• Elmer

Sluta amma, hur ser matschemat ut för 7 mån?

Min lilla tjej äter jättebra, puré, gröt och välling. Jag har ammat henne också, på morgonkvisten och sen eftermiddag. MEN nu märker jag att det inte riktigt räcker, min produktion är kraftigt på nergång och hon blir inte nöjd, sliter och drar och blir hemskt distraherad av allt runtomkring (svårt att gå undan i lugn och ro med tanke på storebror). Så nu har jag beslutat att lägga ner amningen helt, ge välling på morgonen, tidigast kl 6, helst senare, det händer att hon sover till 7. Men sen, ska jag ge mellanmål och sen lunch, eller tidig lunch? Vill gärna ge gröt på sen em/kväll men behöver hon då ett mellan mål också mellan lunch och gröt? Hon får välling vid halv 8 innan hon ska sova. Nu till min stora fråga, vad kan man ge som mellanmål, minns inte riktigt... Kan man ge yoghurt?
    Ge gärna exempel på ert "matschem"!
    Tack!

• Svar på tråden Sluta amma, hur ser matschemat ut för 7 mån?
  • 83maria

Har en pojke på 7 månader. Ammar visserligen fortfarande, vi har det ungefär så här...
    vaknar ca 8 ammas
    gröt kl 10
    lunch kl 13
    ammas kl 15.30
    middag kl 17
    gröt 19.30
    ammas när han börjar bli trött ca 20.15-20.30

Om jag inte skulle amma skulle jag nog ge gröten på morgonen, sedan mellanmål (frukt och brödbitar kanske) sedan lunch, något mellanmål, middag och gröt igen... Nu ger ju inte jag någon välling, men hoppas att det hjälper lite iaf

Jag ska inte ge yoghurt än, men jag tror att man egentligen kan det. Är själv mjölkallergiker så jag väntar lite med det...

• Drakugglan

När min son slutade amma vid 8 månader såg vårt matschema ut ungefär så här:

Snutta bröstet vid  5-6 snåret om han vaknar tidigt.
    Havregrynsgröt med banan eller mannagrynsgröt vid 8
    Lunch vid 11-12
    Mellanmål, fruktpure, frukt eller babymacka klockan 15
    Middag vid 17
    Gröt eller välling vid åtta innan läggning

• Drakugglan

Gröten på kvällen är Semper eller Nestle gröt anpassad efter ålder...

• åsanissen

Vi har två tvillingtjejer. Slutade amma när de var lite mer än 2 mån och de har fått ersättninge efter. Nu är de 7 mån och äter:
    7.00 välling
    10.15 mat
    14.00 gröt
    17.00 mat
    18.40 välling

sover 19-07 och tre ggr på dagen.

• Roselawn

Har en 7,5mån pojke som ammar lite. Mest på nätterna...

7:30 Välling

mellan 9 o 10 frukt och kex

11.30 Lunch mat

15.00 Amning, kommer nog ersätta det med frukt o babymacka

17.00 Mindre mål mat, lite mosad potatis el liknande

19.00 Välling inför natten

Sover mellan 19 0 o 7, med matningar på natten...

• Jenny K

Så här ser vår dag ut (har nyligen slutat amma så vi är fortfarande på test-stadiet):
    Mellan 7.30-8.30 välling
    Mellan 9.00-10.00 fruktpure (hoppas över om de sover länge på morgonen)
    12.00 lunch, matpure
    14.00 fruktpure (hoppas över om lunchen blir sen)
    16.00 gröt
    19.00 välling inför natten

Ammar 1 gång på natten, utom inatt som var första natten utan mat...

• Jenny K

Jo passar på att "låna" din tråd med en fråga.

Har ni några tips på goda mellanmål till de små (såg att ts oxå undrade)? Vill gärna ge mer än bara frukt jämt. Hur gör ni bebismackorna t.ex? Och när kan man börja med det?

• Drakugglan

Babymacka:
    Jag tar formbröd och skär bort kanterna, delar mackan sedan i två trekanter.
    Som pålägg kan man ta leverpastej eller ost.
    Du kan börja med det när vill. Som introduktion av gluten eller efter. Ost ska du vänta med tills du börjat med mjölkprodukter.

Förslag på frukter: Banan, kiwi, päron, äpple, mango, avocado, apelsiner, mandariner, kärnfria vindruvor (obs, klipp dem i småbitar annars kan de få i halsen).
    Jag gjorde fruktsallad till hela familjen och mixade den till bebben.
    Det finns ju även ett antal fruktpureer i barnmatsburkar.

Grönsaker kan man ha till mellanmål oxå. Paprika, gurka, tomat...

Jag började med mjölkprodukter när min son blev 8 månader för då finns det barnmatsburkar med mjölk i.
    Jag köpte naturell yogurth, osötad. Han åt naturellt eller med mosad banan eller lite bär i. Har hallon, blåbär och liknande i frysen.

En annan god grej är omelett!
    Ta äggulan och blanda med 2 msk mjölk. In i micron. Klart!!

• Drakugglan

Nämen, nu skrev jag fel. Det ska vara 1 msk mjölk till äggulan. Ner i en kopp och koka i micron.

• IochA

Är det bara jag som ger ersättning fortfarande? Min tjej är nästan precis sju månader och jag ger henne baby plus. Kanske dags att gå över till välling då, men frågan är vilken sort?
    (förlåt ts att jag lånade din tråd lite)

Amanda sju månader äter såhär;
    ca 180-220 ml ersättning
    lunch - en liten burk pure plus efterrätt
    gröt (nestles milda havregröt)
    180-220  ml ersättning

Skriver inga tider för allt beror på om hon ätit på natten eller inte. Men förstå målet brukar för det mesta ligga runt 8-tiden och sen är det fyra-fem timmar mellan varje mål.

• MammaNova

Nova är 7 ½ månad:

Amning ofta tidig morgon ca 5

Välling ca 8-9 (oftast bara runt 1 dl)

Gröt runt 11 ev med lite fruktpure i

Lunch (pure + dessert) ca 14

Gröt ca 16-17 ev med lite fruktpure i

Välling till nattning ca 19.(ca 1,5 dl)

Ammar också ofta vid en eller båda "vilningarna på dagen" men försöker sakterliga få bort det.

Har börjat så smått med smörgås för att byta ut grötmålet på förmiddagen så småning om.
    Och så får hon ofta välling en gång runt 23 (typ 1 dl).
    Samt smörgåsrån ibland under dagen.

Fler tips på vad man kan ge ??? Vilken sorts frukt tar ert barn helst?

• Legolina

Har lästa alla inlägg och fått bekräftelse på att jag inte gör helt galet Fast egentligen är det Isak (7mån) själv som visar hur han vill ha det. Han har själv valt bort bröstet tex .

Ca 2 på natten: 100ml ersättning

Ca 7 på morgonen: 100ml välling till frukost, då somnar han om efter att ha varit vaken från ca 5... vaknar igen vid 9

Ca 11 på fm: 1,5 portion nestle havregröt med fruktpuré till

Sover ca 2 timmar på gröten

Sover igen mellan ca 14.30 och 15.30

Ca 16 på em: Mat (tex potatis, kyckling, sås och broccoli)

Ca 20 på kvällen: 200ml välling och somnar för natten

Svar på tråden Sluta amma, hur ser matschemat ut för 7 mån?