• FruSöderström

Tips på att få ner Gaviscon?

Efter att ha knaprat novalucol i 10 veckor nu så har jag inhandlat gaviscon eftersom jag har hört att det är bäst. Jag har tagit det en gång och stod då i ca 5 minuter och hulkade och höll på att kräkas!! Detta gör att jag drar mig från att ta detta, trots att jag tyckte att det var helt fantastiskt skönt när kväljningarna väl gick över. Ingen halsbränna då jag skulle sova!!

Men, jag KAN bara inte få ner det igen, det går inte. Är det någon som har grym avsmak för gaviscon som har något tips på hur man gör? Hur mycket vatten är det förresten okej att ta i samband med att man tar gaviscon? Det står att det är okej att ta lite vatten, men hur mycket räknas som lite?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tips på att få ner Gaviscon?
  • getingmidja

Hålla för näsan och försöka svälja?

Vet att det smakar vidrigt, men det är ändå bättre med det flytande än tabletterna man ska tugga som bara växer i munnen.

Städa kan man göra nån annan dag
  • lovely lily

Stackars er, jag tycker det är skitgott!!! ;) Tar alltid en sked extra... Men håll för näsan och svälj på en gång och skölj munnen innan ni släpper taget om näsan. Lycka till!

• Inana

Usch usch usch... Jag förstår vad du menar... Köpte det för jag kräkte upp alla tabletter och trodde att flytande skulle va enklare. Så fel man hade... Gaviscon är nog det äckligaste jag någonsin smakat på. Det är själva konsistensen - vidrig! Jag började blanda ut det med isthe istället och då gick det ner lite lättare...

• Fruisen

hehe, förlåt att jag skrattar men det är ju komiskt att det är fler än jag som inte riktigt klarar av det. Har TS prövat tabletterna? Visst, de växer i munnen men man vänjer sig, försöker att inte tänka på det. Tycker iaf inte att de smakar så illa som den flytande Gavisconen.

• lovely lily

är jag ensam om att tycka att det är gott? Hmm, men jag är nog påm fel tråd för att ställa den frågan. ;) Lycka till till er iallafall!!!! Och det är väl värt lite obehag för att slippa få kräk i munnen när man sover?

• Irish

håll för näsan och ha ett STORT glas vatten som du sköljer ner det med.

• mamma0011

Ta den flytande Gavisconen. Smaken går över fortare....men jag håller med dig...det smakar blääääää.

• Itis

Även jag är en av de sjukliga som faktiskt inte tycker smaken är så farlig nu efter ett tags användande, men ordet gott skulle jag väl inte använda kanske. Dricka allt i ett svep utan att andas genom näsan, skölj munnen direkt efter men svälj inte vattnet! Good luck!

• VilkenLycka

Prova med sötmandlar istället. Det hjälpte mig minst lika bra och är betydligt godare... Tugga noga. Kolsyrat mineralvatten har jag för mig att det oxå hjälpte att ha vid sängen å smutta på.

• Okt06

Jag levade på mjölk istället för gaviscon.
    Min sambo frågade i slutet av grav om vi inte skulle köpa en ko.Skrattande

• pollykalasnjikov

åååå det är ju så vidriga tabletterna!! jag brukar tugga dom snabbt med framtäderna (som en kanin) så att dom inte fastnar i munnen och sen så tar jag en liten sipp vatten och sköljer runt i munnen och sväljer. ja man hulkar! som att äta mjöl ju.

• FruSöderström

Åh, tusen tack för alla svar! Ska prova med iste och att skölja munnen efteråt.

Jag äter som sagt novalucol, men problemet är att det går hiss i halsen ändå och jag behöver därmed något som täpper till och inte något som neutraliserar. Finnsd det något med den effekten som smakar bättre så tar jag gärna emot tips!

• 3 M

Hej hopp! Är i v 26 och ar varit tvungen att ta gaviscon varje dag sen v 9 ungefär och har inte vant mig... tabletterna är vidriga eftersom de fastnar i tänderna (precis som föregårnde talare skrivit) men bra att ha när man är ute. Testa annars att borsta tänderna precis innan och skölj munnen med typ vademecum som är jättestarkt och eller sug på en isbit en stund.. tycker att det bedövar smaklökarna såpass att det går att få ner, sen är det bara att skölja munnen efteråt! Rekommenderar dock inte att du drickewr vatten efteråt eller späder ut det med något då det (i alla fall för mig) tar bort effekiviteten ordentligt.. :)

Lycka till, och som du säger, även 5 minuters kväljningar är bättre än en natts illamående, så det är ju "bara" att bita ihop!

kramiz / 3M

• Camilllla

Jag provade en smula gaviscon en gång (bröt av en jätteliten bit alltså) och tyckte det var så slemmigt och äckligt så sen dess har förpackningen bara legat i medicinskåpet.. Använder Rennie istället, tycker de smakar bättre...

• Sciarlotta

Jag kan starkt rekommendera Novaluzid, den är mycket mer effektiv än Gaviscon och smakar inte lika illa heller.
    1 tablett Novaluzid är 10 gånger mer effektiv som 1 tablett Gaviscon
    10 ml Novaluzid är 8,5 gånger mer effektiv än 10 ml Gaviscon

Duracellkaninen är min son
  • Froggis

Köp losec Mups istället, dyra men helt underbara inga som helst sympotm då man tar dom.

Har tvingat i mig den där fruktansvärda gavisconen två graviditeter men denna tredje upptäckte jag dom underabar tabletterna, små o man sväljer bara ner dom med vatten.

• 3 M

Tror eller misstänker att TS har samma problem som jag, man behöver inte mest något som lugnar ner magen utan det dät "locket" som blir av Gaviscon som täpper till! Losec mups och rennie hjälper ju bra mot halsbrännan men inte de sura uppstötningarna, i alla fall inte för mig.

• Froggis

Okej, men för mig hjälper losec mups även mot uppstötningarna.. trodde det var så för alla...

• nenababe

Jag gör med tabletter, vet inte om de va de du har men.

Jag dricker 4-5 klunkar vatten.
    Bit av dem på mitten och tugga sönder till sörjan o svälj, sen andra halvan likadant.
    Avsluta med att peta bort "gipset" från tänderna
    De funkar för mig. Nu för tiden känns de riktigt gott, nästan som godis... nja kanske inte, men de känns inte som en brandsläckare i käften iaf *s*

Kram!

♥ ♥ ♥ Nenababe med Skrutt - BF 26:e Januari 2007 ♥ ♥ ♥
  • amonii

Första gången jag stoppade in en tablett i munnen och skulle tugga trodde jag nog att jag skulle dö!! Har aldrig varit med om något så vidrigt!!

MEN.. skam den som ger sig!! Det jag Inte fixade var att den bara växte och växte och växte i munnen, och koncistensen var vidrig, och smaken...

Men, nu bryter jag tabletten i 2-4 delar och tuggar noga noga sönder och sväljer en bit i taget. Smaken är inte så hemsk längre! Nästan så jag tycker att dom är goda... =)

Svar på tråden Tips på att få ner Gaviscon?