Losec är ett piller - blir ingen äcklig gegga i munnen.
Jag provade Link, Novaluzid och Gaviscon innan jag gav upp och började med Losec. Det är det enda som har hjälpt mig. Men alla är ju olika och jag har hört många här på fl som tycker att t.ex. Gaviscon/Novaluzid varit det bästa.
De receptfria finns bara i mindre förpackningar och kan ju vara värt att köpa bara för att testa. Om det fungerar får man sedan be att få det på recept, för att köpa receptfritt igenom hela graviditeten blir dyrt. Man kan ju hoppas på att halsbrännan försvinner iofs, men för mig gjorde den inte det och jag har nu käkat Losec i 6 mån ungefär. Enda nackdelen är att man kan bli tillvänjd och att halsbrännan kommer tillbaka så fort man slutar - så därför har jag gjort enstaka uppehåll och kommer att trappa ut Losec-en sen när den inte behövs.
Losec är alltså kategori A enligt FASS och ok att använda vid amning. Jag har också en kompis som fick en liten prematur flicka med svåra magmunsproblem och hon har fått Losec när hon bara var någon månad gammal. Så det är inte farligt.