• jagälskarallaminabarn

Finns det något starkare än Novalucol mot halsbränna som är ok under graviditeten?

Hejsan!

Halsbrännan har kommit tillbaka som ett brev på posten och nu hjälper inte Novalucol längre. Novalucid har jag hemma men kan inte ta det för smaken av det får mig att må illa. Finns det något annat som hjälper lite mer än för stunden som är ok att ta mot halsbränna när man är gravid? Vore jättetacksam för svar.

Kram

Ulrika

• Svar på tråden Finns det något starkare än Novalucol mot halsbränna som är ok under graviditeten?
  • sskstudent79

Åh, det vill jag också ha tips på! Varje gång jag böjer mig framåt så väller det fram! Och ligga ner och sova är hopplöst! Vad kan hjälpa?

• Mmmajsan

Losec MUPS har hjälpt mig igenom hela graviditeten. Finns receptfritt på 10 och 20 mg. 10 mg räcker för mig.

• Isabellas mamma

Prova gaviscon...Men det är iof också jätteäckligt..Iaf tabletterna, den flytande varianten kanske är bättre.

• Tygtiiger

Losec, det måste skrivas på recept och är ofarligt för barnet. Det tar bort magsyran men det finns inget som hjälper mot den slappa magmunnen (jag känner igen det där med att allt rinner tillbaka när man böjer sig framåt).

• Trojka

Har du testat Gaviscon? Om inte, testa! Har funkat kanon för mig. Fast köp den flytande, inte tuggisarna (båda smakar lika illa fast tuggisarna gör att smaken sitter kvar i munnen lääänge).

Lycka till!

• sskstudent79

gaviscon är omöjligt, den flytande också! Äckligaste jag nånsin pressat i mig! Är losec eller losec mups liksom vanliga tabletter eller blir de också en hemsk smet som smakar illa? *Hoppas hoppas*! (sorry att jag lägger mig i din tråd bohusläntös!

• jagälskarallaminabarn

En följdfråga: Någon som vet om det finns någon begränsning i hur länge man får ta Gaviscon, om det t ex måste vara något avbrott emellan el dyl? Tack så mycket för era svar, ska traska iväg till Apoteket i morgon!

• Fia71

Gaviscon var min räddning - och nej, du kan tugga/dricka hur mycket du vill. Jag tuggade i mig ca 4 tabletter/natt på slutet!

• jagälskarallaminabarn

sskstudent79:

Det är helt ok, bara bra om fler kan få svar samtidigt fast det är förstås inte kul att flera har detta problem, hmm, nu svamlar jag men hoppas det går att få ut något av detta inlägg ändå

• Västeråstjej

Ja, jag har också extrema problem med halsbrännan. Köpte flytande gaviscon efter att ha tuggat så mycket av tabletterna så jag höll på att spy. Den flytande varianten smakade ju långt ifrån hallon och verkar inte funka den heller. Tanten på Apoteket sa att man inte brukade rekommendera Losec men att i svårare fall kunde de vara den enda utvägen. Får nog bli så för mig nu. Ska prata med bm imorrn när jag ska dit.

• Hallonbåten

Har själv aldrig haft halsbränna, men ´har hört att man kan tugga sötmandel. Det hjälper tydligen kanonbra för en del. Tänkte bara tipsa, det kan ju va värt o testa i alla fall`?

• Mmmajsan

Losec är ett piller - blir ingen äcklig gegga i munnen.
    Jag provade Link, Novaluzid och Gaviscon innan jag gav upp och började med Losec. Det är det enda som har hjälpt mig. Men alla är ju olika och jag har hört många här på fl som tycker att t.ex. Gaviscon/Novaluzid varit det bästa.
    De receptfria finns bara i mindre förpackningar och kan ju vara värt att köpa bara för att testa. Om det fungerar får man sedan be att få det på recept, för att köpa receptfritt igenom hela graviditeten blir dyrt. Man kan ju hoppas på att halsbrännan försvinner iofs, men för mig gjorde den inte det och jag har nu käkat Losec i 6 mån ungefär. Enda nackdelen är att man kan bli tillvänjd och att halsbrännan kommer tillbaka så fort man slutar - så därför har jag gjort enstaka uppehåll och kommer att trappa ut Losec-en sen när den inte behövs.

Losec är alltså kategori A enligt FASS och ok att använda vid amning. Jag har också en kompis som fick en liten prematur flicka med svåra magmunsproblem och hon har fått Losec när hon bara var någon månad gammal. Så det är inte farligt.

• Mmmajsan

"ok att använda vid amning" - jag menade vid GRAVIDITET.
    Ursäkta mig!! Det torde vara ok även vid amning, men det passerar över i bröstmjölk och effekterna är "okända". Men eftersom man ger det till en prematur i bröstmjölksersättningen så borde det ju vara ok.

• Jossan74

Jag knaprar Rennie, smakar mycket mycket bättre än Gaviscon som jag bara ville spy av efter en tablett.
    Det funkar för mig i alla fall och den är rätt god - smakar mint.

• Lizza

gaviscon smaka blää.....hjälpte nada oxå......så jag har gått över te rennie.....men den hjälper me en gå¨ng lixom!

• Marre66

Jag har provat Gaviscon och Rennie tidigare. Gaviscon fungerade bara ibland, Rennie hjälpte visserligen men är korttidsverkande så vaknar man till på natten (som jag gör) behöver man ta nya hela tiden.

Köpte nu sist Losec MUPS som fungerar kanonbra. Dyra, men värda varenda öre.

Svar på tråden Finns det något starkare än Novalucol mot halsbränna som är ok under graviditeten?