• Fidelis ad urnam

Aldrig med Upplands Bilforum, Uppsala! LÅNGT

Vi köpte en bil hos dem i augusti, en 03a.
    Allt kändes bra då vi provkörde den.
    Den skulle besiktigas och det tog bilfirman på sig att göra, vilket var bra.
    Det första som hände efter det att kontraktet var påskrivet och pengarna transfererade var att airbaglampan började blinka olycksbådande. Upplands Bilforum tog naturligtvis på sig att laga den i samband med besiktningen.
    Vidare började ratten skaka underligt, Upplands Bilforum tog på sig att kolla på det.
    Efter ett tag upptäckte vi fukt i baklyktorna, även detta tog Upplands Bilforum på sig att kolla upp.

Vi lämnade in bilen och när vi fick tillbaks den hade de fixat airbaglampan och besiktigat den, men ingenting annat.

Skakningarna i ratten berodde på däcken sa de, fukten i lyktorna var så på den modellen, helt normalt sa de.

Vi bytte till vinterdäck, skakningarna kvarstod.
    Några månader efter det märkte vi att det var ovanligt mycket fukt inuti bilen och trodde att detta kunde bero på att vi lagt in fuktiga däck i bagageutrymmet efter däckbytet och att det kanske blivit kvar fukt pga. det.
    Vi tog ur plattan som täcker extradäcket för att torka den och upptäckte då 20-30 LITER vatten i extradäckstrumman!
    Jag spårade fukten till baklyktorna och hittade läckaget.

Nu började karusellen.

Upplands Bilforum förstod INTE varför jag var så arg på dem, de förstod INTE att detta inte hade skett om de hade undersökt bilen ordentligt från första början och sett läckaget och bytt lyckorna.
    Det hade helt enkelt ignorerat problemet första gången!
    Efter MÅNGA hetsiga samtal och efter några samtal till MRF och KO fick jag rätt och de tog in bilen.
    Vi fick dem även att åtgärda skakningarna i ratten, då de slutligen INSÅG att sådana skakningar beror på antingen felinställd framvagn eller spindelleder. Jag KAN bilar!

När vi sedan, en vecka efter, hämtade bilen såg vi att det var fukt i baklyktorna, airbaglampan blinkade, ratten skakade och bilen drog skarpt åt vänster!

När säljaren och reklamationsansvarige på Upplands Bilforum såg detta och fick dokumentera det insåg han att det inte fanns någon idé att bråka mer med oss. Han gav med sig direkt och låter oss nu lämna in bilen i Gävle ist för att ränna fram och tillbaks till Uppsala och verkstaden får fakturera Upplands Bilforum. Bilfirman betalade till och med alla våra bensinkostnader.

Nu när vi haft bilen på verkstad i Gävle och fick då veta att de hade gjort en felaktig framhjulsinställning på Upplands Bilforum, de hade inte bytt ut den felade kontakten till airbaglampan när vi lämnade in den utan bara tryckt ihop den med SILVERTEJP och hoppats på det bästa och de hade gjort ett dåligt jobb med övriga detaljer!

Vi köper ALDRIG mer en bil hos Upplands Bilforum.

Ska någon här inne köpa en bil där, se till att få varudeklarationen och lämna in bilen på ett M-test för att se så allt stämmer.

De är MRF anslutna och ska ha varudeklarerade bilar, vilket våran inte var. Detta är bara till deras nackdel då vi nu, enligt lagen, har 2 års garanti på bilen. Detta fick jag veta efter ett mycket givande samtal med MRF.
    Allt som går fel med en bil under de första 2 åren kan man yttra att det är ett grundfel från köpestillfället, det är då bilfirmans uppgift att motbevisa detta och det gör de oftast genom att hänvisa till varudeklarationen.
    Då Upplands Bilforum inte hade någon varudeklaration på vår bil kommer de inte att kunna bevisa att felet inte är från köpestillfället och därför måste de åtgärda felet.

Svar på tråden Aldrig med Upplands Bilforum, Uppsala! LÅNGT