• Lotta71

pantbrevskostnad

Jag o min sambo har börjat titta på hus. Något jag funderat på är det här med pantbrev. Hur funkar det?
    om det redan finns uttagna pantbrev på huset, kostar det något att ta över dem?
    Om man behöver belåna över det beloppet antar jag att man måste ta ut nya pantbrev. Hur funkar det och vad kostar det?
    Och om det inte finns några pantbrev alls?

Känner mig som en novis på detta område...tacksam för lite råd från mer erfarna...

• Svar på tråden pantbrevskostnad
  • Pyan

Kan inte beloppen utantill men det är en viss procent av uttaget belopp, dvs ju mer pantbrev ni behöver ta ut desto dyrare. Banken brukar hjälpa till att ta ut nya pantbrev och tar då en slant för det.

Om jag vore du skulle jag ringa min bank och fråga!

Lycka till med husköpet!

• Thursday

Det är som Pyan säger, och kostnaden är dels en ansökningsavgift, och dels en procent på det uttagna beloppet. Ansökningsavgiften är 375 kr per pantbrev, och stämpelskatten är 2% på beloppet. Banken tar ofta betalt för att ordna detta också, men det brukar man kunna förhandla bort, vi betalade ingenting för det när vi köpte hus. (Sen tillkommer stämpelskatt på lagfarten också, 1,5% av det ni betalar för fastigheten.)

• Lotta71

Tack för hjälpen, nu förstår jag bättre!

Svar på tråden pantbrevskostnad