Någon som har bra middagstips när svärmor kommer på besök?
Hejsan!
I morgon kommer svärmor å särfar på middag och jag har ingen aning om vad vi ska bjuda på? Någon som har några tips på något gott och inte allt för komplicerat?
Tack
Hejsan!
I morgon kommer svärmor å särfar på middag och jag har ingen aning om vad vi ska bjuda på? Någon som har några tips på något gott och inte allt för komplicerat?
Tack
Lasagne är alltid gott, pajer, kycklingfileer med ris och sallad
har du några som helst ideer på vilken typ av mat det ska vara?
Nja, mest bara att maten inte får vara för stark.. Annars är jag helt öppen för förslag.. =)
Janssons frestelse.
Brukar gå hem hos föräldragenerationen.
Gör en god sallad till.
vi gjorde en slags köttfärspajtillmina föräldrar en gång..ensån med en massa gott i..
riktigt matig o god..
och sen cheesecake som ska vara i frysen i 3timmar.
Å köttfärspaj lät gott, det ska jag kika mer på!
ok mitt aldeles eminienta förslag blir då en paj med en god sallad till.
Gör ett pajskal:
Pajskal:
75 g smör
1,5 dl grahamsmjöl
1,5 dl vetemjöl
2,5 msk kesella gourmet
3 msk kallt vatten
0,5 tsk salt
Gör så här:
1. Arbeta ihop en deg av mjöl, smör, salt, kesella och vatten i en skål eller matberedare.
2. Klä en pajform med degen och ställ kallt i ca 30 minuter.
3. Sätt ugnen på 225 grader.
4. Förgrädda pajskalet i 10 minuter
Sen blandar du en äggstanning på
Sen tar du pajskalet, fyller på med något av nedstående fyllningar, häller på äggstanningen och gräddar i ungefär 200-225 grader tills äggstanningen stelnat och fått färg.
FYLLNINGAR:
------------------------
Salami och fetaost (eller brie)
2 tomater, rödlök, 100g salami, 150g fetaost/brieost
Broccoli och ädelost
250g broccoli, 200g ädelost, ev purjolök + valnötter hackade (50g)
ost och skinka
150g rökt skinka
1,5dl riven ost
...eller egentligen vilken sorts kött och grönsaker som helst. Jag är sjukligt förtjust i salamipajen...
Gud vilka underbara recept! Tack så jättemycket!
Om du inte har en lergryta så köp en - däri kan du göra sånna gammeldags fina stekar som bara mormor gör ...
Köp dig en stor kött bit, lägg den i grytan (kryddad med salt o grovmalen svartpeppar), om du vill kan du lägga ner lite morötter och en eller två hela lökar. Sen låter du steken ligga i grytan tills den är klar ... finns termometer du kan sätta i steken, är klar vid ca 65-75 grader ...
Ta upp steken ur grytan och spara skyn - den gör du sås av sen. Man kan servera köttet kallt eller varmt till en potatisgratäng och grönsallad.
Såsen gör du med vanlig gammal botten redning och häller över skyn och späder på med grädde ... Fett o garanterat godkännt av svärmor ...
Gammal hederlig matlagning ...
På tal om senaste receptet...
köttgryta:
Ta valfri NÖT köttbit (spelar ingen större roll eftersom den ändå ska koka jättelänge)
Tärna och lägg i en gryta och täck med vatten + buljong. Ev. lagerblad
Koka köttet i flera timmar, tills köttet är på väg att ramla sönder (jag brukar räkna med 2h)
När det är nästan klart lägger du i potatis och morot i bitar och kokar tills dessa är mjuka.
Krydda med valfria kryddor, röd gele, soya och red med maizenamjöl till lämplig konsistens.