• ccamilla

Detta är lite orättvist faktiskt- Danmark-Sverige Barsel

Vi har blivit gravida inom 1 år och 9 månader från det att vårt första barn föddes.

Tidigare arbetade jag i Danmark och fick föräldrapenning därifrån. Då jag ringde i somras till Öresundsförsäkringskassan (här i Sverige) så sa dom att om jag skulle bli gravid inom detta spann så skulle jag begära papper från DK som sa hur mycket jag fått ut där. Detta för att lägga det till grund för den svenska föräldrapenningen.

Men nu när jag ringde så var svaret helt annorlunda. DÅ skulle jag stå utan föräldrapenning om jag inte hade jobbat (vilket jag har gjort) i 240 dagar.
    Människorna vet ju inte vad dom säger eller håller på med?

Jag ska aldrig mer arbeta i Danmark och vill verkligen inte rekommendera någon att göra det heller. Det är för mycket administrativt skit att ha och göra med.

Grrrr... ganska ovanligt att någon skulle ha varit med om samma sak men jag kollar ändå!

Kram Camilla

• Svar på tråden Detta är lite orättvist faktiskt- Danmark-Sverige Barsel
  • Emab

De har väl ändrat reglerna 2007...

• Mrs Jane Doe

Men... hänger inte med riktigt...
    Det senaste svaret var ju baserat på _om du inte_ hade jobbat - så får du inget (eller rättare sagt - du får ju i så fall FP enligt grundnivå) men eftersom du ju _har jobbat_ borde ju FP:n baseras på det ju säger att du jobbat.
    Eller missförstod jag dig fullständigt nu? ;o)

• ccamilla

Nej först sa dom att jag skulle få den ersättning som jag fick då jag var på föräldraledighet (när jag var anställd i DK).

Men nu några månader senare, så har dom ändrat sig och sa att min föräldraledighet i DK inte kan räknas in i denna 1 år och 9 månaders reglen. Så då ansåg dom att jag skulle gå på den lön jag har idag.
    Kruxet är att jag tjänade mer när jag jobbade i DK, eftersom jag har gått ner till 95% arbetstid här i Sverige.
    Så min FP grundar sig enligt FSK på min 95% iga arbetstid och EJ på den FP jag hade när jag jobbade i DK.

Lite joxigt att förklara, men jag hoppas du förstår vad jag menar Har lite svårt att förstå själv, än mindre förklara på ett bra sätt.

Jag formulerade mig lite fel. Jag menade att OM jag inte hade jobbat så hade jag stått helt utan någon FP som helst. Men nu har jag ju jobbat, dock bara 95% så det är väl det jag kommer att få då.

Kram

• Carisma95
    Emab skrev 2007-01-12 13:55:50 följande:
    De har väl ändrat reglerna 2007...
    1,9 månaders regeln har inte ändrats (än). Men detta handlar nog om att TS inte jobbat i sverige. Inte för att jag ser skillnaden...
    Be true to yourself and you will never fall...
  • ccamilla

Nej visst har reglerna inte ändrat än. Jag har också för mig det nämligen.
    Nej det är för att jag inte har arbetat i Sverige utan i DK det året jag blev gravid sist. Trots att det är ett EU land så känns det som om att Sverige och Danmark vägrar att sammarbeta i vissa frågor.

Svar på tråden Detta är lite orättvist faktiskt- Danmark-Sverige Barsel