har 45 min till närmaste stad med förlossning.

Är visserligen bara i v 20 nu, men jag kommer att tala med min BM om detta nästa gång vi träffas, jag vill INTE föda i bilen.

Stolt mamma till 2 busfrön + bf 3/6 -07 Min blogg: Http://blogg.pilblad.com
  • Curlingmorsan

Puffar lite... Vår dotter visar nu tydligt att inte hon heller mår bra av detta. Känns jättejobbigt att vara så maktlös, att se att ens barn mår dåligt pga en själv fast man inte kan göra något åt det.

• Helusa

puffar lite da jag garna vill veta vad som kravs for att bli igansatt i goteborg , forsta barnet kom nastan 4 veckor for tidigt men det va 10 ar sen , den har gangen sa ska pappan till bebisen komma fran usa till sverige for att vara med pa forlossningen jag har bf 11april han kommer 5e o stannar til 15e men jag ar super orolig for att ga overtid , kanner att jag inte klarar av att foda utan han vid min sida och vill bli igangsatt om beben blir sen , tror ni dom gar med pa det eller ar det omojligt ?

• Curlingmorsan

Jag var hos min BM igår och frågade om det här med igångsättning. Hon sa att det är ganska svårt att få det, det krävs oftast medicinska själ, antingen för bebisen eller mamman. Och hon var väldigt tydlig med att hon tyckte att det var ett fruktansvärt egoistiskt beslut och att det var större risk för komplikationer vid en igångsättning jämfört med att man kommer igång av sig själv. För min del tyckte hon att det var mycket bättre med sjukskrivning än igångsättning. Men jag fick ändå en tid för at diskutera det med läkaren. Men dom hade inga tiden förräns jag är i v 38 och det känns lite väl sent. men vi får se hur det går. Hoppas på en sjukskrivning istället.

Svar på tråden Vad krävs för att bli igångsatt tidigare?